Svullna ben av regnskållor?

MonteRose

Trådstartare
Tycker jag läst igenom alla regnskålle/ringorms-trådar men hittar inte detta fenomen:

I går upptäckte jag misstänkta regnskållor på min hästs hals. Jag smorde på klorhexedingel och i dag när jag kom till stallet var han tjock och spänd i benen. Mest i de vita benen.
Kan detta ha nåt samband?

Sv: Svullna ben av regnskållor?

Jag kanske missförstår din fråga, men nej - hästen blir generellt inte svullen i benen av regnskåller på halsen.

Sv: Svullna ben av regnskållor?

Jag misstänkte nästan det med tanke på ickesvaren jag fått :)

Men nu börjar jag misstänka att det kanske är Ringorm då jag i morse upptäckte ett intressant utslag under mitt ena bröst. Antar att hästar inte svullnar i benen av Ringorm heller.

Undrar vad sjutton det är för fel på honom. Mest svullen diagonalt, det vita bakbenet + det fuxiga frambenet. Han är klart hängig men har ingen feber trots att jag tempade fyra gånger igår. Puls på 24.

Är han inte bättre i kväll så ringer jag vetten.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 218
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 054
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Hundrelation

Hästrelaterat

Tillbaka