Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Jag ska sy tränset i dubbelt läder (för att få narvsida både mot hästen och utåt), så mitt träns kommer att bli 5mm tjockt om jag inte skärflar. Men jag ska inte göra ett "klassiskt" engelskt träns.. :angel:
Ska man göra pannband t.ex. hade jag nog satsat på 2mm (om man ska sy dubbelt läder), då det är lättare att jobba med (tycker jag).

okej :laugh: det låter ju faktiskt snyggare!
fast jag hade ju tänkt göra flätade tyglar och då blir det nog rätt svårt att göra så :o så jag får nog köra på vanliga viset. något jag sitter och funderar över är hur tusan man gör i änden på sådana tyglar, i själva knäppet där tyglarna sätts ihop..känns liite knepigt.

I detta hus är det min mamma som står för det mesta av syningen.
detta har hon skapat o jag är så glad över att jag har en mamma som kan allt. :D O fiint blir det också.
lite av hennes verk:

100_1455.jpg

Detta reflex täcke är hemma gjort.
är fleecefodrat o håller regnborta. mkt bra :D
100_2153.jpg
Halstäcke kan vara bra o ha(inte så snyggt kasnke men det funkar kalas). fick dock bredda det då hästen hade lite för biffig nacke xD
100_3464.jpg
om man bortser från mig som sitter i helt fel kläder, ser man schabraket som är hemma gjort. drygt 2 år gammalt. Helt suveränt sådant, passform som passar hästar som är RUNDA över ryggen :D
100_2312.jpg
skritttäcke me "fickor" för knäna. funkar även kalas att ha under sadeln som i ser-

Kan tillägga att hon gör mkt fina luvor, (såna som hopphästar ofta har ni vet xD) bilder kan fixas på söndag. :D

Nu måste jag få lite hjälp av bukefolket:D

Jag har hittat en massa tygbitar spännen mm och jag vet inte vad jag ska göra med dom :confused:

BILD 1 Olika spännen mm
BILD 2 Häst tyg ca 100x50 cm rött tyg ca 80 x 50
BILD 3 grimskafts rep 4 m

BILD 1

BILD2

BILD 3

Så ge förslag på vad man kan göra med detta =D

Vad finns det att göra som inte är så svårt och som går ganska snabbt att göra? Jag vill också göra nåt själv!!:laugh:

nosludd är superenkelt och billigt - färdigt på några minuter

teddytyg
ev. kardborre eller knappar
tråd

Aa, men finns det nåt annat, nosludd behövs nog inte på min sköthäst.. Han är en hårboll för det mesta!

Länk till bild på fleecetäcket jag sytt till shettisen! Är med fixlock spänne i bogen och sådant här spänne man klickar i (typ ridhjälmsspänne fast större) vid maggjorden. Tyget passade hennes personlighet SÅ bra ;):laugh:

Har igår och idag också sytt benreflexer till shettisen men de har jag inte fotograferat än, kanske kommer!

http://www.pixbox.se/pic_show_id23517119.html

Hur stora är dina tyg bitar?

Om dom är till räckligt stora skulle du kunna göra länd täcken utav tyg bitarna.

*kl*

Hade ett fint blingat pannband från Scandinavium i våras, men blinget började lossna, så jag dissekerade det :devil:
Sen färgade jag det bruna lädret svart, och gjorde det lite lagom gulligt med hjärtan.

Nyfärgat
Syns sämre än sämst

In the end (tyvärr så blev bilderna dåliga, men försökte få fram hjärtanas färg, metallic rosa.. blir nog lättare i dagsljus :angel:):
DSCN9852.jpg

DSCN9853.jpg

Okej, det är till en engelsk sadel UTAN ringar jag ska göra:crazy:

Kanske man kan fästa ringar i sadeln hos en sadelmakare?

Då vore det mycket lättare att sy...:idea:

Du kan inte fixa någon fästanordning av samma sort man har på ländtäcken?
Så man spänner fast med band där man spänner sadelgjorden?:confused:

Okej, det är till en engelsk sadel UTAN ringar jag ska göra:crazy:

Kanske man kan fästa ringar i sadeln hos en sadelmakare?

Då vore det mycket lättare att sy...:idea:

åk till en sadelmakare och fråga om ringarna! ;)
det är säkert möjligt att göra, men kan troligen också bero på sadeln..

I skolan i våras gjorde jag 2par sadelväskor. Ett par till min engelska sadel (utan ringar bak). Ett par till en vänninas westernsadel.
Satte fast packväskorna (med tunna rep från "mittdelen" -> under sadelkåpan till ringarna FRAM på sadeln) och sen red vi på helgritt. Nu var mina väskor ganska stora (42cm höga..) och blev inte så himla lätta när man packat. Men det funkade med nöd och näppe. Grejjorna gled lite i skritten, när hon bockade gled de helt åt fanders (ena väskan så högt upp det gick på ryggen, den andra åt andra hållet..) och hur jag än rättade till det så hamnade de i samma läge igen. Suck.. Aldrig mer att jag ger mig på att packa med en sadel utan packringar! :crazy:
De för westernsadeln funkade dock fint, så nu ska jag försöka skära om mittdelen på mina stoora så att de passar min westernsadel istället :angel:

Köpte läder idag, mallarna snart klara.. Snart ska här sys ett par packväskor (30cm höga istället för 42cm) + ev. hornväskor elr liknande + träns och hackamore.. :bump:
får väl se när det är klart :angel: kan dröja ett tag.. :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 701
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar