Switch hur länge ?

T

Trizzla

Switch inför sommarbetet mot fästingar mm ,

Tänkte bara hur länge det sitter i o håller de äckliga krypen borta ?

Sv: Switch hur länge ?

Okej ! Så du brukar ta på det igen efter fyra veckor ? finns det annars ngt annat bra mot fästingar o knot?

6 veckor brukar jag låta det gå emellan, tänk på att det är ett riktigt rävgift!

Jo precis var därför ja undrade ! Är ju riktigt starkt !

jag tycker flusa har fungerat bättre än switch mot just fästing. dessutom blir det billigare än switch då man bara doserar en bråkdel.

brukar lägga på vart 5-6 vecka oavsett vilket vi använt. lite beroende på om det regnat och i så fall hur mkt. regn det kommit om man behövt lite tätare intervaller.

det står utförligt på flaskorna iaf.

mot knotten använder vi dessutom renons.

vad är Switch/Flusa för något har aldrig hört talas om det..

vad är Switch/Flusa för något har aldrig hört talas om det..

Flytande insektsmedel som man lägger som en sträng på hästen. Det är ganska effektivt och därmed starkt. Switch är till hästar och Flusa till kor och får mm. Jag är ganska säker på att de inte alls innehåller samma sak.

det är 2 olika långtidsverkande bekämpningsmedel framförallt mot fästing, men även med viss effekt mot bit insekter

man trycker upp en dos i flaskan och häller en sträng på hästen (men inte i sadel läget om man rider) och låter det "torka in"

ett hyffsat skydd för att minimera risken för borelia/elichos som är ganska vanligt förekommande här nere på både djur och människor.

vad verksam substans är kan jag kolla i morgon, om det är samma. har båda preparaten hos pållarna.

vet att flusa är starkare än switch, antagligen därför det fungerar bättre mot fästing här samt att man bara behöver en bråkdel så mkt. vätska (för det kryllar av dom äcklena)

dom flesta i min bekantskaps krets använder numer flusan, en del har gjort det i många år. jag vet ingen häst här som reagerat vare sig mot det ena eller andra, därimot flera som haft borelia (vilket även min son och även min vänninas son fick för något år sedan) och även elichos, inte alltid med så bra resultat.

är inte switch dåligt för miljön?
bara som jag har hört...

Det står ca 4 veckor på förpackningen, men det beror på vädret och hur mycket du spolar hästen. Hade en medryttare som drog fram slangen hela tiden, dessutom var det lite regn också, och då höll det inte i 4 veckor kan jag meddela. Men det fungerar bra! Innan det fick jag dra bort runt 15 fästingar per dag och häst så både jag och hästarna började ledsna efter ett tag....

inte så länge man bara lägger det på hästen ;) man ska akta så det inte hamnar i tex. vattendrag då det är skadligt för "vattenlivet" ;). står på flaskan det med.

okey kanske ska kolla å de då hästarna får fäsningar ofta

Det borde inte spela ngn roll hur mycket det regnar eller om man duschar hästen varje dag för detta medlet går ju in i blodbanorna vad jag förstår:confused: Precis samma med Exspot till hund t ex.

Det borde ju inte gå att tvätta av då tycker man?

Sen undrar jag vad det är för värstingfästingar alla har egentligen? Skiljer det på olika län eller? Har kanske plockat 1-2 fästingar på hästarna per sommar! Det som är en RIKTIG plåga här hos oss är däremot KNOTT och BROMSAR:eek::(

här är riktigt gott om fästing :crazy: utan "medel" så plockar vi lätt över 20 fästingar/häst/dag, även katterna har gott om fästing varje dag utan frontline. medans min särbo knappt visste hur en fästing såg ut irl. (han bor i hälsingland) där har inte heller jag "stött på fästing" inte heller katterna får fästingar där så troligen varierar det väldigt.

det står på flaskorna att regn/tvätt påverkar den verksamma tiden, men vad vet jag :crazy:

Vi har supermycket fästing här. Jag plockade fem krypande fästingar plus två sittande på hundarna i går, två krypande på min man och en sittande på en av hästarna. På EN dag! (hästarna har Switch behandlats men får ändå ibland) Så nog har vi monstermycket fästing allt....

Även knott kan vara besvärliga här men annars är det lungt!

Senast ändrad av en moderator:

20???? :eek: och jag får panik om jag ser en på hela sommaren på hästen. Typ. Tror aldrig jag haft nån fästing på min pålle, däremot på katt och hund har vi haft, men inte varje dag direkt!!

Måste ju vara skitjobbigt att det är så många!

jo, därför är vi hysteriska med att behandla. flusan är det som fungerat bäst. luntar på våren med om det är dött gräs i hagen och röjer så mkt. "sly" vi kan, det minskar antalet. på så vis har vi hållt ner antalet till någon då och då. kul är det inte :(

fästingen trivs som bäst där marken håller sig fuktig, där det är mkt. sly eller långt gräs.

Flusa funkar på blodsugande insekter också, riktigt bra till och med. Men, då måste man fylla på dosen var 3-4e vecka för riktigt skydd när flygfäna är på som värst.

Jag upplever även att medlet slutar verka fortare, när det ex.vis regnar ute.
OBS att Flusa och Switch sprider sig INTE i blodet: "Medlet fördelar sig sedan över hela djuret i hårremsfettet och blir vattenfast genom att det binds till fettet." Dock upplever jag det inte som helt vattenfast.

Flusa: Alfacypermetrin
Switch: Permetrin

Skildnad? :confused:

http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/flusa/flusa_info.htm
http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/switch_pour_on.pdf

Personligen föredrar jag Flusa, drygare = billigare, och mycket mer effektivt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: skogaliten
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
538
Senast: CarEr
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat