Risker med vaccination

Sv: Risker med vaccination

En influensa-vaccinerad häst kan få en mild variant av influensa. Men den utsöndrar mkt mindre virus än en ovaccinerad häst, och därför kan man mildra influensautbrottet- färre hästar blir smittade.

Och nej, de flesta hästarna dör av följdsjukdomar av influensa, ex lunginflammation. Men de hade inte fått detta om de inte var sjuka av influensa. Infektionen går dessutom snabbare över.

Att se så att hästarna inte är sjuka, ingår väl i daglig skötsel? Om hästen har feber, eller är snorig ska den väl inte jobba? Jag köper inte det där att man vill ha ett ordentligt utbrott för att kunna se att hästen är dålig. Det hjälper ju ändå inte när hästen är på bättringsvägen? Man måste ju ändå vara uppmärksam på om hästen inte mår bra?

Efter en riktig influensaomgång tar det ett bra tag innan hästarna kan börja jobba igen. Om hästen hade varit vaccinerad, och på sin höjd haft några milda febertoppar, kan den snabbare komma igång i träning igen

Att just travfolk inte vill vaccinera- kan det bero på kostnad? Det är självklart att vaccinera inom alla andra häst-discipliner... Och se bara- de stora utbrotten är stort sett undantagslös bland travhästar!

Att just travfolk inte vill vaccinera- kan det bero på kostnad? Det är självklart att vaccinera inom alla andra häst-discipliner... Och se bara- de stora utbrotten är stort sett undantagslös bland travhästar!

så du tror att alla travhästägare är snåla? :rofl::rofl: tror du vi skrivit på en namnlista och skcikat in och bönat o bett om att dom inte ska införa vaccinationstvång för att vi inte har råd/vill ta oss råd?:rofl::rofl:

På vilket sätt riskerar man hästens liv? Som jag skrev så dör oftast hästarna av att man tränar den när den har smittan i kroppen och får hjärtmuskelinflamation eller likn. det är ju större chans att man inte märker av influensan om hästen är vaccinerad..

Ja, om den får influensa och inte är vaccinerad kan den bli jättesjuk och dö, eller få massa följdsjukdomar och kanske aldrig kunna återuppta karriären. Det vill jag skona mina hästar från.
Fattar inte ditt resonemang. Jag tror nog att man märker att det är nåt fel på hästen om den är smittad. Annars är man ju dum?!

följdsjukdomar kan hästen få även om den är vaccinerad. det är inte begränsat till de hästar som inte vaccineras. som sagt så vaccinerar jag inte mina hästar för att det inte finns några bevis för att vaccinet gör att hästen slipper influensan. Kanske kan influensan ibland bli lindrigare. I många stor stall där influensat gått har det varit hästar som varit vaccinerade som blivit sjuka och sånna som inte varit det har varit friska. och tvärtom så klart.

Du skriver att om man inte vaccinerar så kan hästen bli sjuk och dö. Vilket inte är sant. som jag skrev tidigare. Hästen kan få en synligare form av influensan ja. Men det är följdsjukdomarna som dödar. inte influensan som hästen fått av att inte vaccineras.

jag har berättat om hur jag står i den här frågan, så istället för att skälla, kalla mig dum och bete dig som om vi vore på ridfolkets forum, så kan du istället bevisa att jag har fel. Då böjer jag mig gärna.

:angel:Jag tror att det ekonomiska spelar en roll, ja... Med det är inte sagt att alla är snåla;)
En icke vaccinerad häst kräver 3 vaccinationer i grundvacc (2 med 4-6 v mellanrum och en 6 mån efter). Har man många hästar, blir det en hel del pengar...

Som veterinär får man ofta höra just detta, att det är så dyrt, och att detta är anledning till att man inte väljer att vaccinera...

man kan inte vara snål om man har häst. att det kostar att ha häst vet man ju om då man skaffar en. tur ingen i min närhet är snål om sina häsar. dock ej av den andledningen mina inte är det. det har helt enkelat bara inte blivit så. men snål är jag då inte :P

Jag har inte sagt att du är dum eller skällt. I så fall har du missuppfattat.

följdsjukdomar kan hästen få även om den är vaccinerad. det är inte begränsat till de hästar som inte vaccineras.

Jo men om du vaccinerar så minskar du risken rejält att hästen får influensa och följdsjukdom överhuvudtaget.

Lillcaksa skrev:
som sagt så vaccinerar jag inte mina hästar för att det inte finns några bevis för att vaccinet gör att hästen slipper influensan.

Vaa? :crazy:
Det var ju en stor "epedemi" nyligen med massa A2 överallt. Varför blir det aldrig så inom galoppen eller ridsporten?
För de vaccinerar..

Lillcaksa skrev:
I många stor stall där influensat gått har det varit hästar som varit vaccinerade som blivit sjuka och sånna som inte varit det har varit friska. och tvärtom så klart.

Vilka då?

Lillcaksa skrev:
Du skriver att om man inte vaccinerar så kan hästen bli sjuk och dö. Vilket inte är sant. som jag skrev tidigare. Hästen kan få en synligare form av influensan ja. Men det är följdsjukdomarna som dödar. inte influensan som hästen fått av att inte vaccineras.

Jo men hur ofta får hästar tex lunginflammation annars?

På dig låter det som att det inte spelar nån roll om man vaccinerar eller inte, det stämmer inte.

Jag tycker det borde bli tvång på att vaccinera så vi slipper stänga banor och ställa in tävlingar när nästa utbrott kommer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 397
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 761
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar