Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja.Lite löst kopplat till tråden om att säga till andras barn...
Kan man ha syskon som inte bråkar med varandra? Går till handgripligheter? Varför/varför inte?
Jag och min bror bråkade väldigt sällan, våra föräldrars kompisar var avis för att vi oftast va sams!
Jag och min bror bråkade aldrig, skiljer 3 år och vi har dock aldrig varit särskilt ’nära’ då vi är väldigt olika.
Jag var alltid lite avundsjuk på mina kusiner, de bråkade nästan aldrig utan vi lekte oftast alla tre. Mina andra kusiner dock, de bråkade och slogs så hårtussar yrde! Jag och min lillasyster bråkade lite, men mest hade vi helt enkelt inte så mycket gemensamt vilket var tråkigt.
Nä, nästan aldrig.De kusiner som du lekte ihop med, bråkade de inte när de var ensamma (utan dig) heller?
Vad beror/berodde det på tror du?
Mina barn bråkar sällan/aldrig, skiljer 4,5 år på dem. Men de leker gärna tillsammans. Tror dock det kan bli en del bråk när den äldre kommer till tonåren
Jag och min bror bråkade aldrig, men så skiljer det också 9 år. Vore ju knepigt om vi bråkade på riktigt, tycker jag iaf.
3,5 år och 8 år.Hur gamla är dina barn nu och vad tror du att kommer att förändras i och med tonåren?
Håller med om att åldersskillnaden måste spela in, det blir ju en helt annan relation än med närmare åldrar.
Bra inlägg! Detta tror jag det ligger en hel del i.Jag har många syskonpar runt mej, och gemensamt för de syskon som sällan bråkar är att:
Deras föräldrar ger dom mycket tid var för sig. Med olika intressen.
Barnen har sedan tidig ålder egna kompisar, inte tussats ihop för att dom är syskon.
Dom har var sitt rum
Föräldrar som sällan är ovänner
Nolltolerans för slagsmål. Det är INTE OKEY!
OM de antyds att dom ska bråka - gå till ditt eget rum.
I bilen, minsta antydan till krig - stanna bilen och red ut situationen. Dom får inte chans att börja slåss
Mycket kärlek och tid.
De syskon som i min närhet bråkar mest, oavsett ålder, är det syskonpar där föräldrar skaffat en till för att barnen ska ha någon att leka med...
I en familj var jag övertygad om att barnen skulle ha ihjäl varandra... Dom slogs all sin vakna tid. Och föräldrarna hade allt för lite tid för barnen och la all tid till jobb och fritidsintressen.
I den familjen var det ingen harmoni alls.
Däremot har jag kontakt med äldsta sonen nu, och han har som 19 åring börjat uppskatta sin lillebror.
Våra sk barnbarn är 13 och 10, och det är ett fåtal gånger dom bråkat, även om jag ser den storas irritation över den yngre, de blir säkert fler konflikter här framöver, men så kärleksfulla som dom varit mot varandra hela livet, skulle jag förvånas om det skulle bli större krig.
De här är säkert inte någon hel sanning, men en reflektion i alla fall.
* Jenny *
Oj ingen aning faktiskt, kanske att vi inte hade samma intressen? Eller att behovet av att bråka inte fanns. Ska fråga mamma