Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hos oss blir man skickad till optikern när barnet har nått skolålder... Det skickas inga remisser här inte.. (inte alls trött på vc bristande intresse att hjälpa till... )Kontakta vc så kan dom skriva en remiss till ögonkliniken på sjukhuset. Det är bättre att bli kollad där än hos en vanlig optiker. Barn har ju rätt till gratis glasögon t.ex.
Oj jahaHos oss blir man skickad till optikern när barnet har nått skolålder... Det skickas inga remisser här inte.. (inte alls trött på vc bristande intresse att hjälpa till... )
Kontakta vc så kan dom skriva en remiss till ögonkliniken på sjukhuset. Det är bättre att bli kollad där än hos en vanlig optiker. Barn har ju rätt till gratis glasögon t.ex.
Om man misstänker att ens 10-åring har synproblem, ska man kontakta optiker eller vårdcentral då?
stämmer med min erfarenhet ocksåJag har precis kollat upp min 10-åring. Skickade honom till skolsköterskan som tyckte att det var fog för att göra en riktig kontroll, så denne skickade oss vidare till optikern. Små barn går nog till ögonläkare, men i den här åldern är det nog optiker som gäller. De i sin tur skickar dig vidare till ögonläkare ifall de misstänker något annat fel än normalt synfel (been there, done that).
I mitt landsting är det bidrag till glasögon bara för små barn, upp till 8 år. Det kan säkert skilja sig mellan olika landsting.
stämmer med min erfarenhet också
googlar man på bidrag till glasögon för barn, så verkar det ha funnits i ett budgetförslag att barn ska kunna få gratis glasögon längre tid än så, men det verkar inte ha klubbats igenom.
Trodde gratis glasögon för alla barn skulle införas från 1 jan 2016, men der kanske inte blev av?