Switch hur länge ?

Sv: Switch hur länge ?

Haha ja vafan senast igår hade jag två fästingar på mej som kröp o en på hästen, en sån där liten jävel som är minimini som typ är näst intill omöjlig att ta bort :S vad glad över att du inte har många fästingar hos dej =) hade hela hästen full förra sommaren skit jobbigt !

Ang. biverkningar; tidigare år har hon inte reagerat på Switch, men i sommar har hon blivit lite mjällig i manen strax efter. Kanske beror på att jag även smörjer med Nylanders var tredje dag... (Det var okej att använda båda för vet.)

På tillverkarens hemsida så avråder de ifrån samtidig användning av Skillingarydsalva, kan Nylanders vara något liknande den kanske?

Det som hände mig när jag använde switch och skillingaryd tillsammans på min nya häst var att hon svullnade där jag haft salvan. Mjället tror jag inte beror på någon korsreaktion mellan de två preparaten.

Anledningen att jag använde skillingaryd med switchen var att jag inte visste att de kunde ge korsreaktioner. Har använt de ihop i många år på olika hästar utan någon reaktion.

Nu använder jag renons istället och det fungerar bra. (dvs ingen reaktion, men skillingarydsalvan var effektivare mot knottbett.)

När min switchflaska tagit slut så ska jag prova en Flusa istället. Hjälper den bara lite mer än switchen mot knott så är det värt det. Hemska insekter :crazy:

På tillverkarens hemsida så avråder de ifrån samtidig användning av Skillingarydsalva, kan Nylanders vara något liknande den kanske?

Hm, vet inte. Veterinären sa att Nylanders är ett så milt medel och det inte ska vara nån fara. Lite mjäll gör ju inget, så länge det inte blir värre. Men är inte Skillingarydsalva ett lite starkare medel? Minns kanske fel, men har för mig att jag hört det nånstans...

Har aldrig hört talas om flusa innan - var köper ni det?
Vi har en hel del fästingar, men framförallt knott i stora moln.

skillingarydsalvan är samma som "hästsalvan" eller "tjärsalvan" jag är ganska övertygad om att det inte är starkare än nylanders som oxå innehåller tjära. skillingarydsalvan finns ju även som "hudsalva" till människor och "hundsalva" till hund, och är en mild/mjukgörande salva

KL

Jag undrar hur många gånger kan man upprepa och ta switch eller flusan per år ? Kör ni flera gånger i rad. Vi har haft fästing av och till sen i januari. Det var ett uppehåll relativt fästingfritt och nu lär det hålla på ett tag.

Jag menar vissa vintrar är det ju fästing tex på en del ställen om det är mildväder. Det känns som att man skulle kunna hålla på hela tiden men det kan väl knappast va bra.?

Jag sprayar och smörjer med allt möjligt men känner att det får bli switch och sen kanske flusa ett tag och sen varva med annat kanske.

vi använder flusa under hela "flygfä/fästing perioden" lägger på nytt efter 4 till 6 veckor beroende på vädret (har det inte regnat så brukar det räcka med va 6 v.) använder även renons på utsatta ställen dagligen när det är fint väder.

bra och bra, här är rätt mkt. smitta av erlichos (stavning ?) och borelia så det är ju lite att mäta risk mot risk för det är inget kul om hästen drabbas av det. det har hänt rätt många hästar (och människor) runt om oss.

Har ni gjort det i flera år ? Kör ni uppehåll när det är snö då tex ?

Förr förra året hittade vi fästing i januari tex.

Jo det är jo farligt med fästing sjukdomarna och jobbigt. Vi har fått behandla och avparatisera bla här.

Bytte hage då vart det bättre men fortfarande lite lurigt.

Bla en häst fick svullnad under flug huvan under hakan under spännet. Så får sätta på nåt annat typ ett band med fransar. Eller skippa det hon har rätt bra pannlugg så skyddar en del för flugorna ändå. Värre med fästing. Hästar kan tex klia sig uppe på huvudet det kan bli som en knöl det kan va efter fästing enligt veterinär. Vi får kolla särsklit uppe på huvudet armveck skap under magen och pannlugg man bringa etc. särskilt. Så switch eller flusa kan nog verkligen va bra särsklit med häst på bete och på islandshäst med tjock päls tex.

Vi fick raka våra islandshästar en del nu på vår vintern för att få bukt med fästing då vintern var mild tex. Det är det fler som gör här för att slippa fästing i pälsen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 459
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: skogaliten
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
538
Senast: CarEr
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18