Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Ska försöka att komma ihåg måttbandet när jag ska ner till stallet sen, det finns en del shettisar att mäta på där :D

kanon :D

Hur känns det föresten att vara youtube kändis :rofl:
Kommer du mot kr-hamn snart elller?

kändis och kändis ;)
tror att jag får börja videodokumentera det mesta och lägga ut här, så ni kan såga mig totalt sen ;)

så snart jag har ett jobb (=pengar) så tänkte jag åka upp, söker för fullt och har förhoppningsvis minst ett timjobb på g nu

*trådlån* (= ej menat till cili, var bara lättast att svara genom senaste inlägget :angel: )

nu är jag på G här :banana: har sytt ett ridtäcke för westernsadeln av ett gammalt fleecetäcke, bild kommer.
lyckades få ett litet stipendie så att jag kan köpa mina sadelmakeri-verktyg (grund) *jippie*
nu ska här ritas mallar för tränset jag ska sy upp för honey (huvudlag + tre olika pannband + engelsk nosgrimma + hackamore + käkrem, ev. tyglar), allt i svart läder med fodring (färg ej riktigt bestämt..) med punsade detaljer + ett par strass-stenar :love: kan ta ett tag..sen ska jag få ihop ett par tusenlappar för lädret.. haha men på G i alla fall :rofl:

hur lyckades du få till stipendie för läderhantverk? Sånt lät väldigt väldigt intressant!!

Flätdille här då :angel:
Fler pannband:

CIMG1411.jpg

Förklaring tack :D
Någon som kan visa också?? Gärna steg för steg bilder :angel: Visa gärna andra sorters flätningar. Någon länk till förklaring? Förutom hajflätningen...

tack på förhand :D

Just jäklar!
Du får skicka ett sms imorgon runt 10-11, då brukar jag vara i stallet.
Lägger måttbandet i jackan direkt

Hmm, hur skall man förklara den flätningen egentligen? :confused:
Jag använder iaf fyra band, tror att Cili använder tre.
Beskrivningen fick jag ur den där boken på engelska "Make your own horse clothing/equipment". Något sånt heter den, kommer inte ihåg exakt. Kan kolla upp det senare.
Jag kan helt enkelt inte förklara det kortfattat, men skall försöka göra en skiss eller något vid senare tillfälle. Hinner inte just nu tyvärr.

Det gröna pannbandet är en enkel hajtandsflätning med ett smalare band i annan färg ovanpå ett annat band, därav fin färgeffekt. :)

Som sagt, senare skall jag försöka få till en vettig förklaring av diamantflätningen. Just wait and see!
Mina pannband blir platta eftersom jag använder mig av läderremsor och nitar ihop till pannband. Jättelätt! Och snyggt! :)

*kl*

Fick en strandväska av en tidning som jag tänkte att man kanske kunde göra något av..? :idea: Den är ca 42 x 40 cm (+handtagen) :p Tyget är typ plåsterlikt eller vad man ska säga :crazy: Som såna där vita plåsterremsor man själv klipper till, fast tjockare. Väskan är vit och det står Summer med grön text och med rosa och gröna fjärilar.. :grin:

Idéer någon? :bump:

Här kommer en bild också:
b3ltw6.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, hur skall man förklara den flätningen egentligen? :confused:
Jag använder iaf fyra band, tror att Cili använder tre.
Beskrivningen fick jag ur den där boken på engelska "Make your own horse clothing/equipment". Något sånt heter den, kommer inte ihåg exakt. Kan kolla upp det senare.
Jag kan helt enkelt inte förklara det kortfattat, men skall försöka göra en skiss eller något vid senare tillfälle. Hinner inte just nu tyvärr.

Det gröna pannbandet är en enkel hajtandsflätning med ett smalare band i annan färg ovanpå ett annat band, därav fin färgeffekt. :)

Ok, jo läste i en gammal tråd från -05 om böckerna, båda finns... Funderade på att köpa men visste inte i vilken av dem den fanns (?)

Som sagt, senare skall jag försöka få till en vettig förklaring av diamantflätningen. Just wait and see!
Mina pannband blir platta eftersom jag använder mig av läderremsor och nitar ihop till pannband. Jättelätt! Och snyggt! :)

Tackar :bow::bow: Läderremsorna låter ju jättesmart :) Vad nitar du ihop med? Vad blir kostnaderna då, för bara läderdelen sas? låter ju som om det kan bli lite billigare, och framför allt snyggare tycker jag :D

Tack tack :bow:

:cry:?? De är ju jättefint :) Förklaring på den sortens flätning?

allt jag vet är att det heter diamant flätning, men allihopa, vilka sortersband använder ni, jag brukar köra på satinband, men på den här flätade med döskallle ser det ut att vara något mjukt band, namn? :)

Jag använder mest satinband. Det blir snyggt, men jag har börjat mixa med sammetsband också. Effekten med tunnare och tjockare band blir jättefin!

Nu skall vi se här... Skall försöka förklara ordentligt hur jag gör diamantflätning då:

Ta fyra band, helst olika färger för att lättare kunna hålla reda på dem till en början. Här har jag använt rött, blått, gult och vitt.
Nåla ihop dem två och två. Här kallar jag det röda [/B]bandet för nr 1, det blåa för nr 2, det vita för nr 3 och det gula nr 4.
Lägg de gula/blå banden från vänster över pannbandet, som på bilden och de röda/vita över de andra från höger. Så här!
003.jpg

Ta sedan nr 1, alltså det röda bandet och lägg det bakom pannbandet Så här:
004.jpg

Ta sedan nr 2, det blåa bandet och lägg fram, under det gula, så här:
005.jpg

Dags för band nr 3, det vita bandet. Lägg fram det under det blåa, så här:
007.jpg

Slutligen det fjärde bandet, alltså det gula i det här fallet. Lägg det bakåt under det röda bandet. Voíla!
008-1.jpg

Sedan är det bara att fortsätta på samma sätt, först med det blåa bandet, det röda, det gula och det vita.

Hoppas någon förstod! :)

Tack :bow:

hjälpte mig verkligen, nu ska jag köpa band igen, blir ju så tråkigt med bara hajtanden hele tiden...

Nu ska jag bara spara beskrivningen i ett dokument på datan ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 281
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 701
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar