Klanterier vid vaccination - hjälp! (långt)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BertaLotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 315
B

BertaLotta

Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och byta alla kläder innan jag går till mitt stall om jag varit i något annat stall innan. Har även drillat hovslagaren så att han alltid kommer till mina hästar direkt på morgonen. Dessutom bastämde jag mig för att vaccinera mot abortvirus. Första vaccinationen fick hon i november (5 mån) och igår var det dags för den andra. Jag hade ingen möjlighet att vara hemma när veterinären skulle komma (hade givetvis pratat med honom på telefon innan om vad som skulle göras)utan min pappa var snäll och ställde upp. Följande händer: Veterinären kommer, tittar i vaccinationsintyget, ger en spruta. Min pappa sställer enligt instruktioner från mig några frågor, bland annat om det finns någon fördel i att dra på den sista vaccinationen så att den kommer så nära fölningen som möjligt. Då reagerar veterinären. Han har gett influensa + stelkrampsvaccin istället för Resequin! :eek: Då ger han henne en spruta Resequin också och konstaterad att "nu är hon ordentligt vaccinerad mot influensa i alla fall"...:crazy:

Nu till mina frågor: Är det farligt för stoet eller fölet med "dubbelvaccination" (i FASS står det att inget annat vaccin skall ges inom 14 dagar före eller efter vaccination med Resequin)? Hur ska jag göra med stelkrampsvaccinationen (hade ju planerat att ge den 1-2 månader före fölning för att fölet skulle få i sig antikroppar med mjölken)? Pratade med distriktsveterinären igår kväll och hon trodde inte att det var någon fara beträffande dubbel dos mot influensa, men blev lite bekymrad ang stelkrampen. De kan ju få stelkrampssymptom om man vaccinerar mot stelkramp för ofta, så till slut landade hon i att om det var hennes häst skulle hon inte ge stelkramp igen och hoppas att det räcker.:confused:

Jag blev så trött och ledsen när jag kom hem igår. Känns som att jag inte gör annat än att byta kläder och tvätta eftersom jag jobbar på en ridskola samt rider en häst i ett annat stall, och så händer det här...:cry: Skulle inte förvåna mig om jag dessutom får betala för båda vaccinationerna....:mad:

Sv: Klanterier vid vaccination - hjälp! (långt)

Det händer ingenting, utan precis som din vetrinär sa, så är hon ordentligt vaccinerad.
Normalt så ger man en extra stel och häst vaccination några dagar innan eller efter fölning för att fölungen skall få ett effektivt skydd innan man kan vaccinera den.
Lotta

Men ska jag ge ytterligare stelkrampsvaccination innan fölningen för att vara säker på att fölet får tillräckligt med antikroppar via mjölken eller är riskerna för biverkningar (stelhet och obehag) för stora?:confused:

Jag skulle vänta och ge fölet sin första stlekramp så tidigt som möjligt istället för att ge stoet en till. Här vaccinerar vi stona mot stelkramp varannat år och ger fölet som kommer i kläm en egen spruta tidigare istället.

inlägg borttaget

Senast ändrad av en moderator:

Normalt så ger man en extra stel och häst vaccination några dagar innan eller efter fölning för att fölungen skall få ett effektivt skydd innan man kan vaccinera den.
Lotta

:confused: Va. Jag trodde att man gav stelkrampen i 10:e dräktighetsmånaden. Nu blev jag förbryllad. Eller är det kanske så att stoet vaccineras i månad 10 och sen vaccinerar man fölis när den har kommit ut? Någon kanske kan reda ut det här?

// Lena

Mina ston vacc. ca 6v före fölningsdatum (de kan ju föla tidigare). Vet. sa senast 1 månad innan! Om forskning nu påvisat att man ska ge senare.. har jag ingen aning om?

Bia

OK, tack för svaret!:) Det låter vettigt. Kan ju inte vara bra för ett högdräktigt sto att känna obehag av stelhet mm.... När kan man tidigast ge fölet en egen vaccination?

Trodde jag oxå :confused: , eller som sagt, har fått rekommendationen 1-2 månader innan beräknad fölning.

OK, tack för svaret!:) Det låter vettigt. Kan ju inte vara bra för ett högdräktigt sto att känna obehag av stelhet mm.... När kan man tidigast ge fölet en egen vaccination?

Mina veterinärer vill inte att jag stelkrampsvaccinerar fölen innan de är 4 månader gamla.

OK, tack för svaret:) ! Tycker du att jag ska vänta, dvs inte vaccinera mer mot stelkramp innan fölningen, och vaccinera fölet när h*n blir fyra månader?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 745
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
3 141
Senast: dobbis
·
Hästvård Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad??? Är det någon av er... 2
Svar
30
· Visningar
9 431
Senast: lady_vip
·
Avel Hej! Jag bara skriver ut allt på en gång, då jag sitter och är väldigt orolig!:cry: Jag har ett sto som är i 8:e månaden på sin...
Svar
5
· Visningar
1 250
Senast: Hobnob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka