• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Terran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 819
Sv: sy själv

Hej!
För att förtydliga så finns det åtminstone tre OLIKA böcker i den serien och dom som du nämner är olika. Jag har en tredje som heter ungefär Make your own riding clothes. Jag tycker inte dom är så jättelätta att använda eftersom det är så svåra beskrivningar med engelska sömnadsfackuttryck som jag inte kunde hitta i något lexikon. Plus att det inte finns mönster i utan det är skisser som man själv ska förstora med hjälp av rutmönster. Men det är mitt personliga tyckande.
Själv skulle jag vilja sy tränspåsar och sadelskydd men tiden verkar inte finnas.
Häls /nocke/

Om inte annat så kan man ju få lite inspiration av böckerna och en liten hjälp på vägen!!

Enligt bookplus.fi är det fråga om samma böcker men med olika namn. Författaren är den samma, även innehållet. Så det lönar sig då att endast beställa den ena (om man kan lita på vad dom lovar ).

Nej det är faktiskt två olika böcker med helt olika innehåll. Den ena är mer inriktad på saker man kan sy och den andra mer inriktad på saker man kan tillverka själv (t ex hinder o dyl). Jag har den med saker man kan sy (Make your own horse clothing) men jag vet inte om jag tycker att den är så jättebra, det är mest beskrivningar på en himla massa konstiga saker i den...

Men ni som har boken, eller sett den, har ni hittat nåt kul som man kan sy där? Vill ha lite inspiration... :d

Jag har precis sytt paddar. Köpte ett täcke på IKEA för 69:- fick ut 6 st stallpaddar 50*70 och 4st ridpaddar ca 40*30
Bara att köra med overlocken eller köra zigzag runt kanterna så äre klart!
Billigare än så kan det inte bli!

Ärligt talat så tycker jag inte att man får inspiration.
Bilderna är kassa och - som sagt - beskrivningarna fattar man inte.
Använd pengarna till något annat.
/nocke/ :-)

Jag har sytt skrittäcke i Fleece! Hur snyggt som helst blev det.. Använde hans Reflex-skritttäcke som mall och provad sen in det sista på hästen när täcket var nästan klart! Vart HUR bra som helst! Snacka om skräddarsytt för totto! Enkelt var det också och det tog 2 dagar och då höll jag inte på hela tiden!

*****Fel bok:(******

Senast ändrad av en moderator:

Jag har genom åren sytt/gjort många olia grejer till mina hästar - med bättre och sämre resultat.

Schabrak/vojlock (använd en gammal som mall) fungerar ok, men om man inte har något gammalt tyg eller fyllning blir det knappast billigare - bara egen designat.

Sadelöverdrag - svårt att få tillräckligt stort tycker jag men man kan använda de flesta gamla tyger man har liggande hemma (typ lakan) och lite resår=billigt Mitt nuvarande sadelöverdrag är därför illgrönt :rofl:
Gjorde också en påse att hänga min bröstsele i när jag inte använder den. Snygg blev den inte, någon standardlösning är det inte och jag är förvånad att den fortfarande håller...

Fleecetäcket med hals (använde kompisens täcke som mall) blev snyggt - broderade hästens namnet på och gjorde ett matchande till hunden. MEN om man inte hittar billig fleece lönar det sig inte (mitt gick på 300 ungefär till både häst och hund, dessutom hade jag gamla spännen - sådana är dyra). Har även gjort ett tunt sommar restäcke av ett par gamla "flygplansfiltar till USA" (snyggt), och några andra mer eller mindre lyckade försök på täckestemat av gamla filtar, överkast etc...Svårt att få att hålla och att få det snyggt. Kan fungera som inne/transporttäcken.

Ländtäcke sydde jag i slöjden - använder man vattenavstötade tyg kan jag rekomendera att inte - som jag - göra det av små fyrkanter- det blir inte så vattentätt då (men snyggt). Skritttäcke fungerar också (gjort ett av en gammal filt).

Nackludd, nosludd, skydd på ryktborstarnas handtag (typ piggborste), sadelgjordsskydd och bandageunderlägg är väldigt enkelt.

En huva gjorde jag till min gamla häst - varje morgon stack hon glatt ner huvudet i den (som i en tröja - hade ingen knäppning) . Att hon inte såg riktigt klok ut är en annat sak... :rofl: :rofl: :rofl:

En av de mest udda grejer jag försökt göra är att virka ett hönät (hittade beskrivning i Min Häst eller liknande) - det blev inte bra och aldrig klart.

Nu är jag lite sugen på att lära mig sy i läder - så att man kan fortsätta hitta på roliga saker...

:banana:

Jag tänkte faktiskt på att göra det av ett vanligt täcke som jag såg hemma när jag höll på att laga hästens innetäcke. Eller trensportskydd funderade jag över...Fast det kan ju vara bra att ha ett täcke hemma om amn får gäster. Kanske en tur på second hand, är så långt till IKEA :devil:

Det var därför jag blev sadelmakare och dessutom lärde mig sy kläder när jag gjorde hästtäcken. :bump:

Jag köpte tyg för att sy ett skritt-täcke till min fjording, och ett ute-täcke till hunden.. Men jag fick bara tid över till att sy till hunden när jag var hemma över julen och sen gick hästen bort i januari så nu ligger bara tyget hemma o skräpar.. färdig mallat och klippt till strl cob :crazy:

Usch vad trist! :cry:

Men du kan ju alltid sy ett till min pålle om du har tråkigt någon gång, han har också storlek cob... :angel:

Jag har en bra beskrivning till att sy sadelskydd pom du vill ha? Himla lätt att sy och det kostade runt hundralappen. Absolut värt!

jag har sytt sadelöverdrag och flecetäcke mest av anledningen att det varit billigare att sy än att köpa...

jag har inte sytt så mkt, däremot har jag "möblerat om" en grimma jag hade hemma. det var en vanlig sketen börjesgrimma för 29 kr som jag köpte åt min förra sköthäst men aldrig använde, så hittade jag den och sydde dit reflexremsor på nos och sidstycken samt satte dit ett nosrep med ringar i, så nu har jag ett skitbra "reflex-sidepull" som ligger bättre än ett vanligt sidepull, kostade mig under hundralappen och syns i mörkret :bow: annars har jag åstadkommit en repgrimma i olika varianter (tex med sidepull-ringar alt.hakar för bett). har funderat på att sy benreflexer: en filtbit, kardborre samt reflexband.

För alla gör-det-självare
Här är lite referensböcker som jag använde ibland när jag hade sadelmakeriet. Dom ger tips, modeller, historik eller ritningar. Mallar får man göra själv!
Enklast så köper ni dom från Hästbokhandeln eller J. A. Allen and Co., Ltd. eller gå in på er lokala bokhandel och beställ, om ni vill ha ISBN nummer på någon bok så hör av er...

Mosemans illustrated guide for purchasers of horse furnishing goods
Making an repairing western saddles
Leather and the warrior
The Stohlman encyclopedia of saddle making volume 1-
Encyclopedia of rawhide and leather braiding
Bush leatherwork volume 1-2
Horses and saddlery
To handmake a saddle
Saddlery Book 4 from the British horse society, the manual of stable management
Side saddle riding
Repair your own saddlery and harness
Threshold picture guides
Stitch by stitch
Make your own horse clothing
Make your own horse equipment
How to make cowboy horse gear
Saddlery
The saddle
Training aids
Bitting
Early harness systems
Saddlery and harnessmaking
Whips and whipmaking
Whipmaking, A beginners guide
The art of handsewing leather
JUF:s, Mått och mallar
Build a rope halter

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
732
Senast: Hajfisk
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar