Sv: sy själv
Jag har genom åren sytt/gjort många olia grejer till mina hästar - med bättre och sämre resultat.
Schabrak/vojlock (använd en gammal som mall) fungerar ok, men om man inte har något gammalt tyg eller fyllning blir det knappast billigare - bara egen designat.
Sadelöverdrag - svårt att få tillräckligt stort tycker jag men man kan använda de flesta gamla tyger man har liggande hemma (typ lakan) och lite resår=billigt Mitt nuvarande sadelöverdrag är därför illgrönt
Gjorde också en påse att hänga min bröstsele i när jag inte använder den. Snygg blev den inte, någon standardlösning är det inte och jag är förvånad att den fortfarande håller...
Fleecetäcket med hals (använde kompisens täcke som mall) blev snyggt - broderade hästens namnet på och gjorde ett matchande till hunden. MEN om man inte hittar billig fleece lönar det sig inte (mitt gick på 300 ungefär till både häst och hund, dessutom hade jag gamla spännen - sådana är dyra). Har även gjort ett tunt sommar restäcke av ett par gamla "flygplansfiltar till USA" (snyggt), och några andra mer eller mindre lyckade försök på täckestemat av gamla filtar, överkast etc...Svårt att få att hålla och att få det snyggt. Kan fungera som inne/transporttäcken.
Ländtäcke sydde jag i slöjden - använder man vattenavstötade tyg kan jag rekomendera att inte - som jag - göra det av små fyrkanter- det blir inte så vattentätt då (men snyggt). Skritttäcke fungerar också (gjort ett av en gammal filt).
Nackludd, nosludd, skydd på ryktborstarnas handtag (typ piggborste), sadelgjordsskydd och bandageunderlägg är väldigt enkelt.
En huva gjorde jag till min gamla häst - varje morgon stack hon glatt ner huvudet i den (som i en tröja - hade ingen knäppning) . Att hon inte såg riktigt klok ut är en annat sak...
En av de mest udda grejer jag försökt göra är att virka ett hönät (hittade beskrivning i Min Häst eller liknande) - det blev inte bra och aldrig klart.
Nu är jag lite sugen på att lära mig sy i läder - så att man kan fortsätta hitta på roliga saker...