SY-tråden, (maskin?)broderier

Nu har min simpla konstruktion äntligen blivit klar!
Synålen böjde sig när jag hade runt 5 min av syning (syande?) kvar, så allt fick ligga på is tills jag kom iväg i helgen och fick tag på lite nålar.

Prototyp A, som den numera heter, blev poppis bland grisarna. Dock ska jag ändra en del bitar av den för att göra det enklare att tvätta den samt att jag har köpt ett riktigt fleecetyg istället för en filt på Rusta. Hinner jag ska jag sy minst en till i veckan.

Färdig!
20150426_151721_zps6ljantle.jpg

20150427_081122_zpsjudcyawi.jpg

Rymmer en gris inuti.
20150427_082029_zpszwssz6yw.jpg

Och tål vikt av gris utanpå.
20150427_080529_zpsdhxfss6l.jpg

Har hört talas om att sånt kan hända, men då tror jag de bara har för veka grejer. NASA har säkert nån späjsresår de kan dela med sig av. :D

Min stol är två år gammal och resåren funkar fint än i alla fall. Och skulle den ge upp andan så är den som sagt trädd i stora öljetter, så det borde gå rätt snabbt att byta snöre. :p
Har du numret till NASA? :)
Jag börjar tro att det är något fel på mig när jag läser sådana här saker...
Ja, det är fel på dig. För mycket jaktstigar och varulvar, för lite lila enhörningar. :laugh:

För att bevisa att det inte bara är snack, utan faktiskt lite verkstad också ska ni få se bild. :D

20150427_094425.jpg

Alltså, två täcken sys parallellt (jag skulle nog aldrig komma mig för med nummer två när det första var klart annars :p ) bestående av vardera 16 ugglor (8 på var bottenfärg, 20 stjärnor och 20 månar.

Idag pysslar jag med att stryka fast ögon, näbbar och klor. Sedan ska allt sys fast också. Och så småningom sys ihop.

Min smak är odiskutabelt rätt sådetså! :p
Spelar inte så stor roll hur tyget ser ut, faktiskt. Jag ska ju ligga och blunda när jag använder det så jag ser det ju ändå inte. :D Mer designen då, med snörning så jag kan justera hur hårt det ska vara, eller modell trä över och jag får ligga oavsett? :idea:
:laugh:

Jag har nog inte fattat vad för modell du har på själva stolsramen?
Trä över eller snöra?

:laugh:

Jag har nog inte fattat vad för modell du har på själva stolsramen?
Trä över eller snöra?
Det är en sån här jag har, "tyget" har spruckit i sömmen längs med ramen men då modellen är bra i övrigt tänkte jag att jag kunde sy dit ett nytt överdrag istället för att slänga den och köpa nytt. Jag har två och de har gått sönder på samma vis, spruckit där det är sytt. Jag antar att bästa är att köra någon sorts snörning på undersidan istället för att försöka trä över?
hamo-solsang-gron__0307925_PE427948_S4.JPG

Det är en sån här jag har, "tyget" har spruckit i sömmen längs med ramen men då modellen är bra i övrigt tänkte jag att jag kunde sy dit ett nytt överdrag istället för att slänga den och köpa nytt. Jag har två och de har gått sönder på samma vis, spruckit där det är sytt. Jag antar att bästa är att köra någon sorts snörning på undersidan istället för att försöka trä över?
hamo-solsang-gron__0307925_PE427948_S4.JPG
Aha, ja Någon form av snörning känns ju smidigast då kanske...
Om du tänkte dig att "snöret" skulle gå under tyget mellan långsidorna så får du ju extra stabilitet och hållfasthet tänker jag.

Aha, ja Någon form av snörning känns ju smidigast då kanske...
Om du tänkte dig att "snöret" skulle gå under tyget mellan långsidorna så får du ju extra stabilitet och hållfasthet tänker jag.
Ja, det är nånting sånt jag funderar på, typ markistyg skulle funka? Det måste ju förstärkas där öljetterna ska sitta och jag antar att jag får sätta dit nån sorts stav där jag viker tyget tillbaka som extra förstärkning för öljetterna?

Nu hänger jag inte med, tänker ni er att liksom snöra ihop stolen på baksidan ungefär som skosnörning? O_o
I så fall tror jag det blir svårt att få det så tight att det inte slackar för mycket, plus att man lär känna snörningen genom tyget när man ligger på det?

( @Mia_R , @Blacksmithfarm )

Nu hänger jag inte med, tänker ni er att liksom snöra ihop stolen på baksidan ungefär som skosnörning? O_o
I så fall tror jag det blir svårt att få det så tight att det inte slackar för mycket, plus att man lär känna snörningen genom tyget när man ligger på det?
Tyget kommer vara så pass långt att det är max fem cm som det glappar när man spänner den. Den blir ju som en tub så jag behöver ju inte ha snörningen i ryggen utan kan ha den vid ena röret istället. Det ska inte vara ett enda långt stycke utan i tre delar, ett till huvudändan, ett för mitten och ett för fötterna. De övre och nedre skulle jag ju kunna trä helt enkelt eftersom mesta belastningen är vid bålen.

Tyget kommer vara så pass långt att det är max fem cm som det glappar när man spänner den. Den blir ju som en tub så jag behöver ju inte ha snörningen i ryggen utan kan ha den vid ena röret istället. Det ska inte vara ett enda långt stycke utan i tre delar, ett till huvudändan, ett för mitten och ett för fötterna. De övre och nedre skulle jag ju kunna trä helt enkelt eftersom mesta belastningen är vid bålen.

Ahaaaa.... OK... Ja, då blir det nog lättare att spänna det i alla fall...
Men det gäller att hitta ett tyg som har så gott som inget giv alls på bredden skulle jag tro?

Min stol är snörd i sidorna, det var så jag menade. Ingen aning om det är bättre dock - men det går mindre tyg. :D

Ahaaaa.... OK... Ja, då blir det nog lättare att spänna det i alla fall...
Men det gäller att hitta ett tyg som har så gott som inget giv alls på bredden skulle jag tro?

Min stol är snörd i sidorna, det var så jag menade. Ingen aning om det är bättre dock - men det går mindre tyg. :D
Därför jag funderade på om markistyg kunde funka, det ska ju vara så stumt det går. :)

Eller så köper jag nya och lägger de här i högen av lågprioriterade projekt, sånt som kommer efter altan, staket och tak. ;)

Därför jag funderade på om markistyg kunde funka, det ska ju vara så stumt det går. :)

Eller så köper jag nya och lägger de här i högen av lågprioriterade projekt, sånt som kommer efter altan, staket och tak. ;)

NEJNEJNEJ!!! De här är enormt högprioriterade! :rage:

Jag skulle tro att markistyg kan funka, men blir det inte lite svettigt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka