Svullnad efter vaccination

elle12

Trådstartare
Kom ut i stallet i förrgår och ser att min häst har en handflatsstor svullnad på halsen, några cm tjock. Troligen kommer det från vaccination, vaccinerade den 25/9 mot influensa och botulism. I FASS står det att det kan bli en svullnad upp till 7 cm stor som går över av sig själv efter 1-2 veckor. Min undran är bara om det brukar komma så sent som 5-6 dagar efter vaccinationen? Han går ensam i sin hage, så jag tror inte han har blivit biten av haggrannen över staketet, jag kan heller ej se några bitmärken. Han har blivit vaccinerad förut med samma sorts vaccin och aldrig svullnat upp förut. Någon som har erfarenhet av detta, han verkar f ö pigg och som vanligt.

Sv: Svullnad efter vaccination

Det kan mkt väl vara från vaccinationen.
Min häst blev så förra året men betydligt värre, hon va så stel så hon fick inte ens ner huvudet i marken för att äta.. Fick binda upp all mat osv på bra avstånd så hon fick äta.. Gick över efter typ tre dagar. Men det kom oxå ca fem sex daar efter vaccinationen, de på ATG tyckte det var konstigt att det hände så långt efter men så va fallet iaf!
Håll lite koll så de inte blir värre, annars går svullnaden nog ner om nån dag! Lycka till!!

Sv: Svullnad efter vaccination

OK, tack för svar. Försökte få tag på veterinären utan att lyckas innan, men eftersom hästen verkar OK annars kändes det inte så panikartat. Hade det kommit dagen efter hade det varit mer "normalt" hade jag tyckt, men nu vet jag att fler har råkat ut för samma sak. Konstigt att det kan bli så olika från gång till gång med samma vaccin, trodde att de antingen reagerade eller ej, men nu vet jag det.

Liknande trådar

Hästvård Hästen vaccinerades i onsdags morse mot hästinfluensa (ingen stelkramp) och fick i torsdags en ordentlig svullnad vid injektionsstället...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: Catayah
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 270
Senast: Summerwind
·
Trav De är så sega på Hästvård, så jag provar här istället. Det brukar vara mer fart här på Trav. Är det någon som har varit med om att...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 688
Senast: Lazio
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: BertaLotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst