Svullnar av BoT

Flummflicka

Trådstartare
jag har införskaffat Bot till min pojke, vaddstycken som jag tänkt ha på natten då han får sånna gallor, och tänkte att det även kunde vara bra då han har haft en skada på ena fram.

Började använda dom försiktigt:
Dag 1: 2 timmar när han stod inne
Dag 2: 3 timmar inne
Dag 3: 3.5 timmar ute

Och han ben svullnar till en elefants storlek ungefär. :confused:
Står ju " vi enstaka fall kan vi se att benen svullnar försa dagen, gör ett uppehåll eller fortsätt använd så går det bort" på mitt papper.
Igår fick han vara utan men nu står han med dom igen ute.

Känns inte alltför bra. Jag tycker han har mkt gallor efter natten men det är ingenting mot vad har får från BoT. Pratade med Vet om det idag (hon säljer BoT) och hade inte hört något liknande, men skulle ringa dom i veckan och höra, tills dess tyckte hon jag skulle köra på ett par timmar om dagen.

Han blir ju annars varm och gosig och verkar inte tyckte det är obehagligt, men känns ju inte helt 100 med denna svullnad.
Någon som vart med om liknande?

Sv: Svullnar av BoT

Japps, en av mina hästar är ellergisk mot BOT, samma reaktioner som du beskriver.
Så hon får ha vanliga vaddstycken istället.

Borde kanske inte ha dom ute. Bättre som nattbandage. se till att du inte har lindat för hårt. det ska vara fast men inte hårt. Prova ett tag till och se vad som händer. Det kan även vara en reaktion på att kroppen startar upp sig igen och då börjar produktionen av ledvätska m m.

Har du kollat så att det inte var en reaktion på något annat?

Hoppas det löser sig!

Vet att det inte är reaktion på något annat då det bara är efter användning av dessa han får svullnad (både senor och ledvätska, tjcokt och MYCKET). Valde att han skulle få ha dom ute efter två dagar då han var enormt svullen och det var liiiite mindre svullet efter det.
Tänkte också om det kunde bero på för hård lindning, men kolalde väldigt noga och det var nog snarare för löst i så fall. :angel:
Men ja, någon reaktion måste han ha fått. Idag hade han dom knappt två timmar (var utan helt igår) och det var inte fullt så svullet som gångerna innan. Ska köra ett par timmar imorgon med och se... Hm... har hört massa bra och att gallorna försvinner efter någon dags användning och prisad vare BoT... SÅ:
Varför kan han bara inte reagera som normala hästar? :angel:

resultatet av BoT kan först vara negativt för att sedan bli positivt, kroppen behöver tid på sig att ta tillvara på det nya som händer.

Har en bekant som använde en BoT t-shirt på nätterna, hon hade ont i ryggen av det i början, men sedan blev det så mycket bättre.

Min häst står lindad med BoT på nätterna (íslandshäst) i förebyggande syfte då hon är väldigt felbyggt och belastar sig fel. Använder också BoT täcke nattetid till henne. Tanken är att jag själv skall ha BoT tröja och underställ.. Har sett så positiva reaktioner på BoT att jag har svårt att inte tro på det BoT står för.

Ja, min häst har också svullnat av BoT (kardborrepaddarna). Men det är bara det skadade benet som är svullet - inte båda. Skadan skall visserligen vara i princip utläkt nu enligt veterinären (kotledsinflammation och svullnad i gaffelbandsinfästningen). Men benet är fortfarande lite svullet trots att paddarna inte varit på på en vecka. Det är svullet hela vägen - från knäet till kotan, precis där padden har legat. Benet har aldrig nånsin varit svullet förut så jag är helt 100 på att det beror på paddarna.
Har varit i kontakt med både BoT och veterinär och avvaktar nu att svullnaden skall gå ner. Får se vad som händer...

Vet att det inte är reaktion på något annat då det bara är efter användning av dessa han får svullnad (både senor och ledvätska, tjcokt och MYCKET). Valde att han skulle få ha dom ute efter två dagar då han var enormt svullen och det var liiiite mindre svullet efter det.
Tänkte också om det kunde bero på för hård lindning, men kolalde väldigt noga och det var nog snarare för löst i så fall. :angel:
Men ja, någon reaktion måste han ha fått. Idag hade han dom knappt två timmar (var utan helt igår) och det var inte fullt så svullet som gångerna innan. Ska köra ett par timmar imorgon med och se... Hm... har hört massa bra och att gallorna försvinner efter någon dags användning och prisad vare BoT... SÅ:
Varför kan han bara inte reagera som normala hästar? :angel:

c040.gif
Det vet du väl ändå! Han ÄR ju inte normal!!
c040.gif
:rofl: Jag tror i alla fall att du ska ge Back On Track mer tid. SOm jag lärt mig så kan de reagera på det, men att man ska ge det 3-4 veckor för att se resultat. Så var det ju för mig när jag började med ryggvärmaren, hästen fick en massa gallor som inte haft innan eftersom cirkulationen kom igång av ryggvärmaren. Efter några veckor så reagerade hon inte lika.. Så, om svullnaden försvinner när du tar bort dem skulle jag fortsatt använda dem kortare stunder varje dag om jag var som du, några veckor till och se vad som händer... Har du hört något än, från BoT, vad de säger??

Spännande... ja gör väl så jag med. Avvaktar, han får ha de ett par timmar om dagen. Har han de längre blir det verkligen elefantben!

Jenny1: :rofl: Helt sant... men ibland önskar man sig ju en mer normal häst. :angel: Men han kan ju iafl bli en ren ibland! :love: :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 341
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
965
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar