Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan avslöja att besöket resulterade i noll och ingenting. Misstanke om att hästen fått i sig giftig växt. Pratade med Hbg och distriktare och bestämde att distriktare skulle komma ut för magsköljning, sondning med paraffinolja och ev dropp. Hon började med att försöka sätta dropp. Det var här kanylen syddes fast. Droppet fick vi upp ca 1 meter ovanför hästen, men det rann inte ändå. Efter den grova nålen och permanentkanylen i halsen samarbetade inte hästen med sondningen heller, och hästen blev således inte behandlad alls. Eftersom det fanns fara för hjärtpåverkan av giftet så gavs tyvärr inget lugnande. Men någon slags lokalbedövning borde man väl kunna ge om man vet att man ska göra en/flera smärtsamma moment?
Lite märkligt bara att man brukar prata om att hästar helt generellt har väldigt känslig hud och att de känner minsta insekt, men att det då antas funka att man syr i skinnet? Helt generellt är jag inte särskilt blödig eller "pjåskig" när det gäller mina hästar, men jag reagerar när något känns lite klantigt eller ogenomtänkt. Veterinären hade till exempel med sig något verktyg in som hon skulle klippa tråden med. Hon höll på att mixtra en stund men fick sedan konstaterat att "den här klipper inte", och fick då gå och hämta något annat. Hästen blev hela tiden mer och mer irriterad och stressad.
Min gör tyvärr. Hon började göra det mer och mer efter ett antal ledbehandlingar.Fast man sticker dem ju med nålar rätt frekvent. Och de flesta hästar reagerar inte på stick. Trots att de känner en fluga
Fast man sticker dem ju med nålar rätt frekvent. Och de flesta hästar reagerar inte på stick. Trots att de känner en fluga
Tycker jag verkligen inte det gör. Är väl uppenbarligen högst individuellt. Bedövningssprutorna jag fått har faktiskt inte ens känts av mer än ett litet litet stick. Däremot nål och tråden och när dom drar och syr gör djävulskt ont tycker jag. Liksom en nål som sticker ner i såret och upp i kanterna igen på andra sidan, ryser bara jag tänker på det.
Vet när jag var liten, typ 4 år så slog jag upp ett sår vid ögat som skulle behöva 3 stygn, mina föräldrar anmälde det då det gjordes utan bedövning.
Det bör vara så med hästar att om hästen reagerar på det, då ska den ha bedövat. Reagerar den inte så gör det ju ingenting om det inte är bedövat.
Det är vi. Dock tycker jag att eftersom inte hästar kan prata och berätta innan vad dom tycker så bör man vara extremt uppmärksam på minsta obehag och reagerar dom på första sticket ska hästen få bedövning innan det fortsätts att sys.Det är ju så att vi är olika liksom våra djur reagerar o lika.
Min häst reagerade också på stick, penicillin och vaccinationer osv reagerade han tydligt på. Dock snäll nog och stod ut och stod stilla tills det var klart. Att sy honom utan bedövning hade aldrig fungerat.Ganska många hästar reagerar på stick, särskilt om de haft otäcka och smärtsamma upplevelser av stick/veterinär.
Av mina 4 har 3 reagerat på stick. Från orolig till full panik. Den ena hade varit med om så mycket hemskt att han till och med reagerade kraftigt på akupunkturnålar (som är 0.15-0.30 dvs extremt tunna).
Min går att sticka en gång numera, om det bara rör sig om en tunnare nål. Men upprepade stick - och speciellt när det blir lite grövre saker - det fixar hon inte utan lugnande. Bisarrt egentligen att man inte trycker i lite lokalbedövning om man ska sticka och sedan sy fast något. Det MÅSTE ju göra rejält ont....
Det hade säkerligen funkat bättre för min häst, i alla fall vid det här besöket. Hon stacks med en GROV nål och syddes sedan. Det måste ju dessutom gjort extra ont när veterinären inte lyckades klippa av tråden utan stod där med något verktyg som tuggade och slet i tråden. Hade hon då varit bedövad hade hon ju i alla fall sluppit den plågan...Lokalbedövning innebär nästan alltid upprepade stick tyvärr. Så det blir en avvägning där även på de stickkänsliga. Om man ska sticka X ggr för att lokalbedöva och riskera hästen inte tänker låta vet komma i närheten för att göra vad som skulle göras ändå. Eller om man ska sy X stygn direkt och hoppas hästen inte ballar ur.
Det hade säkerligen funkat bättre för min häst, i alla fall vid det här besöket. Hon stacks med en GROV nål och syddes sedan. Det måste ju dessutom gjort extra ont när veterinären inte lyckades klippa av tråden utan stod där med något verktyg som tuggade och slet i tråden. Hade hon då varit bedövad hade hon ju i alla fall sluppit den plågan...
Jag kan själv tänka mig hur det kändes...
Jag vet inte. Jag kan bara säga....kanske. Det var så mycket spring in och ut ur boxen, smyga sig på hästen med nästa nål/redskap, osv. Rimligtvis kan jag inte säga om flera upprepade stick hade varit bättre. Jag är ju inte hästen. Jag kan bara säga att det var en väldigt stressig och klantig situation för en häst som har blivit stickrädd. Hela besöket, som resulterade i noll och ingenting, pågick en hel timme.Fast om din häst klarar ett stick med tunn nål innan den blir upprörd så skulle den ju blir upprörd av lokalbedövningen med och ändå uppleva traumat den fick nu? Lokalbedövning är flera upprepade stick.
Jag vet inte. Jag kan bara säga....kanske. Det var så mycket spring in och ut ur boxen, smyga sig på hästen med nästa nål/redskap, osv. Rimligtvis kan jag inte säga om flera upprepade stick hade varit bättre. Jag är ju inte hästen. Jag kan bara säga att det var en väldigt stressig och klantig situation för en häst som har blivit stickrädd. Hela besöket, som resulterade i noll och ingenting, pågick en hel timme.
Hur kan man träna på något som gör ont? Vill ju inte gärna att hon ska bli rädd för mig.... Helt allmänt är hon inte särskilt rädd för behandlingar annars. Hon får t.ex sina tänder undersökta och korrigerade utan lugnande. Inga problem alls.Jo det förstår jag absolut att det blev. Menade mer att för en stickrädd häst kunde det blivit samma traumatiska upplevelse att lägga/försöka lägga lokalbedövning. Särskilt om man inte kunnat lägga klart och sen ändå fått sy obedövat.
Så försök lägga det bakom dig. Och träna gärna hästen så gott det går så den blir lite mindre stickrädd.
Fast det behöver ju inte vara flera stick än två när det är så lite som ska sys, dessutom går det fort att ge lokalbedövningen. Min häst fick bara två stick innan hans kanyl på kliniken syddes fast. Han hann dessutom lugna sig och slappna av sedan innan dom sydde så det märkte han inte ens av. Det behöver ju inte sys på sekunden efteråt.Fast om din häst klarar ett stick med tunn nål innan den blir upprörd så skulle den ju blir upprörd av lokalbedövningen med och ändå uppleva traumat den fick nu? Lokalbedövning är flera upprepade stick.