Symtombegandling vid gallor....

HannaZ

Trådstartare
Det har varit lite trådar om gallor här och många har gett rådet att man ska linda etc.

Detta låter för mig som symtombehandling. Försöker man linda bort gallorna för att de är fula eller är det dåligt för hästen att gå med sina gallor?

Vilka orsaker finns det till gallor?

De jag känner till är; foder, för lite rörelse, inflammationer, trauma.

Vad säger ni? Är det ok med gallor eller bör de alltid veterinärutredas om de inte försvinner?

Man lindar gallor över natten med ett bandage å det gör man för att de inte är så bra för hästen att ha kvar dom.gallor kan orsakas utav dåligt foder,ålder eller överansträning.

Men av de tre orsaker du angett så är det bara en som inte går att göra något åt, åldern.

Får hästen gallor pga överansträngning så är ju hästen just överansträngd och då strävar man väl efter att inte överanstränga hästen igen.

Är fodret dåligt, eller inte passar häste, så måste man ju byta ut det ävom om hästen inte får skulle bli gallig av det.

Varför (rent fysiologiskt) är det dåligt för hästen att gå med gallor. Är det vätskeansamlingen i sig som är problemet eller är det den bakomliggande orsaken?

Rätt intressant fråga. Visst är det väl lite symptombehandling. Men lindar gör i alla fall jag för att värma på benet lite - få ökad blodgenomströmmning och på så sätt påskynda läkningen av orsaken till gallan. Men visst är det en riktig överansträngning så är det ju bara vila/behandling som gäller, men är man snabb så kan man ju hinna mota olle i grind med bandage tillsammans med kortare vila.

På äldre hästar är det väl även där bra med värme för att motverka stela leder osv.

Foder, det är en annan sak, då gäller det ju bara att dra ner på fodret. Men är det fodergalla tycker i alla fall jag att dom yttrar sig lite annorlunda än en ledgalla pga överansträngning.

Självklart skall man både behandla symptomen och dessutom ta bort orsaken till att hästen får gallor. Om min häst skulle få gallor pga överansträngning så skulle jag självklart låta honom ta det lugnt och vila upp sig och sedan skulle jag låta bli att anstränga den lika hårt innan den var upptränad för det. MEN samtidigt som jag lät honom vila så skulle jag naturligtvis också behandla symptomen genom att använda stallbandage eller liniment.

Det samma när det gäller foderväxlingar som ger upphov till gallor. Självklart skall man rätta till foderstaten först och främst, men det är ju även viktigt att behandla symptomen, är hästen gallig så får man ju göra någonting åt det. Magproblem kan ta ett tag att komma till rätta med, man kan inte lägga om foderstaten helt, alla foderbyten måste ske succesivt, och dessutom tar det ett tag innan foderstatsjusteringar får någon effekt på hästens mage (och därmed gallorna). Under tiden får man nöja sig med att behandla symptomen.

Min häst har dålig cirkulation och det innebär att han blir ganska gallig i benen om han står stilla i boxen en hel natt. Detta motverkar jag genom att han har stallbandage på sig på nätterna. Eftersom stallbandage värmer benen och ger stöd så bättras cirkulationen på. Dessa gallor han har beror varken på överansträngning eller på fodret, inte heller är han speciellt gammal...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 404
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka