Syntet sadel

W

Wildthing

Hej hej
Har tidigare ridit western men har haft ett långt uppehåll med hästar överhuvudtaget.
Har nu iallafall ett varmblod och vill börja med western med honom.
Har haft funderingar på att köpa en Maxam sadel, som är syntet, och fick se här på forumet att det finns westernsadlar i syntet! Det hade jag inte tänkt på! :idea:

Min undran är nu; är dom bra, var får man tag på dom, ungefär hur ligger priserna, är dom sköna osv... :confused:

Någon som kan svara på några av mina frågor? :D

Tack på förhand!

Sv: Syntet sadel

Hej. Har ingen erfarenhet om syntetsadlar men jag tror H***s har om jag inte minns fel. Annars är det bara att söka på internet.

Kul ändå med en Norrtäljebo till.

Har man tight budget och man är nybörjare på western så är en syntetsadel ett bra köp, då får du en sadel som är bra för hästen (om den passar förståss) och bra för dig. En billig westernsadel i läder kan nämligen vara av extremt dålig kvalitet och rent farlig att rida i och skadlig för hästen.

Här är en lista på de syntet eller delvis syntetsadlar som finns att köpa i sverige (vad jag vet).

Big Horn har en läder/cordura modell för arabhästar, den finns att köpa på Hööks. Kostar 6775 kr.
320416.jpg

Big Horn har även en mer "färgglad" läder/cordura. Kostar 5495 kr på Hööks.
320424.jpg

Dakota har också prisvärda läder/cordurasadlar, de kostar 4500 kr och kan köpas från Tumbleweed . Finns både rundskuren och med fyrkantig skirt.
13714.jpg

Li´l Westernstore har läder/cordura sadlar från Fabtron, lite olika modeller och storlekar från 5600 kr.
SD7102_fabtron.JPG

WCH har en läder/cordura sadel från Cirkle Y, kostar 7500 kr.
46-2.jpg

Och en Tex Star Cordura som kostar från 5900 kr.
gcordura-2.jpg

Börjes har också en syntet/läder sadel, Abetta Beartrap heter den och kostar 3995 kr.
20512515.jpg

Milsta Western Supply har en helsyntetsadel för 4010 kr.
372_31-1020-6.JPG

Och även två sadlar från Abetta med lite vidare bommar för breda hästar, från 4200 kr.
601_20540.JPG

Wintec har gjort en syntetwesternsadel som ser ut som läder, inte i tyg alltså utan helt i konstläder. Återförsäljare av Wintec kan säkert ta hem om de inte har inne. Kostar runt 6000 kr.
wintec-brown.jpg

Jätte tack! Tror nog att det lutar åt den från Börjes, vill ha en helsvart utan för mycket lullul på.

Någon som vet var man kan få tag på begangnade?

Kolla annonssidorna här på buke, de har en särskild avdelning för westernsadlar. Brukar finnas en del syntetsadlar där. Där kan du själv sätta in en annons också, gratis.

h**ks har en big horn som jag iaf tycker är jätte skön att rida i
har ritidt 2 helg clinicar i en sån utan att han nånting att klaga på.

Men dom är ju inte lika hållbara som en lädersadel
så du får ju vad du betalar för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 268
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej, jag hjälper min granne med sin ridtravare som hon inte har haft tid till på länge. Sadel som används till hästen ligger inte bra på...
Svar
4
· Visningar
1 038
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj