Syrier / syrian?

Tack, snälla @Butros! Jag vet, att när vi pratar religion är inget enkelt. En läser på, och sedan träffar man någon som säger sig vara t ex syrian, assyrier, yazidier eller vad det nu kan vara - och då säger den personen att nej, det där stämmer inte, vi gör inte så eller vi tror inte på det.....

Jag har läst tråden med stort intresse och lärt mig en hel del, tack!

Jag har fått lärt mig att det finns en skillnad mellan syrianer och assyrier i att de senare politiskt kämpar för sin rättighet till ett eget land. Denna skillnad delar släkter och är inte helt oproblematisk.

Idag fick jag dessutom lära mig att man i Syrien talar flera språk - varav ett är syriska. Syriskan och arabiskan delar inte skriftspråk och man förstår inte varandra alls.

Idag fick jag dessutom lära mig att man i Syrien talar flera språk - varav ett är syriska. Syriskan och arabiskan delar inte skriftspråk och man förstår inte varandra alls.
Ja det där har ställt till det med tolkar ibland.
Då den som beställt utgått ifrån att är man från Syrien talar man arabiska.

Liknande trådar

• Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 033
Senast: Bubbla
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
714
Senast: niardasp
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka