Syntet/läder sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jojjo150
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 897
Sv: Syntet/läder sadel

Jag tycker om bägge av olika anledningar.
Ska jag ha en lädersadel ska det vara en i bra läder, det är snyggare än syntet, men syntet är lättare att hålla ren och dessutom blir inte syntet repigt på samma sätt som läder lätt blir. Läder är dyrare men de håller längre så priset i slutändan blir nog ungefär detsamma.
Syntetsadlar slipper man halka runt i, men det slipper man i bra lädersadlar med om man bara smörjes med lite läderfett ibland så det blir en "klibbig" yta.
Tjaa, har jag inte så mkt pengar att lägga på en sadel just för stunden så kan jag mkt väl tänka mig en syntet, har en hoppsadel i syntet som är dunderskön att rida i och som passar perfekt på min häst, eller tjaa den har legat mkt bra på alla hästar jag har provat den på - i princip...

har inte ridit i så många syntetsadlar men de jag har ridit i har jag inte tyckt om.. men det kan antagligen bero på att de inte passade på hästarna.. :smirk:

LÄder är ju mycket snyggare iaf :d

Läder= Bättre kvalitet, mjukare, mer svårskött (om man inte som jag gillar att smörja och dona :p ), snyggare,

Syntet=Håller länge, halkiga :crazy:, lättskötta, inte särkillt snygga (med undantag för wintec hopp)

Har du suttit i en bra syntetsadel någon gång?

Kan säga att wintec och Griffin är INTE halkiga, särskilt inte Griffin som man sitter som klistrad i! :D

Gillar också både och!

Läder är ju alltid läder och behöver smörjas och donas med, men det är snyggt och ger en bra känsla. Kostar mer om man ska ha kvalitet.

Syntet är lättskött, och man behöver inte bry sig om vad det är för väder när man rider ut, lätt vikt också och griffin och wintec tycker jag ser helt ok ut och ger en bra sits. Bra garantier och mycket bra sadlar för LITE pengar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Zpunk
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 038
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 855
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI