Svullnad - Behandling: Värme vs Kyla

P

Pommmac

Gallor, svullnader orsakade av olika slag.
Vad är det som är farligt med själva svullnaden?

1) Är det för att det tyder på att ngt är fel med hästen? T ex överansträngning? MEN, varför ska vi då kyla ner svullnaden för att få bort det - då är det ju bara symptomet man tar bort?

2) Är det själva svullnaden i sig som är farlig?

3) Värmebehandling, när använder ni värme till era hästars ben?

// Pommmac

Sv: Svullnad - Behandling: Värme vs Kyla

Ifall en häst har svullnade/svullnat ben så är det ofta ett tecken på en stukning eller att den har slått sig och sådant. Kyler man då ned benet försvinner svullnaden snabbare, och benet läker snabbare. Så det är inte svullnaden i sig som är farlig...
Värmebehandling är för att öka blodcirkulationen, vilket också gör att svullnader och skador försvinner snabbare, eftersom det tillförs mer syre till det skadade området.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 657
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 008
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd