Synnedsättning...

S

sova

Har funderat förut om min häst börjat se sämre. Har dock avfärdat det som hon bara blivit mer tittig och kanske driver lite med mig. Tanken väcktes dock idag igen då en kompis som rider henne rätt sporadiskt hade reagerat på att hon kastar sig för saker som han nästan passerat (tex mörka löv som ligger på marken). Samma sak på hinder. Hon bjuder och har ett hjärta av guld, men ibland verkar hon inte kunna bedömma avståndet riktigt, försöker korregera och har faktiskt börjat att stanna mer. Detta händer nästan alltid i sista sekunden.
Hon har även blivit betydligt jobbigare att rida på tävlingsplatser. Främst på framridningen då hon nästan får panik när hon får möte. Har alltid varit kolugn annars.
Ser inga skuggor i ögonen, kan inte se någon förändring på så sätt. Om man tar henne till en vet, vad kan de titta efter då? På människor går man ju mkt efter patientens egna upplevelse och beskrivning av problemet.
Någon som vet någon vet som är bra på ögon i skåne så pm:a gärna! :bow:
Eller så är allt bara psykiskt... :confused:

Huu, det där låter inte ett dugg bra. Jag kan tyvärr ingenting om ögonsjukdomar och liknande. Men jag har märkt att min gamla häst (21 år) har börjat få lite sämre mörkerseende på senaste åren, men det är väl inte så mycket att göra åt det misstänker jag...
Hoppas du får ordning på det!

Jag har läst den, men blir inte klokare för det. :( Hon har aldrig haft synliga problem med ögonen, ingen grumlighet eller så...
Har dock inte testat att släppa en bomullstuss framför ögonen på henne. Ska göra det imorgon. Fler tips eller funderingar?... :confused:

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 606
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar