Switch flugmedel, bluff eller ej??

Har inte prövar Switch mot knott och fästingar, men jag använde det i vintras när en av hästarna fick löss. 10 min efter att jag lagt på det "drösade" det av döda löss, och efter ytterligare en timma, fanns det inte en lus kvar! Så nog är det effektivt. Dock är det inte godkänt för behandling mot löss, men det går bra ändå! :D

Inga egna men jag har sett andras hästar reagera. Det värsta jag sett är stora brännskador. Det är ju trots allt ett bekämpningsmedel.

Just därför står det på flaskan att man ska testa på ett litet område först, för att se att hästen inte får nån allergisk reaktion. Ganska dumt att bara hälla på och hoppas på det bästa...

Mycket nöjd! Inga fästingar när man har switchat hästarna! :)
Duger gott för mig. Andra flygfän får man använda andra medel mot. Jag använder egen hemmablandning. :)

Är inte båda medlen klass 3 bekämpningsmedel? Borde vara ungefär lika. Jag har haft switch i flera år och jag är nöjd, jag är dessutom ganska petig till min eksemhäst.

Jo, min ena häst har fått allergi av switch. Huden bara lossnade och föll av. Det är ett väldigt starkt medel och mycket farligt att få ut i naturen. Om det kommer ut i vattnet kan det leda till fiskdöd bla.

Bara jag som tycker att Switch är jäkligt svårt att hälla upp och dosera rätt? :crazy:
Det kommer ju in massa mer i den där soeringskammaren än vad det ska vara, så man vet inte hur mycket man har hällt på.

Jag köper mitt på Granngården.
Svindyrt men bra!
En flaska kostar här ca 300:- men den räcker hela sommaren.

Ja jag håller med,det är helt värdelöst att handskas med,det kommer i mer än det ska i de 10ml som är i kammaren och sedan är hålet för stort,jag skulle föredra en slags pip så man lätt kan applicera den där man vill!
Jag undrar hur ofta man ska göra om behandlingen?Alla säger olika, :confused:
mvh

På förpackningen tror jag att det står en ggr/vecka. Jag smörjer in dom efter behov och insektstryck. Ser jag att dom inte får stå ifred och beta, smörjer jag in dom, vilket ibland kan innebära två gånger per dag(morg + kväll).
Vi bor ju då i myggens Mekka och här är trycket otroligt vissa kvällar!
Det sköna är ändå att när jag har tagit in dom efter betet(hösten) så är dom mycket lite bitna.

Jag använder en gammal spruta. Man får fixa en kanyl utan spets. Suger upp vätskan ur flaskan och applicerar.
Funkar hur bra som helst. Blir väldigt exakt också.
Jag tycker Switch funkar jättebra mot fästingar. Märker däremot ingen effekt mot knott.

Min pålle fick stora, äckliga varbölder av Switch! Skulle prova med att hälla några droppar på rumpan. 1 timme senare kom bölderna. Blev till att ta ut vet akut. :(
Tål ej heller RB86 eller "hemmakok".
Använder nu Renons, Skillingarydssalvan och Nylanders Hästkräm som han tål bra.
Pållen är en kallblodstravare. :love:

Använder också en sådan "doseringsspruta" som man kan köpa på apoteket. Suger upp dosen i sprutan och applicerar lätt och exakt! :)

Mvh Huntress :)

Gillar egentligen inte kemiska medel,men min häst var otroligt biten av mygg och kott,har också haft en del fästingar."Vanligt flugspray" har inte hjälpt,provade då med swith som hjälpte så gott som på en gång.Helt borta är inte mygg och knott men det är mycket bättre.Har heller inte hittat några nya fästingar.
Smart med doserings sprutan.Tyckte också att det var lite knepigt att få rätt mängd.

Det funkar jättebra på min häst iaf! Jag tycker dock att det är lite "läskigt" med switch, eftersom det är så starkt.

Jag märker stor skillnad när switchen börjar gå ut hennes kropp; då får hon mkt mer bett och knölar av mygg mm.

vad bra,då ska jag oxå ta o använda min spruta,jag har ju en sån sedan hennes skada.Tycker det är hopplöst med kammaren o få rätt mängd osv.
Hur ofta skall man göra om behandling?
Mvh :)

Har för mig att det står att en behandling räcker 4-8 veckor. Det står på förpackningen

Vilka specifika raser kan vara överkänsliga mot Switch enligt tillverkaren? (Har inte använt det själv, bara sett resultatet i efterhand)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 282
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar