Svullnar i benen av att stå i boxen.

Inka-90

Trådstartare
Min ena häst svullnar lite i alla 4 benen när han får stå i boxen. i höstas så var han svullen varje morgon när jag skulle släppa ut honom, men när han fick röra på sig, gå promenad eller gå i hagen så försvann det, nästa morgon likadant, och så höll det på ett par veckor sen försvann det helt, jag trodde först att det var fodret då han fick ett nytt foder. men nu när det har varit mycket insekter så har hästarna stått inne några timmar på eftermiddagen och då är han svullen i benen igen.

vad kan det bero på tror ni?
det verkar ju som att det kommer när han är van att gå ute och ska stallas in.
kan man göra något för att motverka detta?

Sv: Svullnar i benen av att stå i boxen.

Hästar är inte skapta för att stå still i en box. När de ändå gör så försämras cirkulationen i benen avsevärt eftersom hovens pumpmekanism ej kommer till användning. Flertalet hästar fixar det här ändå, men vissa individer utvecklar ödem i benen när de står still. Ödemet är en vätskeansamling i benen - pga att kärlen stasas pressas vätska ut ur blodkärlen.

Bästa boten är rörelse. Din häst skulle förmodligen må mkt bättre av mindre stallvistelse, kanske lösdrift vore ett alternativ. Du kan prova att linda benen nattetid, gärna med Back on track lindor, men var noga med att ej linda för hårt då benen ju ökar i storlek under stillaståendet.

min pålle har likadant i frambenen.

går man ut o rör på han så försvinner det och står han stilla så kommer det tillbaka.

är det något man kan påverka på något vis?

min gammling får svullnade ben över natten, särskilt vintertid då han väljer själv att såt mer still i hagen.
Jag lindar benen på natten och går promenader med honom dagligen även om han rids så får han en extra promenad.
Som "TantEster" skrev: Back on Track paddarna är super.

lösdrift är inget alternativ. det är ett fullblod som fryser väligt lätt och älskar sin box, han slappnar inte av ute. på sommaren går alla hästarna ute dygnet runt och på vintern är de ute 12h/dygn.

han har tidigare stått på täby med 4h utevistelse/dag.
och detta är bara de 2 första veckorna vid uppstallnig på hösten sedan försvinner det igen.

men det kanske är ide att linda benen de första veckorna?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka