Du menar att @Imogen s vän är dålig på sitt arbete för att hon fick barn tätt?
Nej givetvis inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du menar att @Imogen s vän är dålig på sitt arbete för att hon fick barn tätt?
tänkte väl . Hur menade du då?Nej givetvis inte.
Men om man får tvillingar då? Eller trillingar? Dom barnen får ju inte alls samma egentid som ett ensambarn fått. Är det inte heller bra?Jag väntar syskon nummer 2 nu och jag fattar att det kommer att bli galet till en början men annars känner jag mig faktiskt helt lugn. Sonen som är 3 har fått "tillräckligt med tid" med oss föräldrar och gjort saker osv så tänker att han är helt redo för ett syskon till nästa år när han blir 4 då. Tror mycket att det är nyckeln, att syskonet som redan finns skall vara moget för ett syskon så att lillasyskonet inte "stjäl" av tiden så att säga så att den stora måste bli stor fort, det ser jag ofta att det stressas med napp och blöja och liknande för att man inte vill ha två blöjbarn samtidigt osv. Hemskt och tråkigt.
Vår son är helt inne på att vi skall få en bäbis och att det är en "systerbrother" (RUL och kön får vi veta nu i november)
Framför allt får ju småsyskon aldrig den egentiden i så fallMen om man får tvillingar då? Eller trillingar? Dom barnen får ju inte alls samma egentid som ett ensambarn fått. Är det inte heller bra?
Vår har, sånär som på fyra dagar, 2.5 år mellan sig. Och än så leker dom så bra och storebror behövde definitivt aldrig stressas att bli av med blöja. Han blev det när han var redo.
Säger vem? Mer än du alltså? Och vad säger att barn får fullt fokus bara för att de inte har syskon?Nej det menade inte jag heller utan mer att barnet har rätt att utforska och testa på livet med full uppmärksamhet.
Nej det menade inte jag heller utan mer att barnet har rätt att utforska och testa på livet med full uppmärksamhet.
Ja alltså bara för att man är psykolog behöver man ju inte vara bra på sitt arbete och jag vet många som skaffar barn tätt för att ”bli av med småbarnsåren” snabbt och sen kunna fokusera på annat liksom. Det är väl också en taktik.
Vår har, sånär som på fyra dagar, 2.5 år mellan sig. Och än så leker dom så bra och storebror behövde definitivt aldrig stressas att bli av med blöja. Han blev det när han var redo.
Fast det är ju bevisat genom forskning att 3-4 år är den optimala åldern att få syskon just för att man behöver den egentiden och mognaden i sig själv. Tycker mig se det på många vänner, de flesta som har tätare har riktiga bråkstakar till storasyskon där man märker att dom vill vara små och klänga på sina föräldrar och syskonet blir behandlat lite hur som pga att föräldrarna måste vakta den stora lika mycket som lilla så att säga. Men jag vet inte, vår son är före sin ålder och väldigt verbal så det skulle säkerligen fungerat att få ett syskon tidigare också
Så här kände jag också så vi har lite längre mellan barnen av bl.a. det skälet. Men ärligt talat så känns såna där milstolpar lite mindre speciellt med tvåan oavsett så i efterhand skulle jag tänkt annorlunda i just det avseendet.Tycker alltid det känns så sorgligt när folk säger att tvåans graviditet inte känns speciell, att man knappt kommer ihåg när man kände första sparken eller barnet tog sina första steg.
O
tänkte väl . Hur menade du då?
Att hon inte har koll på att det är bevisat att den bästa tiden för syskon är mellan 3-4 år.
Att hon inte har koll på att det är bevisat att den bästa tiden för syskon är mellan 3-4 år.
Du kommer inte kunna hitta en länk som ger belägg för vad du säger så du kan lika gärna lägga den tiden på att googla hur forskning fungerar och hur man definierar bra och dåligt och optimalt rent vetenskapligt
Går utmärkt att ha åsikter som inte är vetenskapligt bevisade, men man bör inte blanda ihop det.
– Många barn hinner inte att knyta an ordentligt till sina föräldrar innan de får syskon. Det är först i treårsåldern som de flesta barn har klarat av sin individuations- och separationsfas. De är mer självständiga och att få syskon är inte ett lika stort hot, då det inte blir samma kamp om föräldrarnas kärlek och uppmärksamhet.Många barn hinner inte att knyta an ordentligt till sina föräldrar innan de får syskon.
– Dagens föräldrar är hårt belastade i sina liv. Det är en konstant tidspress och många saker som ska göras samtidigt. Ju mer stressat ni lever desto glesare mellan barnen är mitt bästa råd. Det ger er som föräldrar och hela familjen större möjlighet till ett lugn. Stress är barnens värsta fiende. Utgår man helt och hållet från barnets perspektiv är 3 år den optimala åldern för att få ett syskon. En treåring är en mognare person som kan röra sig fritt, och har större möjlighet att uttrycka sig verbalt. De har egna vänner och de allra flesta tycker att förskolan är rolig. Sett ur föräldrarnas perspektiv blir det en friare situation som skapar mer tid att ägna åt båda barnen.Utgår man helt och hållet från barnets perspektiv är 3 år den optimala åldern för att få ett syskon.
Två personers uttalanden i en intervju (? okänd källa) är ju inte riktigt samma sak som att det finns vetenskapliga belägg för det. Utan det visar att det finns psykologer och beteendevetare som är av den åsikten.Elisabeth Schönbeck, beteendevetare med inriktning på syskonrelationer och småbarnspedagog:
– Många barn hinner inte att knyta an ordentligt till sina föräldrar innan de får syskon. Det är först i treårsåldern som de flesta barn har klarat av sin individuations- och separationsfas. De är mer självständiga och att få syskon är inte ett lika stort hot, då det inte blir samma kamp om föräldrarnas kärlek och uppmärksamhet.
Elisabeths tips: Att vi behandlar syskon olika är oundvikligt. Vår instinkt är att skydda det minsta barnet. Tätt mellan barnen gör att storasyskonet, som fortfarande är väldigt litet, får ta ett större ansvar och klara sig mer på egen hand. Undersökningar visar att vi skäller mer på det äldsta barnet. Storasyskonet får ofta uppmärksamhet för sin prestation till skillnad från småsyskon som i större grad bedöms för den person de är. Genom att vara medveten om de här mönstren kan vi se till att inte överdriva dem.
Louise Hallin, barnmorska och leg psykoterapeut:
– Dagens föräldrar är hårt belastade i sina liv. Det är en konstant tidspress och många saker som ska göras samtidigt. Ju mer stressat ni lever desto glesare mellan barnen är mitt bästa råd. Det ger er som föräldrar och hela familjen större möjlighet till ett lugn. Stress är barnens värsta fiende. Utgår man helt och hållet från barnets perspektiv är 3 år den optimala åldern för att få ett syskon. En treåring är en mognare person som kan röra sig fritt, och har större möjlighet att uttrycka sig verbalt. De har egna vänner och de allra flesta tycker att förskolan är rolig. Sett ur föräldrarnas perspektiv blir det en friare situation som skapar mer tid att ägna åt båda barnen.
Louise tips: Det är en stor omställning att få barn nummer två och det är svårt att förutse hur det blir. Men er ork kommer att påverka hur alla i familjen mår. Se till att glappet mellan förväntningar och hur er verklighet ser ut blir så litet som möjligt. Ju mindre glapp desto mindre risk för konflikter
Varför inte äldre barn då? Det förstår inte jag alls utifrån det här resonemanget.Utgår man helt och hållet från barnets perspektiv är 3 år den optimala åldern för att få ett syskon. En treåring är en mognare person som kan röra sig fritt, och har större möjlighet att uttrycka sig verbalt. De har egna vänner och de allra flesta tycker att förskolan är rolig. Sett ur föräldrarnas perspektiv blir det en friare situation som skapar mer tid att ägna åt båda barnen.
Elisabeth Schönbeck, beteendevetare med inriktning på syskonrelationer och småbarnspedagog:
– Många barn hinner inte att knyta an ordentligt till sina föräldrar innan de får syskon. Det är först i treårsåldern som de flesta barn har klarat av sin individuations- och separationsfas. De är mer självständiga och att få syskon är inte ett lika stort hot, då det inte blir samma kamp om föräldrarnas kärlek och uppmärksamhet.
Elisabeths tips: Att vi behandlar syskon olika är oundvikligt. Vår instinkt är att skydda det minsta barnet. Tätt mellan barnen gör att storasyskonet, som fortfarande är väldigt litet, får ta ett större ansvar och klara sig mer på egen hand. Undersökningar visar att vi skäller mer på det äldsta barnet. Storasyskonet får ofta uppmärksamhet för sin prestation till skillnad från småsyskon som i större grad bedöms för den person de är. Genom att vara medveten om de här mönstren kan vi se till att inte överdriva dem.
– Dagens föräldrar är hårt belastade i sina liv. Det är en konstant tidspress och många saker som ska göras samtidigt. Ju mer stressat ni lever desto glesare mellan barnen är mitt bästa råd. Det ger er som föräldrar och hela familjen större möjlighet till ett lugn. Stress är barnens värsta fiende. Utgår man helt och hållet från barnets perspektiv är 3 år den optimala åldern för att få ett syskon. En treåring är en mognare person som kan röra sig fritt, och har större möjlighet att uttrycka sig verbalt. De har egna vänner och de allra flesta tycker att förskolan är rolig. Sett ur föräldrarnas perspektiv blir det en friare situation som skapar mer tid att ägna åt båda barnen.
Louise tips: Det är en stor omställning att få barn nummer två och det är svårt att förutse hur det blir. Men er ork kommer att påverka hur alla i familjen mår. Se till att glappet mellan förväntningar och hur er verklighet ser ut blir så litet som möjligt. Ju mindre glapp desto mindre risk för konflikter
Elisabeth Schönbeck, beteendevetare med inriktning på syskonrelationer och småbarnspedagog: