Synproblem 10-åring

Stinaelin

Trådstartare
Om man misstänker att ens 10-åring har synproblem, ska man kontakta optiker eller vårdcentral då?

Kontakta vc så kan dom skriva en remiss till ögonkliniken på sjukhuset. Det är bättre att bli kollad där än hos en vanlig optiker. Barn har ju rätt till gratis glasögon t.ex.

Kontakta vc så kan dom skriva en remiss till ögonkliniken på sjukhuset. Det är bättre att bli kollad där än hos en vanlig optiker. Barn har ju rätt till gratis glasögon t.ex.
Hos oss blir man skickad till optikern när barnet har nått skolålder... Det skickas inga remisser här inte.. ;) (inte alls trött på vc bristande intresse att hjälpa till... :angel: )

Du ska även kunna kontakta skolsköterskan och så ska dom kunna skicka barnet vidare dit hen ska.

De e nog olika vart man bor å vad barnet har för synfel. Min dotter har +3 och landstinget går in med 500kr/år. Min kompis son har +8 och där går landstinget in med 1000kr/år.

Om man misstänker att ens 10-åring har synproblem, ska man kontakta optiker eller vårdcentral då?

Jag har precis kollat upp min 10-åring. Skickade honom till skolsköterskan som tyckte att det var fog för att göra en riktig kontroll, så denne skickade oss vidare till optikern. Små barn går nog till ögonläkare, men i den här åldern är det nog optiker som gäller. De i sin tur skickar dig vidare till ögonläkare ifall de misstänker något annat fel än normalt synfel (been there, done that).

I mitt landsting är det bidrag till glasögon bara för små barn, upp till 8 år. Det kan säkert skilja sig mellan olika landsting.

Jag har precis kollat upp min 10-åring. Skickade honom till skolsköterskan som tyckte att det var fog för att göra en riktig kontroll, så denne skickade oss vidare till optikern. Små barn går nog till ögonläkare, men i den här åldern är det nog optiker som gäller. De i sin tur skickar dig vidare till ögonläkare ifall de misstänker något annat fel än normalt synfel (been there, done that).

I mitt landsting är det bidrag till glasögon bara för små barn, upp till 8 år. Det kan säkert skilja sig mellan olika landsting.
stämmer med min erfarenhet också

googlar man på bidrag till glasögon för barn, så verkar det ha funnits i ett budgetförslag att barn ska kunna få gratis glasögon längre tid än så, men det verkar inte ha klubbats igenom.

Här gäller också optikern om barnet fyllt 8 år. Bidragsnivåerna skiljer sig mellan landstingen och kan vara olika för barn i olika åldrar och graden av synfel. Sonen som har +7 resp +5 på sina ögon får ett högre bidrag för glaset på det sämre ögat, men glasögonen blir ändå ganska dyra för oss, tror senaste paret gick på 1800:- efter avdragna rabatter och han får nya glasögon varje år.

stämmer med min erfarenhet också

googlar man på bidrag till glasögon för barn, så verkar det ha funnits i ett budgetförslag att barn ska kunna få gratis glasögon längre tid än så, men det verkar inte ha klubbats igenom.

Trodde gratis glasögon för alla barn skulle införas från 1 jan 2016, men der kanske inte blev av?

Det blev optiker, verkar vara den snabbaste vägen åtminstone. 500 kr i Landstingsstöd kan man få, här i Västra Götaland i alla fall. Kanske är det inte samma i alla landsting.

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: AlinaT
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 846
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 311
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 505
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar