Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Har du föresten samma mått bak som fram?
Dessa motsvarar stl full? Cob? eller mittemellan?

Jag har använt samma paddar fram som bak.
Till en häst med 19 i skenbensomkrets, full i senskydd.
Tror att jag haft några ännu mindre också..

Kan mäta mina favoritpaddar när jag kommer iväg till stallet idag så ni får exakta måtten.

nej jag tänkte mer att man ta två riktigt tjocka ex fleece bitar och syr ihop dem.. tja kanske som ett örngott :o fast jag tänkte att... jaa... hur tänkte jag eg. jag tror jag tänkte att man stryker ut dem helt enkelt.. så att de inte bubblar sig :angel:
Tror inte längre på min tanke :angel: gör du som du tänkte ursprungligen, och strunta i det jag sa! hehe... tror jag tänkte så bara för att sömma=skav för mig.. :angel: speciellt när man tänker paddar under lindor, men det är mycket möjligt att jag har fel.. då jag somsagt inte har så stro erfarenhet...:p

sorry för svammligt inlägg..

AHAAA då förstår jag. Ja så kan man väl förstås också göra. Fast jag har inget tjockare material sådär, förutom det lealösa fluffet. Så jag kör nog på min mini-schabrak variant :D

Va skönt att vi förstår varandra iaf ;)
Bli säkert jätte bra...
Jag menar, blir det skav så är det ju dessutom bara att sluta använda dem.. :angel:

Glöm inte att visa bilder sen :)

*kl*

jag har gjort ett nytt pannband (eller ja, jag har bytt dekorationen)
ser ganska snett och fel ut på bilden, men det gör det inte i verkligheten
superglansigt!
nytt004.jpg

Gu vilka läckra pannband du gör! *dregel*

nån som kan ge mig tips på vad man kan ha som gjord när man ska sy en "sadelpad"!?

chili

vad är det för typ av dekration du har på panbandet?

Jag har använt stigläder på mina, där jag delat varje läder i två delar och använt håltång på de delarna som inte har några

shiren louise:
Antar att det är mig du menar, Chili är en helt annan användare ;)
jag tog dekorationen från ett diadem från H&M som jag hade hemma. Köpte det på rean för ett eller två år sen men har inte kommit igång med att lägga över plattorna till ett pannband förrän nu.
Har massa plattor i samma färg kvar också, eftersom det var tre rader på diademet :D
Har även ett enradigt i silver - som blir nästa projekt att lägga över på pannband

Då är jag lite "fräck" och spinner vidare på detta med uppiffade pannband....

3304786.jpg

Tog ett gammalt halsband jag aldrig använt på ett pabnnband från Charisma Horse

2027647.jpg

Här har jag bara lindat glansigt presentband stenhårt. Har gjort ett i lila också men glömde ta en bild på det och nu har jag gett bort det...

4566355.jpg

Före

7629290.jpg

Efter... Också ett från Charisma...

Ja just det det var dej jag menade.

Ok. panbandet är jätte snyggt.

*stjäl knapp*

Kom precis hem från Ikea och såg att dom nu säljer ett täcke med fleeceundersida.
Det var i lagom tjocklek för schabrak. Det hette Hulda tror jag men såg inget pris. 210*150 cm kanske.

Är ju rätt najs att bara i värsta fall behöva sy på en ovansida och kantband så är det kirrat o klart sen.

Utan större svårighet :eek::eek::eek: Är du tokig människa, det där tog nästan tio timmar att göra :p Fingrarna är fortfarande helt förstörda och jag har träningsvärk i armarna!
men tack ändå :D

Billk: Tack :)

det ser skitfint ut :D skicka det till mej vettja :angel:

Måttlista

Ca 3-4 gånger pannbandets längd är ett bra mått på banden man ska fläta med. Ju smalare band desto längre. (Sparf)

Ungefärliga mått på pannband:
ponny: 36-38 cm
cob: 39-40 cm
Full: 41-43 cm
OBS! Kan variera väldigt, men det är dessa jag brukar utgå från. (Krullisgirl)

Mått till boot med längre tå.
Kapa 2,5 meter fram så blir det samma form som en vanlig boot stl Full
Tabellen
(Sparf)

Paddar till mellanstor häst : 30*40
(Cili)

Schabrak:
Full - Bredd: 60 cm. Höjd: 56 cm.
Ponny - Bredd: 53 cm. Höjd: 47 cm.
(Tahoi)

Nu har jag gjort ett pannband till dotterns kompis, som present för att hon lyckades kvala in till SM i ponnyhoppning i helgen:)
Hon älskar JW-grejer, så därför blev det ett JW-inspirerat pannband.
Hoppas hon kommer att gilla det.
CIMG1352.jpg

Det gor hon säkert! Jättefint!

//Bea:bump:

1291965852059748183S600x600Q85.jpg

Jag sydde denna till en uppvisning, kjolen är ett stort stycke tyg med ett hål i ;)
Jag sydde i ett resårband i midjelinningen och sydde upp kanten längst ner, sen var den klar.
Det gick åt väldigt mycket tyg bara :o

Snyggt!

//Bea:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 701
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar