B
BertaLotta
Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och byta alla kläder innan jag går till mitt stall om jag varit i något annat stall innan. Har även drillat hovslagaren så att han alltid kommer till mina hästar direkt på morgonen. Dessutom bastämde jag mig för att vaccinera mot abortvirus. Första vaccinationen fick hon i november (5 mån) och igår var det dags för den andra. Jag hade ingen möjlighet att vara hemma när veterinären skulle komma (hade givetvis pratat med honom på telefon innan om vad som skulle göras)utan min pappa var snäll och ställde upp. Följande händer: Veterinären kommer, tittar i vaccinationsintyget, ger en spruta. Min pappa sställer enligt instruktioner från mig några frågor, bland annat om det finns någon fördel i att dra på den sista vaccinationen så att den kommer så nära fölningen som möjligt. Då reagerar veterinären. Han har gett influensa + stelkrampsvaccin istället för Resequin!
Då ger han henne en spruta Resequin också och konstaterad att "nu är hon ordentligt vaccinerad mot influensa i alla fall"...
Nu till mina frågor: Är det farligt för stoet eller fölet med "dubbelvaccination" (i FASS står det att inget annat vaccin skall ges inom 14 dagar före eller efter vaccination med Resequin)? Hur ska jag göra med stelkrampsvaccinationen (hade ju planerat att ge den 1-2 månader före fölning för att fölet skulle få i sig antikroppar med mjölken)? Pratade med distriktsveterinären igår kväll och hon trodde inte att det var någon fara beträffande dubbel dos mot influensa, men blev lite bekymrad ang stelkrampen. De kan ju få stelkrampssymptom om man vaccinerar mot stelkramp för ofta, så till slut landade hon i att om det var hennes häst skulle hon inte ge stelkramp igen och hoppas att det räcker.
Jag blev så trött och ledsen när jag kom hem igår. Känns som att jag inte gör annat än att byta kläder och tvätta eftersom jag jobbar på en ridskola samt rider en häst i ett annat stall, och så händer det här...
Skulle inte förvåna mig om jag dessutom får betala för båda vaccinationerna....
Nu till mina frågor: Är det farligt för stoet eller fölet med "dubbelvaccination" (i FASS står det att inget annat vaccin skall ges inom 14 dagar före eller efter vaccination med Resequin)? Hur ska jag göra med stelkrampsvaccinationen (hade ju planerat att ge den 1-2 månader före fölning för att fölet skulle få i sig antikroppar med mjölken)? Pratade med distriktsveterinären igår kväll och hon trodde inte att det var någon fara beträffande dubbel dos mot influensa, men blev lite bekymrad ang stelkrampen. De kan ju få stelkrampssymptom om man vaccinerar mot stelkramp för ofta, så till slut landade hon i att om det var hennes häst skulle hon inte ge stelkramp igen och hoppas att det räcker.
Jag blev så trött och ledsen när jag kom hem igår. Känns som att jag inte gör annat än att byta kläder och tvätta eftersom jag jobbar på en ridskola samt rider en häst i ett annat stall, och så händer det här...