Sv: Symptom ledinfektion vid ledinjektion??
Alla jag vet har fått HÖG feber och rejäl hälta och svullnad. Dock inte drabbats 'själv'.
Däremot har jag haft två olika hästar som reagerat allergiskt på ledinjektion (på preparatet). Ena gången ett sto som reagerade mot att få tuppkam injicerat. Blev varm, svullen och aningens öm/halt. Ingen feber, och absolut ingen rejäl hälta.
Andra gången var welshen som otippat nog reagerade mot IRAP. Det brukar de verkligen inte reagera på då det är kroppseget men han gjorde det. Blev rätt ordentligt svullen, lite varm - ingen hälta (han är en tålig en dock) och ingen feber. Enl vet ovanligt men ändå välkänt, han fick metacam i 3 dagar och det la sig. De två efterföljande behandlingar gav man biklin (antibiotika) i leden samtidigt med IRAPEN och ingen reaktion. Den hästen är generellt lite 'känslig' för stick i leder och kunde bli liten svullen dagen efter injektion med 'annat' också, blödde lätt med.
Hö med beh vet om du är minsta tvekan, även om det är 'mitt i natta', men som sagt de olyckliga jag vet som fått ledinfektion har svullnat rehjält, fått feber och ffa blivit REJÄLT halta.
De som reagerat men 'lindrigare' har haft mer en överkänslighets/allergisk reaktion.
Men det är verkligen beh vet som bör råda i sådana där frågor, för ÄR det ledinfektion går det fort och blir så lätt otäcka konsekvenser.