Svullnad bakom senan, någon som varit med om samma sak?

T

Tomo

Jag bråkar med en svullnad som kommer och går som den själv behagar utan minsta logik alls. :crazy:

Den sitter "högst upp" bakom senan innan framknät. (framknätsbaksida..) En liten svullnad som ibland försvinner helt och ibland är den där, liten men fortfarane där. Två gånger har den på de senaste ca 5 veckorna blivit större och sträckt sig nån cm ner mot hoven. längs med senan. Men sedan försvunnit igen, alt. gått tillbaka till sin "normala" lilla storlek.

Någon som varit med om något liknande? Haft en svullnad på samma ställe? Hört något om någon svullnad på liknande ställe?

Han är röntgad och ultraljudad och vi är under behandling på klinik men vi hittar ingenting, den enda som syns är den lilla svullnaden men ingenting som kan orsaka den.

Han har haft fång men den är "utläkt" och till följd av den (då han tappade mkt muskler) fick han några inflammationer som behandlats och läkt fint. Men kvar blev den lilla svullnaden..

Han går i hage ca 8 h /dag. (6 h i mindre hage där han kan gå runt lite men inte springa och 2 h i en stor hage där han rör sig konstant) & leds ca 30 min-40 min /dag rakt fram.

Jag blir jätteglad för alla tankar, spekulationer, råd, tips, historier.. :angel:

Sv: Svullnad bakom senan, någon som varit med om samma sak?

Min häst har haft något liknande, och har det fortfarande ibland. Hon hade en senskada, som numera är utläkt.
Hon kommer nog alltid se ut så men UL visar inget. Inte röntgen heller.

Är din häst igång nu? Stör den något? Kommer svullnaden vid något spec tillfälle?

Jag har en liten teori om att det har att göra med all hemsk boxvila, sjukhagevistelse, överbelastning hit &dit.. men det vore ju en sak om den fanns där helatiden, men när det kan variera så mycket på en dag :confused:

Min häst är inte igång nu, hon har haft andra problem.

Men jag har pratat med veterinärer och de tror att hon bara är vätskefylld på grund utav att senan har varit skadad.
Det beror på om det är kallt eller varmt som det är lite svullet, hennes svullnad är dock inte så stor, 2 mm hög och någon cm lång.

Jag har fört noggran dagbok för varje dag i drygt 4 mån (då han varit dålig) och att det varit kallt ute är egentligen det enda som varit sammankopplat till att benen varit lite finare. (Inte alltid, men ofta..)
Hans svullnad är inte heller så stor när den är i sin "normala storlek". Ungefär så som du beskriver den. Men däremot så har han inte haft några problem med sina senor.

Men han har ju haft andra problem med sina framben. Inflammation hf och svullnaden finns mest på vf.

Min häst reagerar så i senfästena om han sprungit mycket (alltså jättemycket) i hagen, gått på för hårt underlag eller helt enkelt överansträngts lite i benen, det var det enda sättet vi märkte att det var något annorlunda innan vi hittade hovbroskförbening i framfötterna. Så är han tjock i senfästena går vi ut och promenerar för hand eller så vilar han. Nu har jag ju iofs pratat om det här med min vet. och så, men så var det iaf för oss; överansträngd i senfästena. Prova att rida på annat underlag eller ta det lite lugnare kanske.

Tack för ditt svar! :)

Har din häst små svullnader helatiden och så svullnar de upp mer efter spring eller dyker de upp endas efter överansträngning?

Min häst är konvalescent så han leds endast 30-40 min varjedag på skogsvägar rakt fram. Han är under igångsättning av tidigare skador så han överansträngs inte på det sättet. Jag har kontakt med klinikvet men vi har inte hittat någon anledning till att den här svullnaden finns. Ibland kommer ju små svullnader till följd av något & det vore ju en sak, men nu går den ju upp och ner helt ologiskt.

Förut trodde jag att den gick ner av att jag var ute och gick, men en dag var benen helt fina och efter vår promenad var de värre än någonsin. Samtidigt som vissa dagar när svullnaden är där och vi går promenaden så blir det bättre efteråt. :crazy:

Alltid mjuk (och något fast). Två-tre gånger har den varit liite varm också.

Vad det låter som så borde du kolla med kiropraktor som kan det här med ligament då det låter som om antingen djupe böjsenan eller ytliga böjsenan tagit stryk. Det kan också sitta i senfästet. Det du kan prova är att torrlinda om natten och ha kylgelé när han går ute för det är den behandlingen man har när hästen har en böjsena. Vi har haft två hästar i stallet som har haft/har böjsena ena den djupa och andra den ytliga och den som hade den djupa hans svullnader vandrade om kring i benen men mest "under" knät på baksidan och den andra med den ytliga hade ner mot kotan. Vad jag har för erfarenheter så har inte veterinärerna inte kunnat ta reda på vad det är medans en välutbildad kiropraktor kunnat ta reda på det så det är mitt råd

Min häst är under igångsättning efter boxvila o.s.v. efter vi hittat förbeningen i fötterna o.s.v. och går ju inte hårt nu, men jag försöker hålla koll och tycker jag det svällt lite lite så låter jag honom promenera.
Det är lite tjockare nu efter hela konvalecensen men inget fel sas, bara det inte blir jättevarmt eller jättesvullet är det okej lixom. Sen är ju vissa mer känsliga för underlag än andra, min är ju väldigt känslig iallafall om han ska arbetas hårt, då måste han gå på mjukt underlag. Och jag skrittar bara på hårt underlag, oavsett om det är stenhårt eller mindre hårt om du förstår hur jag menar? Haha.
Sen kan det ju vara som så att din häst reagerar efter att ha varit konvalecent och när kroppen och allting kommer igång reagerar han lite.

Tack för ditt svar! :)

Varför kan inte veterinären se det?

Precis, det finns ju en möjlighet att det är kroppens reaktion, men då tycker jag inte att svullnaderna borde gå så pass mycket upp och ner som de gör.. men det är ju lång ifrån ofta som det är som man tycker :D

Men eftersom han måste röra sig för att få igång cirkulationen (som kan vara en orsak till det här?) så kan jag inte sluta gå promenaderna när svullnaden är där, så det finns inte så mycket att skära ner på så att säga. Knepigt! Samtidigt är det läskigt att fortsätta framåt på igångsättningen när jag inte vet varför svullnaden kommer & går. Men tiden i vanlig hage ökas på lite helatiden..

Vad är det din häst råkat ut för?

Vad det låter som så borde du kolla med kiropraktor som kan det här med ligament då det låter som om antingen djupe böjsenan eller ytliga böjsenan tagit stryk. Det kan också sitta i senfästet. Det du kan prova är att torrlinda om natten och ha kylgelé när han går ute för det är den behandlingen man har när hästen har en böjsena. Vi har haft två hästar i stallet som har haft/har böjsena ena den djupa och andra den ytliga och den som hade den djupa hans svullnader vandrade om kring i benen men mest "under" knät på baksidan och den andra med den ytliga hade ner mot kotan. Vad jag har för erfarenheter så har inte veterinärerna inte kunnat ta reda på vad det är medans en välutbildad kiropraktor kunnat ta reda på det så det är mitt råd

Alla hästar har böjsenor, så antar du menar har reaktion i böjsenan?

En böjsenskada syns på UL ju, så undrar också varför vet inte kunde se?

Hursom, det jag skulle säga var att man faktiskt frångått att linda senskador numera.

hej min häst har haft en senskada och av den kan han svullna upp ibland och han får varje natt gallor så att jag måste linda så de kanske är något sånt.

det kan lätt komma efter att dom har haft fång har jag för mig.

lycka till kramar ida

Senorna är kollade & där finns ingenting att anmärka på så det är nog inte det som spökar. Vart har du hört att de kan komma efter fång? :)

Jag tyckte han rörde sig ojämnt i somras, bokade tid och fick vänta tvärlänge, promenerade i 2-3 veckor innan vi fick åka in och sen påbörjade vi hältutredning men hästen blev bara haltare o haltare trots att vi bedövade bort alla leder så fick han stanna o de fortsatte tills hältan släcktes när de la ringblock, de röntgade hovarna o kotorna o hittade hovbroskförbening på båda fram samt förändringar i kotorna. han behandlades, fick boxvila + promenader i 2 veckor, sen lyckades han tyvärr slita sig o fick en fläkskada så han stod på box några extra veckor innan åb samt promenerade. åkte tillbaka och han var u.a. på alla ben och är under långsam igångsättning nu. fortf nu när han gått lite hårdare kan han bli lite lite svullen men då får han vilodag och promenad så blir det bra direkt.
jag fokuserar mest på att han ska gå och vara jämn i sin gång, så länge han är det och inte får några panikattacker och ställer sig och hoppar på frambenen är det okej sas.
jag har ju jämn kontakt med min vet. och pratar mycket med honom och vi tycker likadant så det känns skönt.
hästen är även lindad fram i hagen och vid ridning alltid. vid promenader har han lindor eller skydd r.o. och jag promenerar med inspänningar på honom, försöker vara noga med underlagen jag rider på o.s.v. och jag märker skillnad! =)
nu ska vi "bara" få bort spänningarna efter fläkningen annars är han mycket bättre.

Senorna är kollade & där finns ingenting att anmärka på så det är nog inte det som spökar. Vart har du hört att de kan komma efter fång? :)

Jag hade en ponny som hade fått fång två gånger och den fick svullnader/gallor vid senan på baksidan men ibland kunde hela benet svälla upp men de va bara att rida sen linda direkt efter ridningen, då ska dom inte komma vad jag vet. men ibland kan det ju bli så men de märker du ju :) det är absolut inte farligt :) lycka till

enligt vererinären så ska man rida när hästen ¨får gallor eller en svullnad, men om den haltar så ska den vila. för går svullnaden ner under ridturen så har den dålig blodcirkulation.

min fullblods valack har ju de i bakbenen så jag måste rida honom varje dag sen linda så blir hans ben jätte fina :)

Okej, vad innebär hovbroskförbening & hur behandlades det?
Är det endast när han gått lite hårdare som det svullnar upp?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Hästvård Upptäckte en svullnad för en vecka sedan på min häst. Lite svullen (hård svullnad) nedanför knäet på utsidan. Ej på båda sidor senan...
Svar
18
· Visningar
1 822
Senast: Jingvarsons
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Saraoliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka