Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Jag har likadan filt med grodor, min var till för att bli täcke, men jag är så frusen så den bor i min säng :angel:

Jag har likadan filt med grodor, min var till för att bli täcke, men jag är så frusen så den bor i min säng :angel:

okok.. sj så köpte vi tyget o gjorde av.. fyra meter tyg gick det åt, till lindor o täcket.. min bra blev det.

Senast ändrad av en moderator:

:love: bara älskar tyget. Pma om var det är köpt skulle vilja sy ett fleece täcke till min häst med av sådant tyg.
Mvh Xoya.

*kl

Kanske inte direkt en hästgrej i den bemärkelsen, men den ska ju användas till hästen. :D

Tadaa! En godispåse för klickerträning!
DSC_0230.jpg

Planen är att den ska gå att hänga i hylsorna på jeansen, så man enkelt kan ta med godiset och snabbt få fram det när man klickertränar. Lite lättare när man rider med klicker, det är inte lätt att få upp godbitar ur fickan då.. På det här sättet slipper jag glömma hästgodis i några fickor (och slipper få tvättade hästgodisar i tvättmaskinen.. :angel: ).

Det enda jag har bild på är kartfodralet:

smokie_juni_025.jpg

smokie_juni_023.jpg

osmickrande bild, men man ser iaf var fodralet sitter fast.

betalade kanske 30 spänn för kardborrebandet som man stänger den med. plasten är från förpackningen som den hemska gröna paden kom i, och det gröna tyget köpte jag till något annat projekt. mätte så att det skulle gå att sätta fast på min sadel, sen mätte jag kartan och sydde dit plastfönstret innan jag sydde ihop fodralet. är ett smidigt sätt att få med kartan om man ska ut på nån längre tur.

har även gjort om en grimma, den fick ett nosrep och reflexer.
sytt riddartäcke och lite tillbehör åt en häst jag hade förut.

har lite funderingar på att köpa ett gäng reflexvästar strl XXL och sy ihop till ett reflextäcke med riktigt många reflexer på. Smockan får redigt med päls och behöver inte nåt täcke för den sakens skull, det är bara för att synas på vägen. vill även sy reflexer till träns med mera, det kan inte vara spec svårt bara jag sätter igång med det.

Är du HELT säker på att du inte har bild på riddartäcket? :)
Det skulle vara roligt att se.
Jättefint fodral i alla fall och pluspoäng för återanvändning!

har nog ingen bättre än denna just nu.
2889162299_b696a6b715.jpg

ska se om jag får liv i gammeldatorn,där kan det finnas nån bättre. Det är sytt åt en d-ponny modell bredsomenlagårdsdörr men min syster har använt det på qaurterhäst nordsvensk och islänning också, funkar tydligen det med. är sytt av vanlig lakansväv och av enklast möjliga modell. jag lade tyget över hästen, ritade dit en lämplig halsringning och var det skulle skäras ut för skänklarna. sen fållade jag hela eländet (never again! kändes som flera kilometer med fåll!) och satte i nån slags snörning i bogen har jag för mig. har en pad underst, sen täcket, sen sadeln.
tygelprydnaderna är bara klippta i sicksack, sydda och vända. rekommenderas ett par släta westerntyglar, det är inte kul att krångla på dom där på vanliga med läderbitar på.

PS Mango är mitt namn på stallet.se.. så jag har snott bilden av mig själv. DS

fem reflexvästar inköpta idag.. dom ligger och väntar på att bli uppsprättade och förvandlade till ett reflextäcke.

Senast ändrad:

Jag har några frågor.. Jag har ett ganska fult pollux pannband (Stora tunga bokstäver att sätta på) men jag har aldrig använt det så jag tänkte att eftersom jag har en massa olika pärlor och fina saker, så tänkte jag ta bort alla bokstäver och dekorera det med annat.. Men nu undrar jag, hur sätter ni fast allt så att det håller?? :confused:

En annan fråga är vad finns det som inte är så svårt att göra åt ponnyn? (OBS, vet hur man gör nosludd!) ;)

*Kl*

Har sytt en hjälmpåse eller kanske en allt-i-ett påse .. ? ^^
Hittade ett tunt, slätt laxrosa tyg som jag vek på mitten och sydde för hand (suck) längs botten och ena sidan. Sedan vek jag överkanten inåt och med ett sånt där 'band' som man stryker kanaler till gardiner med, strök jag på, så lagren fastnade i varandra och vips så hade jag en kanal att trä ett snöre igenom! :laugh:

öppen
14lor5d.jpg

stängd
2w7mxch.jpg

Sydde även nos och nackludd förra veckan
2ufsfgw.jpg

*kl*

Hade ett fint blingat pannband från Scandinavium i våras, men blinget började lossna, så jag dissekerade det :devil:
Sen färgade jag det bruna lädret svart, och gjorde det lite lagom gulligt med hjärtan.

Nyfärgat
Syns sämre än sämst

In the end (tyvärr så blev bilderna dåliga, men försökte få fram hjärtanas färg, metallic rosa.. blir nog lättare i dagsljus :angel:):
DSCN9852.jpg

DSCN9853.jpg
Så fint!!
Hur fick du dit hjärtana?

*kl*
Någon som har mall eller mått för ländtäcke till ponny?
Jag funderar på att göra ett, men har inget att gå efter.

Sytt ett reflexländtäcke till tjocksmocken av tre reflexvästar. kapade av två under armhålen och delade dessa två bitar till fyra, sydde sedan ihop dem efter långsidorna. tog överdelen till den ena kapade västen och klippte bort mittendelen så det blev en inskärning för sadeln. sydde fast denna del på det andra. använde bitar av västarnas kantband till fästband.Satte dit lite extra reflexer plus hästens namn. Sydde rumplappen (vad heter den egentligen? svansskydd?) av en tredje väst för att få reflexer på den också. Svansremmen är ett skosnöre.

diverse_015.jpg

diverse_011.jpg

Det var någon som la ut en mall på ländtäcke i ngn sytråd för länge sen, kommer dock inte ihåg vilken, tyvärr. Leta igenom trådarna vettja :)

Det var ju jättefint, jag gillar färgen!
Jag förstår att det måste varit jobbigt att fålla...jag tycker att det är jobbigt att bara fålla en vanlig kjol till mig själv ;)

raderat...

Senast ändrad av en moderator:

JO, det var rätt tröttsamt att fålla eländet:) men nu använder min syrra det så det kom ju till nytta i alla fall. Jag använde det bara en gång på en julshow på klubben. Är sytt till hästen på bilden (tinker modell bredare) men har vad jag vet fungerat på en islänning, min quarter och en nordsvensk, så storleken är ganska mycket one size fits all.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 701
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar