Synen på dressyrstammad häst?

Zipp2010

Trådstartare
Finns liknande trådar om hur mycket dressyrhästar rids ut, går i hage med andra etc men vill ändå starta en ny tråd.

Hur ser ni på era dressyrstammade hästar?
Meningen är en generell diskussion, men jag drar några exempel:

Jag har en äldre unghäst som är väldigt fin, långsamt tagen, tränas allsidigt för att bli hållbar, han har gått i flock ung och jag vill fortsätta ha honom med andra hästar, rida ut i skogen och ha honom ute så mycket det bara är möjligt.
Enligt vet o ET är han ovanligt fräsch, han har inte varit skadad eller visat några problem med den hästhållning jag har...

MEN jag får ständigt kommentarer från andra i "dressyrbranschen" att hästar som han inte ska vila, hästar som han ska inte gå i hage med andra hästar, hästar som han ska inte gå ute längre än till 17, hästar som han ska inte ridas ut...
Vill påpeka att det här är en arbetsvillig, lugn, emellanåt seg häst, med lite vilodagar och varierad träning får jag honom mer framåt och fokuserad än om jag skulle trälat i ridhuset varje kväll som förespråkas där vi står.

Samtidigt ser jag frustrationen hos honom när han en period tvingats gå ensam i liten hage mellan 8-16, han blir pillrig och apatisk, som gjort för att dra på sig skumma ticks.

Sv: Synen på dressyrstammad häst?

Vad har stammen med hanteringen att göra? :confused: Hästen ska hanteras så som den mår bra och användas till det som den gör bra och tycker är kul. Se på hingsten Nostradamus som är dressyrstammad men går gp-hoppning för det hade han större fallenhet för. Min egen är också dressyrstammad men reds väldigt allround, vi har tävlat msv dressyr, 120 hoppning och lite fälttävlan + att han tävlat svår körning innan han kom till mig. Stammen har ju liksom inte allt med användning och individ att göra! :)

Nej håller verkligen med dig, men väldigt många verkar anse att stammen spelar roll :crazy:
Sedan är hästar individer helt klart, o jag vet att det finns hästar som blir stressade av att vara ute i mörker etc men däremot att generalisera känns väldigt underligt.

Har man möjlighet att ge de en bra uppväxt från början finns det nog inget som säger att de inte klarar av att fortsätta leva med långa utedagar osv.

Om man däremot börjat med korta dagar i småhagar ensamma, mycket krafft och inte så mycket annan stimulans kan man helt klart få skadeproblem om man helt plötsligt ska hålla hästen naturligt. Det kräver en lång anpassning.

Är de lute "yra" i huvudet så är olycksrisken större. Dock brukar mycket yta och mycket mat få den yraste att coola ned sig. Lugna, stabila kompisar är också det bästa sällskapet.

Alltså, vad är det för dumheter. Alla hästar, oavsett ras mår bra av att vara ute i hagen med hästkompisar. Spelar ingen roll om deras pappa heter Totilas, Varenne eller Cardento.

Sen funkar ju vissa bättre än andra ute i stora flockar men jag tycker det är vad man ska sträva efter, alltid.

Håller med!

Sen är det inte alla hästar som trivs eller är vana vid det och då får man såklart inte tvihålla på sina principer....

Nej håller verkligen med dig, men väldigt många verkar anse att stammen spelar roll :crazy:
.

Tror inte att det just är stammen du menar, utan mer deras tänkta syfte? att "fina dressyrhästar går minsann inte i hage"? (= pappan spelar ingen roll, utan vad ägaren tänker med hästen).

Men hursomhelst, mina tankar då:
Jag minns när vi köpte vår första stora häst när jag var 16 år, ett 4-årigt halvblodssto med bra dressyrstam. Minns vad uppfödaren sa till oss ang hagvistelse och hagkompisar... "ridhästar har man själva". Detta följde vi ju inte utan hade henne med våra ponnyer i stor hage. Första månaderna stod hon vid grinden vid lunch och ville in, och på sommaren åt hon inte ens gräset. Men det blev häst av den med ;) Sedan har vi inte haft våra hästar ute dygnet runt då vi alltid haft mycket mygg, knott osv så det har varit lugnare att ta in dem på kvällen.
Nu på senare år har jag stått inackorderad på flera ställen, både dressyrstall och ett par hoppstall med mina dressyrhästar och det har varit varierande hagar och utevistelse, med allt ifrån ca 3-12 timmar ute i rasthage (av varierande storlekar).
Min önskan är att ha det som vi hade det då jag bodde hemma.... (och så lär det inte bli förrän jag kan flytta till egen gård tyvärr). Jag vill ha hästarna ute från morgon tills det blir mörkt, och kunna avgöra det lite efter väder och inte låta dem stå ute och hänga i en rasthage i spöregn bara för att det inte är insläpp än -eller att de står inne när solen skiner, bara för att det var dags att ta in. Jag vill ha dem i en hage där de kan röra sig och "gå en sväng". Lägger med en bild från idag -på mina hästar som är på semester från rasthagarna....
man ser ungefär en femtedel av hagen här..
528176_10152221708305400_1107595027_n.jpg

och mina hästar rids ut i alla gångarter, jobbas i ridhus, rids med bommar och småhinder.

Sedan är det inte alla hästar som det funkar att göra allt med, det ÄR individer -sedan att det många gånger är ägare som "skapat" sina hästar, det är en annan sak.

Låter som kvalificerat struntprat. En häst är, oavsett sin stam och sitt användningsområde, alltid först och främst en häst. Och i egenskap av häst har den vissa grundläggande behov. Att få umgås med andra hästar är ett av dessa behov. Hästar är oerhört sociala djur och att förneka den att umgås med andra hästar är direkt grymt. Att få röra sig fritt är ett annat behov. Att få beta (eller i varje fall äta långsamt och ofta) är ett annat. Jag betraktar det som direkt förkastligt att inte låta hästar gå i hage, om det över huvud taget går att lösa. Och har hästen fått en naturlig uppväxt är det inget problem.

Ulla Håkansson rider i princip alltid ut och tränar även grand prix-rörelser ute i naturen. Jag hoppas att ingen hävdar att hon inte kan rida, eller att hon inte vet hur man tränar en dressyrhäst. Carl Hester och Charlotte Dujardin, som bevisligen kan träna och rida dressyrhästar av yppersta klass, både rider ut och låter sina hästar gå i hage. Vissa av deras dressyrhästar går t.o.m. i lösdrift vad jag förstår.

Visst finns det hästar som inte klarar att gå i hage, för att de inte har fått lära sig som unga. Dem är det synd om, tycker jag. Självklart ska vi andra, som inte äger sådana hästar, inte anpassa vår hästhållning efter det. Märker du att din häst mår bra, så kan du strunta iskallt i vad diverse tyckare anser.

Tack för alla svar!
Ja känns skönt med fler med samma inställning, har börjat känna mig konstig o hjärntvättad :crazy:.
Blir knepigt när folk har så starka åsikter bara, jag bemöter dem ju hela tiden lugnt o sansat, har haft en del hästar så jag vet ju varför jag gör som jag gör och tycker som jag tycker, har också uppfattningen att de flesta hästar vänjer sig vid det mesta om man bara tar det lugnt.
Nja, hästen rör sig väldigt bra o har bra stam men han ska bli FT-häst är tanken, när han lärt sig hoppa :grin:

Nu är ju min hälften dressyr och hälften hopp. Men han är ju en rätt fin modell som är tänkt att dressyrridas iom att jag är kass på att hoppa.

Han går på lösdrift med ca 30 hästar. Vi rider ut i skogen i rejäl terräng, han tricktränas(ligger, bugar etc), går som handhäst och annat som folk här tycker är konstigt. Tränad att vara lös, ledas med grimskaft slängt runt halsen etc.

När han kom var han verkligen inte van vid sånt. Han slog halvt ihjäl sig dagligen på planmark.
Men jag tycker hästar ska få vara hästar. Så iom att han inte skrittats uppsuttet eller ridits ut tog jag honom som handhäst efter min gamle Islandsponny - ut i buschen. Då fick han bättre skritt, mindre passaktig och stel. Han hittade sin kropp och sin balans.

Jag tyckte också att han skulle lära sig gå i hage utan att få vansinnesexplosioner och dratta omkull vid varje utsläpp. Så när han var såååå trött efter träning släpptes han med coola kompisar i större och större hagar.
Det sprangs en del, han drattade omkull, skrapade sig etc någon gång. Men som rätt ung och oskodd på mjukt underlag så klarade han det.
Tror man bara det kan gå den där första gången kan man släppa dem när de är helt slut efter en heldags arbete. Gärna lite hungriga och med mat. Då kan man iaf mildra rusandet en del.
Gärna att man tränat dem att röra sig utan ryttare som stöttar/balanserar etc innan. Då brukar de kunna klara sig.

Nu går han som sagt på lösdrift. Han går med ca 30 polohästar. De vet med sig att spara på energin och inte rusa runt med stora rörelser. Så han har fått lära sig av dem.
I början studsade min runt i balanstrav, galopperade, brallade, reste sig och allt med höga benlyft. Numer är det mkt mer energisnåla rörelser. Han inser att man inte orkar fara runt så dygnet runt. Och han slår sig därför mer sällan. Han är ju balanserad mentalt.

Många där jag står som inte sett honom då han kom tycker ju att han är den coolaste hästen i stan och tror att han föddes så.
Han har alltid varit en snäll individ. Men med väldiga problem med energiregleringen.. Han har ballat ur totalt.
Det här livet har varit mycket bra för honom!

Mina tränares hästar får alla gå i hage med polare och ridas ut. Även GP-häst. Ena tränaren avskyr att rida ut. Tycker det är trist. Då gör hon antingen det med en god väninna och pratar bort tiden. Eller så rider anställda ut.
De har också tackat nej till välbetalda uppvisningar, clinics etc just för att hästen måste få vara hemma, gå i hage etc. Inte bara åka runt och showa..
De har också haft lösdrift hemma. Och ska förmodligen anlägga en ny så småning om.
De brukar se det som en bra del av mental rehab för en del såna hästar de får som pressats lite för hårt och ingen annan vill ta i längre pga de blivit farliga.

Det finns alltså alla sorter. Både smårutor, skydd, ensamhästar etc till lösdriftare inom dressyren.
Sen kan det ju vara svårt att få alla hästar att hålla tävlingsskick på lösdrift om man inte kan anpassa allt hur mkt som helst. Men det är en annan grej..

+mooi "gilla knappen! "

Har alltid haft mina hästar ute till fram på kvällen, unghästar som tävlingshästar. Tar bara in dom tidigare om det är riktigt skitväder. Har faktiskt aldrig varit med om att en häst inte lärt sig att fungera med detta! Visst kan dom vara lite förvirrade i början och precis som mooi beskrev inte fattat att man kan äta gräset första året. Men även det brukar funka år två. Har bara lugna harmoniska hästar, även dom som varit omöjliga från början brukar coola ner när dom märker att resten av gruppen är det.

Hmmm, vem ska nu tala om för Ulla Håkansson hur fel hon gjort alla år som i princip bara rider ute på sina hästar?:grin:

Stammen spelar väl ingen större roll egentligen?

Min förra hopp/fälttävlanshäst var ett sv.hbl. efter Chirac-Ceylon och min nuvarande dressyrhäst är en Westfahler efter Calido's Boy-Landadel. Men visst fler än en tittade snett på min hopphästs stam, jag minns att Lennart Lindelöw alltid kallade henne för dressyrmupp (även om han tyckte att det var en mkt fin hopphäst).

Enligt mig är inte stammen mer än en hänvisning till vad uppfödaren tänkt sig att få för avkomma, om sedan individens kvaliteer överensstämmer med det är en helt annan sak....

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 914
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar