Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Som jag förstod det är bettlösa träns lite speciella, och hon mindes inte riktigt hur. Tygeln börjar i nacken och går via en ring över sidan och sedan över på andra sidan - typ, men det var lite speciellt. Det är ju svårt att ro i land ett träns man inte riktigt vet hur det ser ut sas;)

Kul att du ska till Tärnsjö, min man brukade åka dit titt som tätt, nu har vi halva vinden full med läder:)

Då tänker vi nog på lite olika saker, "bettlöst träns" för mig är nog lite mer ett sidepull i "träns-design".. :D
H**ks har ett som de kallar bettlöst träns, kan det vara nåt sånt?

alla verktyg hemma (ska beställa lite mer spännen, nitar och grejjer), men behöver ju handla material också :rofl:
:love: tärnsjö-läder :love:
åh, då du kanske vet vad en hud svart läder ca 2,5mm tjockt kostar? fick inte tag i nån av säljarna när jag ringde växeln, de var upptagna.. PM:a gärna så att det inte ses som reklam :D

Ska spana där då :laugh:

Om maken har nåkon priskoll så pm:ar jag när han kommer hem! Risken är att du får sällskap till Tärnsjö :D

Den sitter där den ska, flyttar sig inte alls. Gick dessutom fort att göra den, ca 25 minuter.

Packväskor?!

Finns det några tips på hur man kan sy sådana?!

Har ju fuskskinn hemma från biltema, funkar det att sy en i sånt?

Hur gör man fastsättningen i sadeln?

Är det lättare att sy på väskor på ett befintligt schabrak för att få de jämna?

Har en del frågor, så om nån har gjort såna och vill ge tips vore jag glad :banana:

Packväskor?!

Finns det några tips på hur man kan sy sådana?!

Har ju fuskskinn hemma från biltema, funkar det att sy en i sånt?

Hur gör man fastsättningen i sadeln?

Är det lättare att sy på väskor på ett befintligt schabrak för att få de jämna?

Har en del frågor, så om nån har gjort såna och vill ge tips vore jag glad :banana:

Jag har designat och sytt 2par packväskor, en för westernsadel och en för engelsk sadel. den engelska sadel jag har funkade det dock INTE med, inga ringar bakpå sadeln så det flyttade extremt mycket på sig.. har man ringar bakpå sadeln är det ju bara att använda läderremmar och ringar ;)
tjejen som fick den andra till sin westernsadeln är dock supernöjd och de funkar väldigt bra :D

Jag syr inte fast på schabrak eller dylikt, gör dem efter sadeln istället.. Snyggare, hållbarare (tror jag iaf :D), lättare att hantera (är man på långritt kan det vara tungt att lyfta av sadel och väskor samtidigt..)...

Jag har bara sytt i fettat remläder (Tärnsjö garveri), vet inte hur det funkar i "konstläder", men du kan ju prova :idea:
Använde 2,5mm till allt utom sidostyckena (2mm).

Snyggt.

Ni får snart starta en egen tråd med flätade pannband.

Jag funderar på att göra ett sidepull (när jag har råd att åka till Tärnsjö för läder..),

måste man åka dit för att köpa läder eller kan man beställa? :o
skulle vilja göra ett eget träns till pållen då inga nosgrimmor passar honom typ :cool:blir snart galen på det, cob är för litet och full blir för stort nämligen...

såg nu att tärnsjö inte alls låg så långt från mig som jag trodde :laugh:

man kan alltså åka dit och köpa läder?

Och ytterliggare en fundering; vad kostar det att köpa läder från Tärnsjö? och hur mycket går det åt för att göra olika saker?

KL

Har ngn gjort ett eget bettlöst träns? Har sökt i tråden men hittar inget... Har en ny medryttare som gjorde ett och då mallade hon av det gamla, men nu är den hästen såld likaså tränsen och det låter på henne som att hon vill göra ett men behöver måtten till delarna. Någon som har gjort ett eller kan bidra med mått och delar?
Stl Cob gissar jag, ska vara till islandshäst.

Tack på förhand!!!:laugh:

Jag har gjort en grimma med nosrep,ungefär som ett sidepull. jag splitsade fast ett rep genom sidoringarna. Funkar bra på min häst men halkar runt lite. Kan leta upp en bild om du vill.

såg nu att tärnsjö inte alls låg så långt från mig som jag trodde :laugh:

man kan alltså åka dit och köpa läder?

ja det ska man kunna, men ring först!
de säljer endast sidor och hela hudar, inga små-bitar om de inte har något spill.

ring och prata med en säljare för pris o.s.v. det varierar ganska mycket..

jag ska köpa 2,5mm läder, fettat remläder (perfekt för häst-grejor!), en sida inkl. moms kostar ca 1600kr.

Och ytterliggare en fundering; vad kostar det att köpa läder från Tärnsjö? och hur mycket går det åt för att göra olika saker?

priserna varierar en hel del beroende på tjocklek m.m.
material-åtgång får du ut genom att göra mallarna och beräkna :p

ok, tack! så det är 2,5 mm man ska satsa på om man vill göra träns, förbygel, tyglar osv?:)

hur tjockt läder just du vill ha, får du nog ta en linjal och mäta själv ;)
men jag ska sy träns, pannband, hackamore, sadelväskor. Och tycker att 2,5mm är en bra tjocklek :banana: man får dock bara beredd på att skärfla lite (tunna ner) på vissa ställen, så att det inte blir suuupertjockt där man t.ex. viker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 053
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 701
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar