SY-tråden, (maskin?)broderier

@Monstermom Haha :D
Det finns en enkel anledning till att jag inte broderar i tråden - jag har ingen symaskin! Eller jo, jag har en som jag har fått från farmor, men den gav upp hoppet om livet sist jag försökte mig på att sy hundhalsband.. :down:

@Monstermom Haha :D
Det finns en enkel anledning till att jag inte broderar i tråden - jag har ingen symaskin! Eller jo, jag har en som jag har fått från farmor, men den gav upp hoppet om livet sist jag försökte mig på att sy hundhalsband.. :down:

Men-men-men... !!! ... :eek:
Varför är du inte i den andra tråden och skruvar isär din symaskin då?! Så kan du återkomma hit när din symaskin återupplivats igen! :D

Vad är det för maskin?

Men-men-men... !!! ... :eek:
Varför är du inte i den andra tråden och skruvar isär din symaskin då?! Så kan du återkomma hit när din symaskin återupplivats igen! :D

Vad är det för maskin?

Min och min symaskins relation är lite... frostig.. efter den upplevelsen :D
Jag tror faktiskt inte att den går att reparera, det är en budgetmaskin från 70-talet som jag fick av farmor för 10 år sedan. Jag fick den förmodligen för att det inte fungerade, redan då :D

Min och min symaskins relation är lite... frostig.. efter den upplevelsen :D
Jag tror faktiskt inte att den går att reparera, det är en budgetmaskin från 70-talet som jag fick av farmor för 10 år sedan. Jag fick den förmodligen för att det inte fungerade, redan då :D

Men det gör det ju bara roligare - då kan du inte förstöra något genom att försöka! :idea:

Likt en dåre som slår huvudet i väggen om och om igen, så försöker jag få till Mattes Monster på nåt sätt. Det blir... inte så bra:
vyEPfU0.jpg

:rofl: :rofl: :rofl:

Min hund är grå. För all del finns lite skiftningar i pälsen, och på kroppen har han en svag tigrering, men han är grå. Inte fläckig! :laugh:

Jag ville bara försöka fånga hur ljuset får pälsen att skifta i massor av nyanser, från ljust silver till nästan svart (har ju lärt mig blanda trådar för att få fler nyanser :p), och hur det får linjerna i ansiktet att framträda... Men han ser inte ut sådääääääär! :arghh: :banghead: :laugh:

(Ungefär 20 cm högt, på vitt halvlinne.)

Likt en dåre som slår huvudet i väggen om och om igen, så försöker jag få till Mattes Monster på nåt sätt. Det blir... inte så bra:
vyEPfU0.jpg

Min hund är grå. För all del finns lite skiftningar i pälsen, och på kroppen har han en svag tigrering, men han är grå. Inte fläckig! :laugh:

Jag ville bara försöka fånga hur ljuset får pälsen att skifta i massor av nyanser, från ljust silver till nästan svart (har ju lärt mig blanda trådar för att få fler nyanser :p), och hur det får linjerna i ansiktet att framträda... Men han ser inte ut sådääääääär! :arghh: :banghead: :laugh:

Jag skulle inte kunna få till något som ens påminde om en hund, möjligen en alien, eller en gråsten. :o Jag tycker du är jätteduktig! :up:

Jag skulle inte kunna få till något som ens påminde om en hund, möjligen en alien, eller en gråsten. :o Jag tycker du är jätteduktig! :up:

Det tror du bara för att du inte försökt! :D
Vad är det du har, malle? Det blir ju plättlätt, en svart mask med små stygn, och så en lurvbrun boll med noll trådspänning runtomkring. :laugh:

Det tror du bara för att du inte försökt! :D
Vad är det du har, malle? Det blir ju plättlätt, en svart mask med små stygn, och så en lurvbrun boll med noll trådspänning runtomkring. :laugh:
Låter som du beskriver en terv eller lacke, inte malle. :meh:
Belgian-Tervuren-3.jpg
laekenois-huendin-dephna-229ccb3d-0070-4edf-b025-c96d562237cf.jpg

Malle:
Belgian-Malinois-Dog1.jpg

Favvis:
Belgian_Groenendael_-_MEN.jpg

Om man inte får de man älskar får man älska den man får. :cry::love:

Låter som du beskriver en terv eller lacke, inte malle. :meh:
Belgian-Tervuren-3.jpg
laekenois-huendin-dephna-229ccb3d-0070-4edf-b025-c96d562237cf.jpg

Malle:
Belgian-Malinois-Dog1.jpg

Favvis:
Belgian_Groenendael_-_MEN.jpg

Om man inte får de man älskar får man älska den man får. :cry::love:

Ja, den i mitten, malle... Allt långhårigare än en corso är ju en lurvboll. :confused:
:D

Är de alla dina, de som exet tog också? :(

Jag har en brun, korthårig varulv, de exet tog var mina svarta flickor, liknande nedre bilden. :cry::cry::cry:

Du skulle kunna få sy igen ögonlocken på honom, exet. Testa lite olika stygnbredder och färgsättningar. :devil:

Ja, fy fan. Satte kniven både i rygg och hjärta. Vi återgår till dina maskiner och broderier istället, jag bara lipar när jag tänker på dem. :crazy:

Jupp, sorry!

Du kanske skulle prova att brodera just en sten!? :p
... Med lite kvartsådror, mossa, vatten i bakgrunden, ligger på gräs, grus, lite andra stenar, kanske en ekorre hoppar förbi... Hm, till och med stenar vill bli komplicerade! :arghh:

vyEPfU0.jpg

Tycker att det blev bra, jag :)

Det här blir nog mitt nästa projekt:
142514641169172900_resized.png

För hand, då.

Försökte på maskinen igen, under devisen trägen vinner.

142514772222198900_resized.jpg

Denna trådspole-konstellation fungerade - tills tråden tog slut då...:banghead::laugh:

142514773003827200_resized.jpg

Mitt försök till "first flowers" - när den gröna tråden tog slut fortsatte jag helt sonika med bara den blåa för att göra marken...:p
142514773311060800_resized.jpg

Hon i videon sa vid något tillfälle att det är helt normalt att det låter annorlunda när det blir så mycket tråd att sy genom. Men, jag tror inte att det ska vara riktigt så här mycket övertråd på baksidan va!?O_o:meh::cautious:
Kan säga att nålen gick av... Glad att jag har en magnetpenna, så jag slipper vara rädd att trampa på den avbrutna stumpen i alla fall.:cool:
(ramen gör i alla fall stor skillnad, eftersom jag kan mecka med maskinen när den segar sig, utan att förlora "tygspänningen":bow:

Jag trodde först det var en bild på vad du gjort, jag tänkte jösses jäklar vilken precision! :eek: :laugh:

Ser kul ut! :up:
Men prova göra en på maskin också... :idea: :D
Njae, så bra blir det inte för hand, men korsstygn är ju i alla fall lättare att få snyggt resultat med än maskinen :p

Jag har inte de färgerna till maskinen :angel: (ja, det är bara därför jag inte testar det på maskinen :D)

Försökte på maskinen igen, under devisen trägen vinner.

142514772222198900_resized.jpg

Denna trådspole-konstellation fungerade - tills tråden tog slut då...:banghead::laugh:

142514773003827200_resized.jpg

Mitt försök till "first flowers" - när den gröna tråden tog slut fortsatte jag helt sonika med bara den blåa för att göra marken...:p
142514773311060800_resized.jpg

Hon i videon sa vid något tillfälle att det är helt normalt att det låter annorlunda när det blir så mycket tråd att sy genom. Men, jag tror inte att det ska vara riktigt så här mycket övertråd på baksidan va!?O_o:meh::cautious:
Kan säga att nålen gick av... Glad att jag har en magnetpenna, så jag slipper vara rädd att trampa på den avbrutna stumpen i alla fall.:cool:
(ramen gör i alla fall stor skillnad, eftersom jag kan mecka med maskinen när den segar sig, utan att förlora "tygspänningen":bow:

Woohooo!!! Lösningen ser ut att vara nära! :bump:
Såg direkt vad det var för något också - och gillar färgkombinationen, ser ut som det är Lilla Sjöjungfruns trädgård! :p

Tråden på baksidan brukar betyda (för mig i alla fall :D) att trådspänningen bestämt sig för att bråka. Oftast har tråden hoppat ur nån av kringelikrokarna längs vägen (för att jag kaaaaanske kört lite för fort... :angel:), eller så har nån tråddammstuss fastnat mellan spännbrickorna och gör så det inte blir något kläm på tråden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka