Switch flugmedel, bluff eller ej??

A

Angela

Har provat denna dyra switch flera ggr,men är den verkligen så bra som den ska vara?Tycker de kommer knott ,broms m.m. ändå?!
:mad:

Jag använder det medlet och tycker att det fungerar bra! Har inte alls lika mycket fästingar som innan, och knotten är inte lika "på" heller.

Att hästarna fortfarande är utsatta för broms är inte konstigt då medlet ju är till för knott och fästingar? ;) :)

Jag använder RB86 också för att "komplettera", kanske det fungerar bra tillsammans med Switch, för min häst är inte alls lika besvärad som hagkompisarna! :) :bow:

Mvh Huntress

Vad är chevalett för något, var finns det att få tag på?
Jag har använt switch och tycker att det fungerar litegrann mot fästingar, men knotten tycker jag inte det har verkat på alls.

"svar" rent allmänt till alla:

hopplöst det där med olika medel, jag testade även MD hästdeo, den var superbra i ca fyra dagar, sen blev det väl nästan som en geggig beläggning på hästen alltså deon blandat med hästlukt och stöv o då kom ju insekterna igen...suck... tog man på hästen blev handen svart med en gång av blandningen stöv+deo...

RB86 var det jättelängesen jag provade, det luktar inte gott så det borde ju fungera. Men det gäller väl att man applicerar varje dag? eller?

Mot fästing är det super! Även märkt en tendens att myggen inte är lika envisa. Min pålla fick svitch plus ett bad i aloe verashampo som ska vara bra mot insekter, och hon har hållit sig fin!

Chevalet fanns förr på apoteket men man har slutat tillverka det. Konstigt de slutar tillverka det enda medel jag och tydligen många andra har gillat mot knott och sånt? Men fortsätt gärna fråga efter det VARJE sommar för då kan det hända att de börja med det igen.

Switch använder jag istället och det hjälper skapligt men är inte på långt när lika effektivt som beskrivningen påstår. Jag brukar för den sakens skull ha mindre mängd lite oftare istället.

Knotten skyr inte medlet direkt verkar det som men hästarna verkar lugnare när det ha det på sig. Knotten bits inte lika ettrigt och dessutom tål de det inte. De dör av det, starka grejer det där.....

Kokopelli mana

Jag tycker att Switch funkar bra. Har liksom kommit att olika medel inte akn hjälpa helt mot allt. Switch tar bort ca 95% av fästningarna (på mina hästar) och knott och mygg är inte lika envisa. Sen hjälper den inte helt mot varken det ena eller det andra!

Men innan jag började använda Switch i år plockade jag ca 5 fästingar/dag och häst! Denna veckan har jag plockat 2 totalt på båda!! Som det hade vart utan Switch hade jag fått plocka 20 fästningar/häst på 4 dagar nu har jag tagit 1 /häst. (OBS 5 fästningar/dag och häst är snittat, iblande tar jga kanske en medans nästa dag och dagen efter det får mna ta 7...)

Jag tycker det funkar bra!

Jättenöjd med SWITCH, även om inte varendaste liten insekt försvinner (såna medel finns nog inte att få tag på) så reduceras mängden så pass kraftig att det är värt varenda krona. Jag har ännu inte funnit något medel som funkat bättre!! Men man måste ju "fylla på" ungefär var 6 vecka för att det ska funka och visst märks det sista veckan innan påfylln. att det börjar gå "ur kroppen" på hästarna!!

Switch fungerar utmärkt mot fästingar på min häst.
Den regniga sommaren har dock gjort att jag switchat något oftare än var 3:e vecka.

Är du inte orolig för att det blir för hög koncentration i blodomloppet/kroppen då???
(Det är dubbelt så ofta som de rekomendationer jag har hört det är därför jag frågar. Det är ju trots allt ganska starkt...)

Nej, men däremot fick min korsningshäst en kraftig reaktion av RB86. Aldrig mer säger jag, STORA bölder. Switch går jättebra.

Ang stora koncentrationer i blodet är det inte speciellt nyttigt vare sig med fästing eller knottbett dessutom kan knott vara väldigt stressande för hästen. Men det är lite pest eller kolera att välja på.
Nu lever ju hästar trots allt relativt kort tid på jorden och cancer och dylika skador p g a gift tar ju trots allt ganska lång tid på sig. Hästen dör troligen långt före av nåt annat.

Kokopelli Mana

Jag har på switch en gång i månaden (ej där sadeln ska ligga). Det blir stor skillnad jämfört med om de är utan switch. Hjälper bra mot mygg och knott. Har aldrig haft någon fästing heller :) Jag sprayar även varje dag med eget myggmedel (citronellablandning) eller föllinges MD Häst Deo. Mot bromsen hjälper nästan inget, förutom att ställa in dem på stall eller ha täcke på. Men Skillingaryds fyra ess funkar, går bra att ha på ljvret och insidan av benen, skall ej sättas på där solen bränner. Annars kan man blanda bäckolja/djungelolja 50/50 och ev ha i vitlök, det funkar också på broms men det är svindyrt.

Det är inte mycket som fungerar på flugor och broms, inte heller Switch. Vilket jag tycker enbart fungerar mot fästingar. Har aldrig sett någon effekt mot knott heller, utom just där man hällt på medlet.

Jag har fått avliva en häst i fästingrelaterad sjukdom och använder Switch just för fästingarnas skull. Men vi har alltid behövt komplettera med annat insektsmedel, sen ett antal år tillbaks ett eget hemmablandat.

Jag häller aldrig Switch i mankammen, där har jag fått reaktion ibland på någon häst, utan drar en smal sträng på varje sida om mankammen istället.

Det är jäkligt starkt medel. Hällde upp en dos i en vanlig liten plastflaska och flaskan smälte :eek:

Chevalet har inte alls slutat att att tillverkas, som någon skrev. Finns att köpa eller beställa på Granngården numera via Lactamin. LÄS HÄR

Använder man Chevalet får man bättre effekt att dela upp veckodosen på två eller tre gånger istället för endast en gång i veckan.

Chevalet använder vi om vi måste åka bort några dagar och har hästvakt som inte vill spraya med vårt hemmagjorda medel varje dag.

Jag hade det på mina hästar förra sommaren. Det funkade jättebra, Men man ska nog testa det först på en liten fläck på fler än de raser som står kan vara överkänsliga. Min systers hästar fick nämligen väldig klåda av det så var försiktiga. :p

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 282
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar