Sy eget schabrak/filt till western pad, material??

JessicaM

Trådstartare
Finns det någon som har sytt egna grejjer till sin pålle? Jag skulle vilja ha ett "schabrak" liknande över min sadelpad så det blir en röd färg.

Men vilket material ska man använda sig av? För det finns väl inte tillräckligt breda schabrak som man kan ha över western padden?? har visserligen en liten arabian pad..

Sv: Sy eget schabrak/filt till western pad, material??

Inte en enda som kan ge tips på vilket tyg som man bästa ska använda????

Det funksar ju med massor av tygsorter. Det viktigaste är ju materialet mot hästen. Fleece är ju jättelätt att sy i och bekvämt för hästen. :)

Lägg en röd ylle- eller fleecefilt över paden! Går ju att klippa till i lagom storlek så att det täcker.

Jag har sytt flera överdrag till paden i vanlig lakansväv. Det finns i de flesta tygaffärer och kostar inte mycket.
Vill man bara ha som lite dekoration eller omväxling är det perfekt. Lätt att arbeta med och funkar bra mot hästhuden.

Mina är dessutom stylade med påstrukna mönster :p Det finns speciella papper man skriver ut på från datorn och sen stryker på. De är superunika med Lakritstrollet, Hemulen, en Mumin-häst och lite blommor :D Olika mönster på varje pad.
Jag varnar dock för att göra egna saker till hästen.

Det är enormt beroendeframkallande!!

Jag har sytt en rosa filt att ha över paden :) Då körde jag bara med vanligt lakanstyg och som stoppning en gammal fleecefilt.

Så här ser det ut:
28533982.jpg

fleece tyg blir väl lite nopprigt tillslut va?

Ska jag sattsa på ylle tyg då?

jag köpte ylletyg, som jag "flecilinade" eller hur det nu stavas, sånt där som man stryker på så att det fastnar.
så att tyget blev dubbelt o lite mer styvt, lade det sedan på arbetspadden på tävlingen för att få en "showpad" mkt enkelt o snyggt

Jag har sytt flera överdrag till paden i vanlig lakansväv. Det finns i de flesta tygaffärer och kostar inte mycket.
Vill man bara ha som lite dekoration eller omväxling är det perfekt. Lätt att arbeta med och funkar bra mot hästhuden.

Mina är dessutom stylade med påstrukna mönster :p Det finns speciella papper man skriver ut på från datorn och sen stryker på. De är superunika med Lakritstrollet, Hemulen, en Mumin-häst och lite blommor :D Olika mönster på varje pad.

Var har du hittat sådana papper som man kan skriva ut och använda :)

Finns på¨en hel del sidor där man kan köpa bläckpatroner till skrivaren. Inkjet tror jag jag köpte mina på.

jag köpte ylletyg, som jag "flecilinade" eller hur det nu stavas, sånt där som man stryker på så att det fastnar.
så att tyget blev dubbelt o lite mer styvt, lade det sedan på arbetspadden på tävlingen för att få en "showpad" mkt enkelt o snyggt

Hur gör man då?? Tittade på sådant viosolin eller hur det nu stavades, men det fanns bara i svart o vitt :(

ah, så är det! tack!

JessicaM
det syns inte direkt när man använder det till det som vi tänkte, kan man tunt tunt tyg kanske det syns men med tjockare tyger så är det nog ingen fara!

Skulle vilja att det fanns schabrak som var breda nog som man bara kunde lägga över sin pad, för jag "örker" inte sy!! Har så mycket annat som ska göras, så om jag måste sy så letar jag efter enklaste utvägen.. :D

ÅÅÅhhh kan inte fler skriva. Lägg gärna upp bilder vettja :idea:

Lakansväv. Är det samma sorts tyg som man har i sin säng? Håller det?

Ja, för oss har det hållt. Men jag använder dem inte så vansinnigt mycket.. Och jag glömde lägga upp ena kanten som jag klippt till själv så den trasar upp sig efter man har tvättat.. Annars är det kalasbra!

Ja, för oss har det hållt. Men jag använder dem inte så vansinnigt mycket.. Och jag glömde lägga upp ena kanten som jag klippt till själv så den trasar upp sig efter man har tvättat.. Annars är det kalasbra!

Men blir det inte "fladdrigt" eftersom det är så tunnt?

Eller har du sytt det så att du lägger själva padden i.

Skulle vilja ha något som man bara slänger över padden liksom, eftersom jag känner att jag inte kan sy detta! Vill ju inte att det ska fladdra när man rider..

Ingen som vill öppna en liten internet butik o få mått etc och sy överdrag till paddar :D ???
SERIÖST jag skulle iallafall betala för det!!

Jag har faktiskt lyckas sy en filt att lägga på min padd. Tog ett tyg som jag har hemma och som är tjockt som ett omklädningstyg för stolar. Tror det är rätt bra starkt. Det blev över förväntan faktiskt! Gav mersmak!

Ja, jag sydde som ett örngott. Busenkelt, man behöver ju inte sy speceillt mycket bara en söm på var sida, and voila!
Gjorde någon modell med tryckknappar också. Tog längre tid, blev samma resultat men var väldigt skoj :p

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 489
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka