Switch hur länge ?

Sv: Switch hur länge ?

Jag är ganska säker på att man inte ska ha Switch och Flusa till digivande sto och till föl..

Vet ni något bra medel till sto + föl?

jag har för mig att det t.o.m står på flaskan att det är okej att använda till digivande sto och föl :)

edit: såg att det stod dräktiga ston. så då vart det ju en annan femma ;)

På förpackningen till Switch pour on står det: Switch går bra att använda på dräktiga och digivande ston samt till föl.

Jag använder det till stona både innan och efter fölning och det har fungerat bra. Fölen har jag aldrig behandlat då i alla fall mina föl klarar sig bra med den avvisande effekten som finns i fölpälsen. Det är först när den trillar av som de får problem med knott och fästingar.

Står på förpackningen som sagt, Switch går att använda till ston och föl. Kanske inte hade haft på det på ett allt för ungt föl.

inte så länge man bara lägger det på hästen ;) man ska akta så det inte hamnar i tex. vattendrag då det är skadligt för "vattenlivet" ;). står på flaskan det med.

men om nu medlet är så himla starkt känns det inte som det är så kul för hästarna att få det på sej? jag ser framför mej svidande hud och bortfrätt man :crazy: och tänk om hästarna får i sej det när dem står och kliar varandra? kan de dö då?

men kan man hälla på det om hästen ska vila helt två veckor och sedan sadla på det? förlåt jag är frågvis, har aldrig behandlat med switch. har för mej att rosmarinvatten med lite ättika ska hålla fästingar borta, ngn som vet? :bow:

har aldrig varit med om någon form av reaktion på hästarna. nej, dom dör inte av att stå och klia varanndra.

jag häller aldrig på i sadelläget så det vet jag inte, men det är det ända som ger hyffsad effekt mot fästing här. borelia och elichos är heller inga trevliga och ofarliga sjukdommar, inte alltid med så lyckad utgång.

Jag hade min häst på ett ställe ca en och en halv sommar och fick
plocka väldigt mycket fästingar. Sedan flyttade vi ca 2-3 km och har
inte plockat en enda fästing sedan dess. Skiljer ganska mycket på hagarna
på ställena också. På det första stället hade vi ganska mycket skog och sly
medan det stället vi står på nu har stora öppna gräsytor.
Verkar skilja mycket från individ till individ också, hur mycket de blir
drabbade. Mitt arabsto fick inte ens hälften så mycket som kompisens
russto.

Aha, ja då är det ju inte alls så som jag har trott alltid - att det går in i blodet alltså. Blir jag lite besviken faktiskt. Fast någon skillnad på verkan har jag inte märkt av, trots duschande av hästarna:confused:

Man får ju prova en liten fläck på t.ex baken om man är osäker!
Jag har hällt på flera olika hästar, ingen har reagerat. Inte om de kliar varandra heller.
Häll inte på sadelläget utan bara framför och bakom.

Vår gamla hund dog i Erlichios och jag vill inte att någon annan ska få det också..

Jeeves: Åtminstone Flusan ska ju vara vattenfast, men förra sommaren var det sämre effekt och jag antog det var för att det regnade så mycket.

men om nu medlet är så himla starkt känns det inte som det är så kul för hästarna att få det på sej? jag ser framför mej svidande hud och bortfrätt man :crazy: och tänk om hästarna får i sej det när dem står och kliar varandra? kan de dö då?

Det är väl starkt på det sättet att det är giftigt för mindre organsimer framförallt de som lever i vatten och då även för fästingar och andra trevliga små djur?
Jag tycker egentligen att det är ganska otäckt. Jag spillde lite flusa på mig förra sommaren. Det kom inte en fluga i närheten av mig på flera veckor. Trevligt i och för sig - men nyttigt?

Tänkte prova Flusa i år i stället för switch. Vad kostar det ungefär och var köper man det?

Får jag fråga hur du doserar Flusa till häst? Efter samma dosering som till nötkreatur, eller finns annan dosering som rekommenderas?

Har använt Switch i flera år med OK resultat, men är förstås glad om det finns något som är både billigare och bättre...
Finns Flusa att köpa hos Lantmännen/Granngården eller är det Apoteket som gäller?

Kan ju samtidigt slänga in frågan om vad Flusa kostar... Billigare än Switch, men vad betyder det...? Switch kostar ca 350 kronor flaskan häromkring, billigare hos vissa och dyrare hos andra.

Senast ändrad av en moderator:

kommer inte ihåg vad jag betalade (köpte förra året och där är mkt. kvar) lite dyrare än switch men man doserar bara en bråkdel per häst så den räcker väldigt mkt. längre (billigare på sikt)

jag har köpt på granngården.

vi lägger 10 ml/häst (nötkreatur) och hälften till små ponnyna.

Vi har supermycket fästing här. Jag plockade fem krypande fästingar plus två sittande på hundarna i går, två krypande på min man och en sittande på en av hästarna. På EN dag! (hästarna har Switch behandlats men får ändå ibland) Så nog har vi monstermycket fästing allt....

Ojoj, var i landet bor du nånstans egentligen? :S

(har inte läst hela tråden, utifall att nån ställt frågan tidigare o jag missat den)

10 ml per häst var 4e vecka cirka. Vad det kostar minns jag tyvärr inte men eftersom det är myyyycket drygare än Switch blev det billigare för oss.

Hittade en sida på internet där det kostade 268 kr för 250 ml (samma size som en Switch-flaska).

Den flaskan vi har nu, har vi haft i 2 år, bästföre höst 2008 och där är nog tre doser kvar fortfarande tror jag. Hällde nyss på dem.

KL

Om jag schamponerar manen och svansen på hästen en gång i veckan till en gång varannan vecka (exemförebyggande), borde jag hälla på Switch i kortare intervaller då?
Har varit väldigt försiktig med att blöta ner henne just längs mankammen och ner till svansen, när hon behandlas med Switch. Men förra sommaren började hon klia sig lite onormalt mycket och hon behandlas nu som exemhäst. Därav vill jag bada henne oftare i sommar.

Ang. biverkningar; tidigare år har hon inte reagerat på Switch, men i sommar har hon blivit lite mjällig i manen strax efter. Kanske beror på att jag även smörjer med Nylanders var tredje dag... (Det var okej att använda båda för vet.)

KL

Hjälper Flusa och/eller Switch även mot knott och andra bitande eländen?

Har varit skeptisk mot det efterosm det är så starkt, men pratade med en vet idag som hävdade att det skulle vara bra mot just knott. Dock har jag inte mkt förtroende för den här vetten mer än till att ge vaccinationer, så om nån har erfarenthet vore jag tacksam :)

/Linda

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: skogaliten
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
538
Senast: CarEr
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka