Symptom ledinfektion vid ledinjektion??

Anna Lilja

Trådstartare
Vid ledinjektion (kortison & tuppkam) vid ledinflammation finns risk för ledinfektion. Ni som råkat ut för detta, vad har det gett för symptom? Är det alltid hög feber? Eller "bara" svullet? Tack på förhand!

Sv: Symptom ledinfektion vid ledinjektion??

Alla jag vet har fått HÖG feber och rejäl hälta och svullnad. Dock inte drabbats 'själv'.

Däremot har jag haft två olika hästar som reagerat allergiskt på ledinjektion (på preparatet). Ena gången ett sto som reagerade mot att få tuppkam injicerat. Blev varm, svullen och aningens öm/halt. Ingen feber, och absolut ingen rejäl hälta.

Andra gången var welshen som otippat nog reagerade mot IRAP. Det brukar de verkligen inte reagera på då det är kroppseget men han gjorde det. Blev rätt ordentligt svullen, lite varm - ingen hälta (han är en tålig en dock) och ingen feber. Enl vet ovanligt men ändå välkänt, han fick metacam i 3 dagar och det la sig. De två efterföljande behandlingar gav man biklin (antibiotika) i leden samtidigt med IRAPEN och ingen reaktion. Den hästen är generellt lite 'känslig' för stick i leder och kunde bli liten svullen dagen efter injektion med 'annat' också, blödde lätt med.

Hö med beh vet om du är minsta tvekan, även om det är 'mitt i natta', men som sagt de olyckliga jag vet som fått ledinfektion har svullnat rehjält, fått feber och ffa blivit REJÄLT halta.
De som reagerat men 'lindrigare' har haft mer en överkänslighets/allergisk reaktion.

Men det är verkligen beh vet som bör råda i sådana där frågor, för ÄR det ledinfektion går det fort och blir så lätt otäcka konsekvenser.

Tack för utförligt svar!
Behandlades den allergiska reaktionen (på preparatet av ledinjektion )på något sätt?

SToet menar du? Jag minns faktiskt inte, det är så länge sen. Hon KAN ha fått NSAID (butta/metacam) hon med, men minns inte..

Däremot minns jag att hon aldrig mer fick 'bara' tuppkam utan alltid i kombination med kortison efter. Hon var sprutad innan med tuppkam + kortison utan problem, men sprutades sen en gång med 'bara' tuppkam och reagerade då. Så efter det fick hon alltid kortison också,¨och då reagerade hon inte. (Det krävdes flera behandlingar av samma problem)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 976
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 558
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka