SY-tråden, (maskin?)broderier

Jag gillar det! Lite tantigt (:angel:) motiv bara, men tycker stygnen du fått till är fräcka :laugh:

Ja, motivet är inte riktigt min smak heller (jag trodde det var konstiga sköldpaddor först! :laugh:), men det är intressant att göra något man inte skulle välja själv också. :D

Hej igen! jättefina projekt!! jag syr väldigt lite i veckorna tyvärr men hoppas få lite sytid i helgen! angående tråd så är coats ett toppenmärke likaså gutermann.
men jag har ett set från abc embroidery som var väldigt prisvärt eftersom det är 1000 m rullar. sedan om jag vill ha bomull så köper jag dortak från bibbi.

Då ser vi fram emot spännande bilder i slutet av helgen då! :D

Ja, jag har kikat på Bibbis Textil, hon har bra priser verkar det som. :up:
Det som lockar med ebaypaketen är nog, förutom priset för mycket av det är väldigt billigt också, att det just är hela paket. Istället för "oj, skulle haft brunt", köper brunt, kommer hem och så blir det "oj, skulle haft blått :banghead:", så skulle det nog vara bra att ha en uppsättning grundfärger och så bara fylla på med nyanser man letar efter. Plus att jag har upptäckt svårigheterna med att blanda tråd av olika sorter! :laugh:

Jag har fortfarande inte kommit till skott :o
Är så bökigt att skruva bort matarfoten..

Mush!
smiley3818.gif

:D

Nä, den där bilden blev för suddig för att man ska kunna se själva stygnen. Nya batterier i kameran:
hqOAVUC.jpg

Här tror jag det syns som jag pratade om, att det inte blev några knut-stygn för mig. Mera bara en stygngröt... :cautious:

Nån som har några tekniktips? :p

Och hur går det för er andra? @sthu skulle inte du prova? @FannyN hur går det med ditt coola projekt? @Blacksmithfarm har du övergett broderandet? @Klara har du kommit någon vart i syrummet? :D

Vem kan det finnas mer...? Hm... @LindgrenV brukar gilla lite udda saker, har jag för mig! Provar plinga dig också. :idea: :laugh:

Alla ska brodera! :cool:
Haha! Jag gillar udda saker men jag har inte broderat sen lågstadiet :D

Nä, den där bilden blev för suddig för att man ska kunna se själva stygnen. Nya batterier i kameran:
hqOAVUC.jpg

Här tror jag det syns som jag pratade om, att det inte blev några knut-stygn för mig. Mera bara en stygngröt... :cautious:

Nån som har några tekniktips? :p

Och hur går det för er andra? @sthu skulle inte du prova? @FannyN hur går det med ditt coola projekt? @Blacksmithfarm har du övergett broderandet? @Klara har du kommit någon vart i syrummet? :D

Vem kan det finnas mer...? Hm... @LindgrenV brukar gilla lite udda saker, har jag för mig! Provar plinga dig också. :idea: :laugh:

Alla ska brodera! :cool:

Väduren är klar. (om än defekt - finn fem fel vettja :idea:)
142506971890757600_resized.jpg

(själv tycker jag att bården gömmer massa ögon näsor och munnar...)
142506971576000900_resized.jpg

Testade lite med rest-trådarna... Fin blomma, va?

Sedan har jag försökt med min maskin igen...:meh:

142506967474188400_resized.jpg

Dubbel övertråd, i högra kanten med vanlig pressarfot, i mitten/vänster med broderifot. Så, ja - det går. Men pedalen gillar inte att gå så långsamt. Den börjar lukta:mad:

Nåja, maskinen fick en paus, och jag fick ett tips från mamma. Om man trycker in spolningen (till undertråden, fast utan spole på pinnen) på hennes maskin så syr den i lågväxel. Tyvärr var inte min så avancerad...
142506964856416900_resized.jpg

Lyckades i alla fall nästan följa ritade linjer :p. Raksöm runt och sick-sack i ovankanten.
Testade att ha undertrådsspolar till övertråd:
142506963868945100_resized.jpg

Tada... De hoppade också av. Och snurrade fast på pinnen...
(dammet är för övrigt från den vanliga trådrullen - den skaver när den snurrar...)

Så det är det läget jag är i nu.

Tror jag fortsätter brodera för hand ett tag :p

Väduren är klar. (om än defekt - finn fem fel vettja :idea:)
142506971890757600_resized.jpg

(själv tycker jag att bården gömmer massa ögon näsor och munnar...)
142506971576000900_resized.jpg

Testade lite med rest-trådarna... Fin blomma, va?

Sedan har jag försökt med min maskin igen...:meh:

142506967474188400_resized.jpg

Dubbel övertråd, i högra kanten med vanlig pressarfot, i mitten/vänster med broderifot. Så, ja - det går. Men pedalen gillar inte att gå så långsamt. Den börjar lukta:mad:

Nåja, maskinen fick en paus, och jag fick ett tips från mamma. Om man trycker in spolningen (till undertråden, fast utan spole på pinnen) på hennes maskin så syr den i lågväxel. Tyvärr var inte min så avancerad...
142506964856416900_resized.jpg

Lyckades i alla fall nästan följa ritade linjer :p. Raksöm runt och sick-sack i ovankanten.
Testade att ha undertrådsspolar till övertråd:
142506963868945100_resized.jpg

Tada... De hoppade också av. Och snurrade fast på pinnen...
(dammet är för övrigt från den vanliga trådrullen - den skaver när den snurrar...)

Så det är det läget jag är i nu.

Tror jag fortsätter brodera för hand ett tag :p

Jag tycker väduren blev jättebra! :)
(Och ja, blomman också! :p Ta nu en neontråd och outlina på ena sidan bara, och, öööhhh, ta en drink och se på miami vice! :up:)

...

Jag gick vilse nånstans i mina tankar där, tänkte att det löser sig säkert bara jag fortsätter prata. Blev det resultat man kan vänta sig. :laugh:

Jag skyller på att jag haft rejäl huvudvärk sen igår (när min tandläkare tittade med en myckenhet hmmm-anden på mina tänder, satte fingrarna på något slags portaler till helvetet som dolde sig i mitt ansikte, och sa "hur känns det om jag trycker här?", och sen minns jag inte mycket mer... tydligen gnisslar jag tänder nåt alldeles enormt, och har förutom tandskador även rejäla muskelspänningar. tack för den "massagen"... :cautious:), som äntligen börjat släppa lite nu - och då är det tillåtet att bli knäpp! :D

Det var då själva gröne att din pedal ska vara så bråkig! Vad gjorde de med den egentligen!? O_o
Jag har funderat på det där, en symaskinsmotor borde egentligen inte vara så avancerad... Själva symaskinen är det, nåt alldeles djävulskt komplicerade en del av dem, men motorn är ju just bara en motor... Det enda den behöver göra är att snurra, och i viss mån orka lite. Egentligen borde man kunna sätta i något i stil med en motor från en radiostyrd leksak, eller liknande? :idea: :p

Jag tycker ditt senaste försök ser riktigt coolt ut, krumeluren i mitten längst ner ser ut som anden som stiger från lampan! :cool: :D
Och ritade linjer är helt klart mer förslag än något man ska hålla. Inte hålla sig till linjerna, förhålla sig till linjerna, det är mitt motto! Plus "det ska va så". :cool: :laugh:
(Nu höll du ju dig rätt nära dem faktiskt, men regeln gäller ändå. För det ska va så. :D)

Glömde trådrullarna @Blacksmithfarm ! OK, rackarns underrullarna hjälpte inte, då går vi vidare i "tips jag hörde någon nämna i någon youtubevideo nån gång, eller så har jag drömt det"-listan:
Om man har problem med att rullar snurrar för fort och studsar omkring, då kan man klippa till en liten filtrondell för den att stå på. Då blir det mer friktion för både rullen och symaskinen, och då skärper de sig. Eller nåt.

Jag tycker väduren blev jättebra! :)
(Och ja, blomman också! :p Ta nu en neontråd och outlina på ena sidan bara, och, öööhhh, ta en drink och se på miami vice! :up:)

...

Jag gick vilse nånstans i mina tankar där, tänkte att det löser sig säkert bara jag fortsätter prata. Blev det resultat man kan vänta sig. :laugh:

Jag skyller på att jag haft rejäl huvudvärk sen igår (när min tandläkare tittade med en myckenhet hmmm-anden på mina tänder, satte fingrarna på något slags portaler till helvetet som dolde sig i mitt ansikte, och sa "hur känns det om jag trycker här?", och sen minns jag inte mycket mer... tydligen gnisslar jag tänder nåt alldeles enormt, och har förutom tandskador även rejäla muskelspänningar. tack för den "massagen"... :cautious:), som äntligen börjat släppa lite nu - och då är det tillåtet att bli knäpp! :D

Det var då själva gröne att din pedal ska vara så bråkig! Vad gjorde de med den egentligen!? O_o
Jag har funderat på det där, en symaskinsmotor borde egentligen inte vara så avancerad... Själva symaskinen är det, nåt alldeles djävulskt komplicerade en del av dem, men motorn är ju just bara en motor... Det enda den behöver göra är att snurra, och i viss mån orka lite. Egentligen borde man kunna sätta i något i stil med en motor från en radiostyrd leksak, eller liknande? :idea: :p

Jag tycker ditt senaste försök ser riktigt coolt ut, krumeluren i mitten längst ner ser ut som anden som stiger från lampan! :cool: :D
Och ritade linjer är helt klart mer förslag än något man ska hålla. Inte hålla sig till linjerna, förhålla sig till linjerna, det är mitt motto! Plus "det ska va så". :cool: :laugh:
(Nu höll du ju dig rätt nära dem faktiskt, men regeln gäller ändå. För det ska va så. :D)

Ja, pedalen tycker verkligen inte om att gå långsamt. Maskinen klarar det ju...
(kanske ska låna mammas maskin ändå - om hon nu vågar låna ut den...)

Haha, det såg jag inte föränn du nämnde det :D

Förhålla sig till. Hmm, förhållning - det är vad min maskin behöver :p

Testade att göra sådana dära franska stygn som du nämnde. De är med på bilden, men jag hittar dem inte - så det är väl en hint om hur bra jag klarade av dem :p

Glömde trådrullarna @Blacksmithfarm ! OK, rackarns underrullarna hjälpte inte, då går vi vidare i "tips jag hörde någon nämna i någon youtubevideo nån gång, eller så har jag drömt det"-listan:
Om man har problem med att rullar snurrar för fort och studsar omkring, då kan man klippa till en liten filtrondell för den att stå på. Då blir det mer friktion för både rullen och symaskinen, och då skärper de sig. Eller nåt.

Jag funderade på att ha dem på samma pinne :idea:

Den stora rullen har bevisligen haft såpass stor friktion att den slipats...

(och traderaauktionen som jag bjöd på har sprungit iväg över 500kr :( Kanske är en bra maskin, men... )

Jag funderade på att ha dem på samma pinne :idea:

Den stora rullen har bevisligen haft såpass stor friktion att den slipats...

(och traderaauktionen som jag bjöd på har sprungit iväg över 500kr :( Kanske är en bra maskin, men... )

Nä, det blir fler maskiner! (Kanske kan fresta med "Singer symaskin och tillbehör" på Tradera? Eller "Symaskin. Äldre Singer symaskin."? Eller på blocket, en "Norsy" - ingen aning om vad det är för maskin, men den ser cool ut! :D)

Kanske du skulle kunna sätta ngt slags filt"tub" på själva pinnen, så det blir lite trängre att snurra runt? :idea: :laugh:

Jag tycker det ser ut som vaginor :D Fina vaginor!

Hahaha, plötsligt tycker jag mycket bättre om mönstret! :laugh:

Jag har gjort andra "matt"-mönstret nu, det från videon med körsbär...

kWpKRn8.jpg

Jag ångrade mig på färgen på körsbären efter jag gjort ett, som synes. :laugh:
Kan inte påstå att jag löst Franska Knutarnas Mysterium precis, men @Blacksmithfarm det här kan vara något för dig: det verkar som man bör köra dem ganska fort! Kanske är franska stygn vad din maskin längtar efter! :D
Fast då har vi ju Problemet med De Rymmande Rullarna förstås... :cautious:

Vad gäller själva "mattan" så var det som sagt lite lättare att få till något slags spiraler om jag körde lite snabbare i alla fall. Färgerna är som vanligt ingen höjdare, och jag tror att det antagligen hade blivit lite mer intressant mönster med variegerad (firefox vill att jag ska skriva "erigerad" istället... :laugh:) tråd, men det var ju tekniken jag ville träna på så det får se ut som det vill med färgerna egentligen. :p
Fast nu kommer jag ju ihåg varför jag började prata om färgen! :banghead:
Jo, jag verkar ha problem att se gult? Heeeelt hopplöst att få till några franska stygn på de gula partierna, jag kunde inte se var jag var eller var jag var på väg. Jag kunde knappt se om jag sytt ett område eller inte. :confused:
Så i det gula blev det inte mycket till franska knutar. Men i det röda gick det mycket bättre att se, och där blev det faktiskt en och annan komplett in-ut-spiral! Det går dock att köra för fort på de här stygnen också, och lite smått obehärskad blev jag ju emellanåt. Men ändå, liiiiite bättre än förra! :up:

Men nästa grej jag gör ska vara något eget igen, annars ledsnar jag nog... :p
Även om @AraSlei s mönstertolkning gjorde förra mattan mycket roligare i alla fall! :laugh:

... Vilket påminner mig om vad jag funderade på medan jag satt och knåpade på körsbär! Varför broderar inte du i tråden, AraSlei?! Va-va-va!? Kom igen nu, brodera! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka