Exakt så. Det känns orättvist att treåringen fått en annan mamma nu än den han hade innan han fick syskon. En mamma som nu är vassare och har mindre ork och tålamod, och en som inte är lika närvarande. Idag satte jag, precis som varje förmiddag, storebror framför tvn för att bebisen skulle kunna få sova en stund i bärselen. När bebisen somnat hör jag storebror inifrån tvrummet:
"Titta blå tåget mamma!
Titta blå tåget mamma!
... Mamma?"
Och allt jag kunde göra var att stå i dörröppningen och tyst säga "ja jag ser, det blå tåget!" Och sedan smyga därifrån för annars hade bebisen vaknat. Och allt jag ville göra var att sätta mig bredvid honom och prata om tågen. Det var som en kniv i magen.
Jag höjde rösten åt honom fler gånger under bebisens första två månader än vad jag gjort tidigare i hela hans liv sammanlagt. Att plötsligt ofta se sitt barn som jobbigt när man tidigare mestadels haft det mysigt och kul, det är väldigt svårt att hantera tycker jag, när jag vet att det beror bara på mig. Det gör ont att ha tappat det sättet du ser ditt barn.
Något positivt är att pappan och treåringen kommit varandra lite närmare. Han var på inget sätt frånvarande tidigare men jag har varit hemma mest med barnet och de hade väl sällan gjort saker på egen hand så som de fått lov att börja göra nu. Han har fått hitta sina egna strategier och tänkt ut hur man löser olika situationer på bästa sätt, vilket han tidigare mest hade fått serverat av mig. Han har hittat mer lekfullhet i hans föräldraskap nu så det är fint.
De två första åren i storebrors liv var de bästa i mitt liv. Jag trivdes fantastiskt bra som mamma. Jag älskade det och det fanns inte på kartan att det skulle vara sista barnet, jag var inte klar. Jag tror inte vi tänkte så mycket utan vi var liksom inställda på att vi skulle ha fler barn. Det var nog först när jag blivit gravid och började må dåligt och inte hade någon ork kvar som det slog mig att det här kommer att påverka mitt första barn på ett negativt sätt. Då kände jag för första gången att jag inte räckte till för mitt barn. Det var då jag började tänka på olika situationer om dagarna som "tänk att ha en bebis på detta?!" Till exempel när treåringen tog 1,5 timme att lägga varje kväll, eller när han totalt bröt ihop på öppna förskolan. "Vad sjutton skulle jag göra om jag dessutom hade en bebis nu?" Det var väl tyvärr först då jag faktiskt insåg hur stor omställning det skulle bli att ha två barn och fortfarande bara vara en mamma. Och började inse hur dåligt min stresskänslighet skulle klara det.
Innan jag blev gravid med barn nummer två hade jag nog varit ganska inställd på att det nog skulle bli jobbigt till en början men att det helt säkert skulle vara värt det i slutändan. Men då var jag på en plats där jag räckte till.
Tack
Och lycka till i ert beslut. Jag lider med er, så otroligt svårt.