Synliga förändringar utanpå vid hovbensrotation?

Mli

Trådstartare
Min ponny har rotation båda fram, värst på höger som också är den som har puls. Nu efter två veckors boxvila och fångskoning på klinik tycker jag att hennes kronrand är annorlunda. Det är inte längre en mjuk övergång utan hoven börjar tydligt med en hård valk i kronranden. Har aldrig sett detta innan. Har det med rotationen att göra, eller torra hovar på box? Det är som vanligt på bakhovarna.

De blir ofta svullna i kronranden på de hovarna som drabbats utav fång. Är det det du menar? Då blir det som en kant eller valk så som du beskriver. I början är kanten/valken oftast lite mjukare för att sedan hårdna innan den sakta går tillbaka. Jag vet inte om det har just med rotationen att göra för jag har sett det på fler än en fånghäst oavsett rotation eller inte.

På vår häst som hade PPID svullnade dessa kanter/valkar upp när ett nytt fånganfall var i antågande och det var det tydligaste tecknet på att ett nytt fånganfall var påväg. Han fick aldrig ökad puls eller stod i fångställning utan blev enbart svullen och något stel.

Intressant att höra. Det är här som att det inte är någon mjuk övergång mellan hud och horn, utan bara en benhård valk. Ska se om jag kan lyckas ta kort på det.

Vad jag hört kallas detta fångrand.. man kommer kunna se randen ett bra tag tills den växt ner och verkas bort. Man kan även se ränder vid foderbyte om hästen är känslig

Menar du att kanten är på benet och inte hoven, dvs där det är päls? I så fall är det ett tecken på att hovbenen sjunkit ev mycket kraftig rotation.

Är det själva hoven som är annorlunda beror även det på roterade hovben. Den nya hoven följer hovbenets läge och får en brantare vinkel. Kraftig rotation ger en kraftigt ändrad vinkel, väldigt lindrig rotation kan synas som en rand men vinkeländringen kan vara osynlig för ögat.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 917
Senast: lizzie
·
Hästvård Ponnyn har nu efter nästan fyra veckor på boxvila med butta (först två påsar, sen en) och får nu gå ut i sandpaddock eftersom hon inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 509
Senast: Mli
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 103
Senast: lil-sis
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London