Sy fast kanyl utan bedövning/lugnande?

Hur kan man träna på något som gör ont? Vill ju inte gärna att hon ska bli rädd för mig.... Helt allmänt är hon inte särskilt rädd för behandlingar annars. Hon får t.ex sina tänder undersökta och korrigerade utan lugnande. Inga problem alls.

Själva att det gör ont är svårt träna på. Men många stickrädda blir spända och oroliga redan innan sticket. De vet när det kommer. Där kan man träna en del.

Silke var ju extremt stickrädd. Gick inte helt enkelt om man inte var fem personer och slogs med honom. Och han visste precis vad de tänkte göra och började slåss redan innan. Om han inte visste det skulle stickas gick det bra sticka im.

Men genom träning fick jag bort att han började spänna sig och stressa bara de förberedde. Den delen brukar gå att träna på.

Nu har jag så sticklugna hästar att det inte är något jag behöver träna på men om jag hade skulle jag läsa på lite hur de klickar in detta på elefanter, apor, delfiner etc.

De djuren sticker ut händer, fötter eller visar fenan frivilligt genom galler för att ta blodprov.
Man går inte in i burarna och tvingar dem utan de kommer från andra änden av hägnet för att bli stuckna.

Skulle ju inte vara skillnad på hästar.

Nu har jag så sticklugna hästar att det inte är något jag behöver träna på men om jag hade skulle jag läsa på lite hur de klickar in detta på elefanter, apor, delfiner etc.

De djuren sticker ut händer, fötter eller visar fenan frivilligt genom galler för att ta blodprov.
Man går inte in i burarna och tvingar dem utan de kommer från andra änden av hägnet för att bli stuckna.

Skulle ju inte vara skillnad på hästar.
Tror dom flesta är sticklugna tills det kommer en klantig veterinär in i bilden. Som tex Ts häst var väl bra att sticka från början tills dom skulle sy om jag förstod det rätt och blev ängslig efter det.

Gör man rätt från början så är dom flesta hästar lugna att sticka även ifall dom inte älskar det liksom. Hur man tränar en stickrädd häst är dock inget jag har koll på riktigt.

Precis, det är oftast en slarvig/klantig veterinär som orsakar spruträdsla, det är inget hästen är född med och är därför inte direkt något det går att träna på... Dessutom blir de ofta rädda så fort veterinären kommer in i stallet, så att själv hålla på och sticka för att vänja dem blir inte alls samma sak samt att det är en infektionsrisk.

Det bästa är att hitta en teknik där hästen blir lite distraherad. Tex som jag gör, hålla för ögat och klia hårt. Då ser de inte vad veterinären håller på med och kliandet distraherar kroppen från sticket. Mat eller godis kan också fungera bra.

Det finns hästar födda stickrädda med. Haft två stycken....

Det är inte säkert allt går att träna bort. Men det går att träna bättre.

Det finns hästar födda stickrädda med. Haft två stycken....

Det är inte säkert allt går att träna bort. Men det går att träna bättre.
Min är inte född stickrädd. Hon blev det under en intensiv period med mycket utredningar och ledbehandlingar. Numera är hon okej med enstaka stick, typ vaccinering. Men blir det mycket mer än så, då börjar hon stressa upp sig.

Min är inte född stickrädd. Hon blev det under en intensiv period med mycket utredningar och ledbehandlingar. Numera är hon okej med enstaka stick, typ vaccinering. Men blir det mycket mer än så, då börjar hon stressa upp sig.

Ja det är ju det vanliga. Svarade bara på att ingen föds stickrädd.

Brukar man göra det? Min häst var bremsad, men hon reagerade definitvt ändå.

Ja det brukar man. Under mina år som djursjukskötare har jag lagt en hel del kanyler och sytt fast dem, skulle säga att på 8 av 10 hästar går det utmärkt. Men alla är olika och på en del hästar går det inte alls.

Tillägg! På föl bedövar vi i princip alltid, lokalt med en väldigt fin nål. Detta för att det ibland är otroligt svårt att pricka ett fölkärl om den skulle rycka det minsta.

På vuxen har jag aldrig varit med om att vi bedövar, däremot en mild sedering på de hästar som är väldigt stickkänsliga, men det är väldigt få.

Det är vi. Dock tycker jag att eftersom inte hästar kan prata och berätta innan vad dom tycker så bör man vara extremt uppmärksam på minsta obehag och reagerar dom på första sticket ska hästen få bedövning innan det fortsätts att sys.

Kart att man skall var uppmärksam på sin häst o smärta. Men lokalbedövning är ofta flera stick och då blir det ofta mindre stick o smärta att sy de få stygnen. Men hästar talar om med öron, ögon o mule o kroppshållning hur de känner så det får man vara uppmärksam på.
Mvh
pudlan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 800
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar