Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

jag gjorde tre snören som man antingen kan fläta in eller som jag gjorde på bilden, knyta fast. Den sitter inte tajt eller så vilket jag tycker är bra, för skulle hästen fastna så lär den med största säkerhet gå sönder;)

Måste bara skriva i denna tråd så att jag hittar hit igen =P

*hugger knapp*

Nu fick jag inspiration till saker jag vill göra igen. Svanspåse och filtboots.
Men först måste jag rätta till en pad. Och sätta på nytt fluff runt min flughuva.

blää

Måttlista

Ca 3-4 gånger pannbandets längd är ett bra mått på banden man ska fläta med. Ju smalare band desto längre. (Sparf)

Ungefärliga mått på pannband:
ponny: 36-38 cm
cob: 39-40 cm
Full: 41-43 cm
OBS! Kan variera väldigt, men det är dessa jag brukar utgå från. (Krullisgirl)

Måttabell på filtboot med längre "tå".
Stl Full, ej till skydd utan som hovfuktare.
Vill man ha vanliga boot kan man korta ca 2,5 cm i "tån".
Tabellen

knapplån

Jag tänkte sy tunna paddar att ha under elastiska lindor vid ridning. De ska vara till storhäst, fast inga jättehästar. Vill inte linda upp över knäna som vissa gör. Nån som har ungefärliga mått som kan passa?

det skulle jag också behöva till ponyn... vad kommer du att använda för material?

okej nu behöver jag styling tips :) håller på att göra ett ländtäcke till min prins.
har en del kvar att göra, pasopoal röd ska sättas på i kanten men vet inte var man kan köpa det :/ någon sov vet ? någon e-butik?
idag när jag öppnade brors garderob hittade jag en logga som har suttit på hans kavaj som han har tagit bort, tyckte den var ganska ball så jag tänkte ha det på täcket :) måste piffas upp lite ju ..
men var ska den sitta? antigen vid det trad stället nere i ena hörnet:
21552874.jpg

eller över korset? eftersom den är böjd så kunde det vara ganska ballt eller?

21552875.jpg

:confused:

tycler båda var fräckt... men den syns ju mer för andra om den sitter i hörnet...:)

tycler båda var fräckt... men den syns ju mer för andra om den sitter i hörnet...:)

Håller med, den på korset var himla fräck och jag har inte sett någon annan som har det, originellt alltså :D. Men ska det synas för andra är det ju bättre på sidan :)

Måttlista

Ca 3-4 gånger pannbandets längd är ett bra mått på banden man ska fläta med. Ju smalare band desto längre. (Sparf)

Ungefärliga mått på pannband:
ponny: 36-38 cm
cob: 39-40 cm
Full: 41-43 cm
OBS! Kan variera väldigt, men det är dessa jag brukar utgå från. (Krullisgirl)

Mått till boot med längre tå.
Kapa 2,5 meter fram så blir det samma form som en vanlig boot stl Full
Tabellen
(Sparf)

Paddar till mellanstor häst : 30*40
(Cili)

Har du föresten samma mått bak som fram?
Dessa motsvarar stl full? Cob? eller mittemellan?

Bra fråga, så långt tänkte inte jag.

Stjarnfall: Jag tänkte använda samma mellanlägg som jag har i schabraken, dvs ett syntettäcke. Tyget får komma från ett gammalt lakan.

Cili: Tack!

Alla/vemsomhelst: Tror ni paddarna kommer skava om jag bara sicksackar kanterna? Känns som att det bara blir tjockt och klumpigt om jag ger mig på att göra kantband.

jag hade sytt dem i dubbelt tyg och sicksackat alt. sån där söm som går "om" kanterna och sedan vrängt... :)

Jag och min maskin är inte så avancerade så det där "söm-om-kant" tror jag är lite bortom oss :angel:

Hur menar du dubbelt tyg? Fyra lager tyg per padd eller bara ett lager på varje sida av fluffet?

hmm... tror inte vi tänker likadant... Jag är inte så van vid paddar öht, så jag kanske tänkte helt fel konstruktion.. Men utofrån vad du säger så antingen:

*fyra lager (fast det kan nog bli svårt att vränga)

eller två lager med fluff imellan... fast jag vet inte vad du menar med pluff, eller om detta då går att lägga i efteråt om du gör som jag sa...

Tror säkert att det sätt du tänkt på oxå funkar... men du udrade ju ;) :angel:

öhm... nä vi tänker inte likadant för jag har ingen aning om vad du pratar om :p haha

Jag tänkte göra mina ungefär som ett tunnt, pyttelitet schabrak. dvs tyg-mellanlägg(fluff)-tyg och sen alla nödvändiga sömmar för stabilitet och hållbarhet.

Tänkte du att man gör som ett örngott liksom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 701
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar