Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Ooh! Du får jättegärna lägga upp någon slags steg-för-steg beskrivning sen :):)

sånt tyg har jag med hemma, kanske ska prova att göra sadelväska av det.
tack för idén i alla fall :D

*KL*
Halloj :) ! Någon mer här som sytt en kamelkudde? ^^ Har nämnligen ett problem med min. Det är så att jag har en väldigt skumpig och otränad islandshäst :devil: som bara stövlar på i traven, och jag kan bara hålla balansen ett par steg innan jag glider iväg. Har en kamelkudde (som jag tänkt rida i tills han musklat sig lite) men det är lite surt att jag inte kan rida i den...
Tips på vad jag kan göra? Kan jag ha stigbyglar på den, då jag har en bomlöspadd under?

Här kommer bilderna:
Beskrivning::)

1. Jag Klippte ut regntyg och fleece i den storleken som jag skulle ha.
2.Jag sydde ihop fleecen och regn tyget till "en" bit.
3.Jag sydde ihop detta till en påse typ.
4.Jag tog en regntyg bit och en fleece bit och sydde ihop,som skall vara till mitten delen.
5.sedan sydde jag på väskorna på "mitten deleln".
6.Sedan sudda jag på "lappar" som skall vara som ett "lock" så det inte kommer in smust och regn.
7.sen sydde jag på snören så man kan fästa i sadeln.

Denna väska sydde jag lite snabbt så jag skulle veta hur dn blev så det är inte det snyggaste exemplaret:D
Man kan testa olika storlekar beroende på hur stor häst man har;)

Sen sydde jag ett schabrak och det vet nog de flesta hur man syr :D

Schabraket:

Sadelväskan:

En av väskorna:

Jag blev riktigt nöjd med båda två faktis även om schabraket blev för litet:banana:

snyggt :D Jag har funderat länge på att också göra en sadelväska, men har inget tyg och har inte kommit på någon bra lösning för "skumpet" som kanske blir av dom, när man travar och galopperar. Vill ju kunna göra det också under en långtur:p

Har också funderat på sadelväskor som sitter framför sadeln men det känns inte bra på någe vis.. känns så nära huvudet.

Hur har du löst det med skumpet? Snöret i sadeln kanske räcker? Eller behöver man någon form av stycke runt rumpan? :o

Nej tyvärr jag har inte testat dom än men sak göra det på lördag:D

Hästen jag rider har svanskappa så jag ska sätta den i svanskappan om den skumpar:grin:

*kl*

nu har jag sytt färdigt det där katt-tältet jag skrev om i en tidigare tråd.
det är ju ingen hästgrej, men får jag visa det ändå? :angel:

Snyggt tält! Jag vill gärna ha en mer detaljerad beskrivning av hur du gjort det. Passar det inte i tråden så får du gärna pm'a :)

Jo skälv klar att det passar in här. Det finns ju stall katter. Och det moste väll pysslas till dom med :)

Ska försöka..

Sydde först en kudde i fleece (med mönster av döda fiskar haha) och stoppade den.
Sen tog jag skumgummi (klätt i svart tyg) och gjorde bågarna med.
Sen sydde jag ihop 6st trekanter som fick bli själva tältduken, dessa syddes sedan fast på ett tygstycke som täcker undersidan + lite kant. Till sist limmade jag fast ändarna på tältduken i skumgummit (det är därför knappnålarna sitter där på bild ett, för att hålla kvar när limmet stelnade)

knapplån

Nu har jag sytt en svanspåse, är för snål för att lägga pengar på en färdig.
Hade bävernylon hemma så var inte så svårt. Passar utmärkt nu när vi i skåne inte får så kalla vintrar längre, nu slipper jag kanske spola damens enorma svans varje dag :idea:

loffs080619026.jpg

loffs080619028.jpg

det ser ut som att hon har sytt fast snören, jag brukar dock lämna ca 1decimeter längst upp som jag klipper upp och blir smala strimmor som jag sen drar genom flätan och knyter, jag gör dock alltid inbakade flätor och syr dom i trikotyg så att det inte stasar runt svansroten.

19705267.jpg

dålig bild dock

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 701
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar