Switch på arbetande häst

S

Sparf

Kan man ha det?
Från vissa håll hör man att man kan det från vissa att man inte kan.

Jag vet inte vad det skulle kunna påverka i kroppen på hästen ifall den är under normalträning och samtidigt har smitch i sig. Någon som kanske vet?

Frågade veterinär om detta och som svar fick jag en fråga tillbaka - "Varför skulle man inte kunna ha det?" Men han sa också att han inte var riktigt insatt i frågan så han va inte säker.

På flaskan står det 60 dagars karenstid före slakt, det är det enda jag kan hitta.

tacksam för svar.

Mvh Sparf

Sv: Switch på arbetande häst

man kan har på de utan problem trots att hästen arbetar.

Jag hoppas på det jag med :crazy: Skulle nämligen vilja ha det på min travare trots att han tränas. Han är ändå den som lider mest av insekterna av mina pållar :(

Har haft det i många år. Det har fungerat alldeles utmärkt. Rider du så tag dock inte på i sadelstaden. Men det står på flaskan.

Nu känner jag mig tillräckligt lugn :bow:
Att man inte ska ha på sadelstaden står faktiskt på flaskan. Det är helt enkelt på ryggen där sadeln ligger, eller hur? Jag läste när jag va liten att sadelstaden är där man har sadelgjorden och har sen dess inte hört något annat. Men nu blir jag lite konfunderad :angel:

Ja, det är på ryggen!
Jag har också switchat min nu, trots att jag rider som vanligt. Funkar otroligt bra! Tidigare plockade jag flera fästingar varje dag - nu inte en enda!:bow:

Japp. Min häst är i full tävlingskondis - tävlade senast i lördags - och har behandlats med switch två gånger i år redan.

Fast det man bör tänka på är att det trots allt är ett gift och vissa hästar kan bli lätt allmänpåverkade av det. Så planera in någon dags lättare jogg efter "switchning".

+ Roheryn.
Vad kul att ni inte haft problem. :) Jag ska göra allergitest med switchen imorron och blir det inga utslag så switchar jag även hästen som normal rids.

Hur många dagar tycker du man bör vänta? Ska man inte dessutom lägga på switch igen efter typ 10 dagar eller något för att det ska "sitta" bäst? :confused: Har inte läst bipacksedeln än och det står inget om det på baksidan av förpackningen, men har läst här på buke att några gör så.

läs vad som står istället, ja tror inte de är så jättebra att överdosera med de så..de är ju endå ganska så starkt.

jo, du har rätt. Undrar varför det inte står på baksidan i sånna fall. Men de andra bukarna har sagt att det va "viktigt" att hälla på med några få dagars mellanrum eftersom det annars inte blev fullt resultat. :confused:

Jag ska läsa på.

Tack för alla bukigt bra svar ;)

Switch brukar jag ha på som tätast vad 5:e vecka, men det är Bara om jag har hästarna på fästingrikt bete. Annars försöker jag vara så sparsam som möjligt med det.
Skulle aldrig någonsin ha på det så tätt som "bukarna" har sagt.
Enda gången jag haft på med två veckors mellanrum är om en häst haft löss.
Det är trots allt miljöfarligt och giftigt. :crazy:

Min gamla häst blev märkbart påverkad av Switchen dagarna efter så han vilade alltid minst två dagar samt att jag tempade ett par dagar.
De övriga har blivit lite loja men inte mer.
Tänk på att en allergi/överkänslighet inte alltid behöver påvisas genom utslag på stället man utsatt. Du får helt enkelt använda känsla för att se hur just din häst reagerar.

*kl*
Om hästen blir allmänpåverkad ett par dagar efter att ha fått det på huden... Hur blir det då med de gulliga kompisarna som tuggar på hans man? :eek: De lär ju få det i munnen??

Måste man ha hästen ensam några dagar efter switchning? Hur länge i så fall?
Vill ju inte förgifta kompisarna, och de leker ju och tuggar väldigt mycket i manen och tvärs över mankammen... :(

jo, du har rätt. Undrar varför det inte står på baksidan i sånna fall. Men de andra bukarna har sagt att det va "viktigt" att hälla på med några få dagars mellanrum eftersom det annars inte blev fullt resultat. :confused:

Jag ska läsa på.

Tack för alla bukigt bra svar ;)

Du ska följa det som står på bipacksedeln, inte ngra andra påståenden.
switch doseras i en dos, och sen gör man uppehåll 5-8 veckor enligt ordinationen. Den kortare intervallen är nödvändig om man vill skydda mot fästing.

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, men vi switchar normalt alla hästar i hagen.
Men har man en häst som man vet är (väldigt)allergisk mot just switch så kanske man ska undvika att ha hästen i den hagen några dagar. Switchen verkar ju "inifrån" och går alltså genom huden.

Switch brukar jag ha på som tätast vad 5:e vecka, men det är Bara om jag har hästarna på fästingrikt bete. Annars försöker jag vara så sparsam som möjligt med det.
Skulle aldrig någonsin ha på det så tätt som "bukarna" har sagt.
Enda gången jag haft på med två veckors mellanrum är om en häst haft löss.
Det är trots allt miljöfarligt och giftigt. :crazy:

Min gamla häst blev märkbart påverkad av Switchen dagarna efter så han vilade alltid minst två dagar samt att jag tempade ett par dagar.
De övriga har blivit lite loja men inte mer.
Tänk på att en allergi/överkänslighet inte alltid behöver påvisas genom utslag på stället man utsatt. Du får helt enkelt använda känsla för att se hur just din häst reagerar.

Jo, jag önskar ju verkligen att de inte får någon annan allergisk reaktion än utslag där jag ska testa (om de får dom vill säga). Jag kanske inte märker det när jag testat och så häller jag på hela dosen. Vad fasen gör man då? Ifall de får reaktion på annat sätt?:crazy:

Nordsvensken vet jag inte riktigt tål andra flug och myggmedel så jag är lite halvnojjig över om det kommer funka eller ej och i fall jag vågar.

Du ska följa det som står på bipacksedeln, inte ngra andra påståenden.
switch doseras i en dos, och sen gör man uppehåll 5-8 veckor enligt ordinationen. Den kortare intervallen är nödvändig om man vill skydda mot fästing.

Tittade idag i förpackningen och det finns ingen bipacksedel:eek: Tycker jag va dåligt:mad: Det enda som står finns på baksidan och det är i princip hur ofta och mycket man ska hälla på, att man ska testa på en fläck först och att de kan få kortvariga utslag.

Jo, jag önskar ju verkligen att de inte får någon annan allergisk reaktion än utslag där jag ska testa (om de får dom vill säga). Jag kanske inte märker det när jag testat och så häller jag på hela dosen. Vad fasen gör man då? Ifall de får reaktion på annat sätt?:crazy:

det är därför man ska vänta 24 timmar efter att man testat, för att utesluta reaktioner.

ang. bipacksedel: vad mer behöver du veta än det som står på flaskan, dvs dosen, tillvägagångs sätt och dosering?

Jag skulle känna mig tryggare om jag kunde se vad medlet är gjort av tex. Mer om biverklingar och hur det hjälper. Som det brukar stå på bipacksedlar till medicin tex.

Men tror du jag märker annan reaktion än rodnad med så liten dos? Jag hoppas ju verkligen att jag gör det förstås.

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 934
Senast: Korven
·
Övr. Barn Hallåjj! Jag har en son, fyller sju om några dagar, som alltid varit svag i sin impulskontroll. Han var sen i talet, och uttryckte...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 200
Senast: Basilika
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 935
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka