Svullnad?!

Sv: Svullnad?!

Hon får helt enkelt vila,även om hon blir rätt odräglig när hon vilat några dagar,men det är ingen häst som man heller gärna rider barbacka på mer än efter att hon gått några dagar.:angel:
Så ingen barbackaridning här inte..Å andra sidan så har jag så pass stora hagar så att ut å skritta för hand ger mindre än det de rör sig i hagarna själva.


axel>Mmm,ska införskaffa hirudoidsalva imorgon då kyla+arnika inte verkar göra varken till eller från.

Idag ser hon stel ut i v. fram,dvs på den sida där knölen är,den är mer utflutet och större på sätt å vis,men ändå mindre för den är "plattare"..
 
Sv: Svullnad?!

Har sett detta flera gånger. En av mina hästar fick det ett par gånger och jag fattade inte vad det var först. Kan med 99% säkerhet säga att det är pga sadelgjorden. Hästen har varit svettig och inte riktigt rengjord efter, då blir det så. KOmmer lättare tillbaks igen om dom haft så en gång. Efter att du ridit, speciellt när hästen nu fäller o är känslig i pälsen, så TVÄTTA noga efter att du ridit.

Har som sagt haft detta problem med flera hästar...

Men rid inte nu innan detta är borta.
 
Sv: Svullnad?!

Tack,nån som sett det i allafall..:) Och självklart så ska hon inte ridas under denna period,jag vill bara att det ska vända..Nu..:crazy:

Hästen var svettig i onsdags och visserligen svampades hon av men eftersom jag har kallstall så är det inte så hiskeligt mkt blaskande i stallet som gäller..:crazy: :o
 
Sv: Svullnad?!

Det är visst vanligt att hästar kan bli sparkade där (men jag vet också att amkms häst inte blev det..), min blev det ju som jag nämnt. Hennes tre svullnader har gått ner nu nästan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svullnad?!

Lindas häst i stallet fick en sådan för ett tag sedan.
Dagen innan hade hon lekt i snön, vet kom ut då hästen var hängig och haltade rejält, men hon sa att det var en blödning (lårkaka) och skrev ut medicin som hästen skulle få om hältan inte försvann efter ett par dagar. Fast hon vart bra på bara 2 dagar.

Detta var nog 5 veckor sedan och för ett par dagar sedan kunde hon börja rida med sadel igen..
 
Sv: Svullnad?!

Min häst har fått en likadan nu, men hon har blivit sparkad:

4april077.jpg
 
Sv: Svullnad?!

På magen, inte under magen, rättare sagt på buken

men på ponnyn satt den där vart sadelgjorden sitter.
 
Sv: Svullnad?!

Hmm.. jag hoppar liksom in här så där bara...

Min häst har en rejäl mjuk bula på främre delen av utsidan på ena bakbenet, precis ovanför kotan, den har inte gått ner på två dagar.
Ömmar inte, är inte halt. Sparkad?
Jo jag undrade, hirudoidsalva, som jag har hemma, kan det kanske passa sig att smörja med? Är ju mot blåmärken.
Eller annat förslag..

Ja jag är lite vilsen, råkar äga en sån där häst som aldrig någonsin skadar sig, så man har liksom missat den biten. :crazy:
 
Sv: Svullnad?!

Prova med salvan,den brukar göra underverk..


uppdatering ang min häst..

Hennes bula började sakta men säkert att försvinna efter 5-6 dagar och var så gott som helt borta på 10 dgr.
Nu är hon skrittad och lite travad i några dagar och vi håller koll på vad som händer men än så länge ingen raktion på den lilla lilla knölen som finns kvar..
 
Sv: Svullnad?!

Min förra tävlingsponny fick detta fenomen vid ett flertal tillfällen. Hon var helt enkelt lite känslig (ibland) just för sadelgjorden. Första gången packade jag in hästen och åkte till veterinären och de smålog lite och sa att det är bara en vätskeansamling pga att sadelgjorden nött under ridning. Jag fick prova mig fram till en sadelgjord som passade henne och det slutade inte med, som jag trodde att det skulle vara en med resår. Utan det bästa för min häst var en lädersadelgjord som alltså inte är flexibel. Sedan fick jag ha tunnel på sadelgjorden för att det skulle vara mjukt och skönt mot lilla "maggen". Sen kom det väl tillbaka ändå vid något enstaka tillfälle, men absolut inte ofta. Det är iaf inget farligt, men longera utan gjord eller rid barbacka tills det är helt borta. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
965
Senast: Cactus
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 540
Senast: Liran
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 554
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp