Risker med vaccination

Sv: Risker med vaccination

Det var det där jag hade hört talas om också, att man inte har kunnat påvisa brist. En del av mina kompisar flinar åt mig när jag ger B-vitamin och säger att: "det där kan du sluta med på en gång".

Jag vet inte hur man brukar göra utanför min gård nu för tiden, jag lämnar aldrig gårdsplan. Förr sprutade man och då gör jag det nu med. :rofl:

Tyvärr.

Men det kan väl inte vara första gången ni hör att man sprutar B-vitamin?

Naturligtvis inte. Varför tror du det?
Som sagt, äldre patellahästar har ju svarat bra på B.
Likaså dom två fölmärrarna som fick korsförlamning i anslutning till fölning.

Och Wibbe är också ett bevis på positiv verkan. Då via munnen.

AM

Tillägg..

Undrar om inte MArtha är bevandrad i ämnet.
Har för mig att det var just hon som gav oss rådet att Lord Arriba skulle sprutas.

Han är ju i alla fall ok idagsläget vad vi vet.

AM

Nej, jag tänkte väl det. I min värld är det helt naturligt. Men när jag får ett sånt här svar:

Sprutar du b-vitaminer? De e väl enklare att ge i maten eller om dom nu inte vill äta de spruta in de i munnen på dom???

och fler som ställer sig undrande till hur jag kan mena att det har bäst effekt att spruta, så börjar jag ju undra om det är jag som lever någonstans på månen och om andra inte har alls samma verklighetsuppfattning. Jag trodde inte att det här var något som man överhuvudtaget ifrågasatte. Där ser man.

och fler som ställer sig undrande till hur jag kan mena att det har bäst effekt att spruta, så börjar jag ju undra om det är jag som lever någonstans på månen och om andra inte har alls samma verklighetsuppfattning. Jag trodde inte att det här var något som man överhuvudtaget ifrågasatte. Där ser man.

Hm, då lever nog jag också på månen... :angel:

Mina hästar har aldrig blivit sjuka av vacc. Det enda som hänt är att stoet fick en böld på halsen och var lite låg i en dag efter att hon hade fått sin andra botulism-spruta, när jag grundade henne mot det för 4 år sen.

Jag har heller aldrig hört om hästar som blivit sjuka av vaccinet.

Jag skulle aldrig ta den risken att inte vaccinera.

Så är jag upplärd. B-vitaminer ska sprutas om de ska ha någon effekt. Men jag vet inte om det behövs egentligen. Har man någonsin sett B-vitaminbrist på häst? :confused:

Nej, nej, sluta inte med att spruta B-vitaminer. Själv brukar jag spruta min shettis, så att han slipper den tjocka pälsen plus att det är väldigt effektivt. Hade oxå sprutat min fölmärr med b-vitaminer när hon låg i travträning. Tror inte att man ska va rädd för det ;) Beviplex/ultrasan är effektivare än t ex flytande b-vitamin om man t ex har en häst som tränas hårt. Tycker jag iaf.

En del hästar kan få lite feber och bli hängiga några dagar efter vaccination. Idag är vaccinerna såpass säkra, att det är mkt ovanligt med starkare reaktioner.

Däremot kan ffa clostridievaccinerna (stelkramp, botulism) orsaka bölder, men detta är också mycket ovanligt.

Man får väl väga för och nackdelar med vaccination. Stelkramp är ett MÅSTE då hästar liksom människor är känsliga, och det finns i jorden. Sårskador blir ju ofta smutsiga på hästar av naturliga skäl (ex sticksår, hovbölder osv...) Försäkringsbolagen täcker inte om hästarna får stelkramp, och de inte är vaccinerade.

Dessutom kan man väl fundera också på om det är värt att få ett hästinfluensautbrott, med lång sjukdomstid, och kanske följdsjukdomar som hjärtmuskelinflammationer osv, mot att vaccinera. Jag tycker att det är löjligt att det inte är krav på att travhästar ska vara vaccinerade! Flera dödsfall det senaste året under utbrott...

Botulism är en väldigt ovanlig sjukdom, och där är det inte lika självklart att man vaccinerar. Bättre att vara mycket noggrann med ensilaget istället.

Virusabort (herpes) kan vara vettigt om man har avelsston, men då är det viktigt att ALLA hästar är vaccinerade. Det bästa är dock att skilja på fölmärrar och tävlingshästar...

Hästarnas tarmflora producerar eget B-vitamin, så det bästa är att man har hästarnas tarmflora ok. Annars är det effektivast att ge B-vitamin genom spruta i muskeln.

Försäkringsbolagen täcker inte om hästarna får stelkramp, och de inte är vaccinerade.

Är du riktigt säker på det? Har faktist för mig att jag läste om det där på mythbusters-tråden här på buke..

Jag vaccinerar inte mina hästar mot influensa. Eftersom vad jag har sett och hört så är det inte bevisat att en häst som är vaccinerad inte blir sjuk och en som inte är vaccinerad blir sjuk vid smitta. De sägs ju också att vaccinerade hästar får en lättare form av influensan. Vilket ju är livsfarligt. tror mig inte ha sett att en enda häst (på länge iaf) har dött av influensan utan de dör av följdsjukdomar som de får av att t.ex. tränas med smittan i kroppen. Därför anser jag att det är bättre att de inte är vaccinerade så att man ser när dom blir sjuka och kan sätta dem på vila.

Inte du, oxå eller? :eek: alltså vaccinerar dina hästar mot influensan?
Jag har slarvat med influensavacc. på mina hästar. Men dom är stelkrampsvacc. iaf.
Får väl ta o vacc. om dem då...Eller, ja jag vet inte hur jag ska ha det. Alla säger så olika, både dåligt o bra :crazy:

jag vaccinerar starthästarna av bara 1 anledning.. att man ska få åka till Norge och starta :crazy:

annars så tycker jag precis som Lillcaksa, det är bättre att låta bli att vaccinera och se att hästen blir sjuk och lägga ner träningen än att vaccinera och hästen blir sjuk och det inte syns och man tränar på iaf :smirk:

Är det bätte att riskera hästens liv då?

På vilket sätt riskerar man hästens liv? Som jag skrev så dör oftast hästarna av att man tränar den när den har smittan i kroppen och får hjärtmuskelinflamation eller likn. det är ju större chans att man inte märker av influensan om hästen är vaccinerad..

Jag kör själv på multivitamin i fodret året runt, de får fina pälsar, håller sig i hull och ser allmänt pigga och glada ut.
Mina har aldrig blivit sjuka eller fått några bölder av vaccinationerna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 397
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 761
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar