Svullna ben av foder/protein varför?

T

tessan1

Hej!

Hörde häromdan om en som inte kunde ge sin häst för mycket protein p g a att benen svullnade.
Har försökt att dammsuga buke efter svar på VARFÖR det blir så. I alla trådar jag hittat står det bara ATT benen kan svullna av för mycket protein men som sagt vad är det som gör att det blir så?
:confused:

Är en stor fan av lucern och vill veta vad jag ska svara när folk blir som galna och skriker svullna ben så fort man nämner t ex lucern :devil: :grin:

tessan

Sv: Svullna ben av foder/protein varför?

Jag tror att svullna ben beror mer på att man gjort för snabbt foderbyte än själva proteinmängden. Man måste göra ett långsamt byte, det är det många glömmer. Särskilt när det gäller protein, iaf koncentrat som soja mm.

tror oxå det beror på¨för snabbt byte, det tar 2-3 veckor innan mikroorganismerna i grovtarmen hinner ställa om sig. Så ökar man för fort kan hästen reagera på det, tex genom svullna ben, är samma ska som kan hända när de börjar gå på sommarbete, då blir många hästar svullna i benen...

Handlar det inte om proteinöverskott från kraftfodret då? Lusern och annat grovfoderbaserat protein ska ju inte vara farligt.

Ett av våra ston är urkänslig mot protein o får både gallor och proteinknölar på ryggen. I hennes fall beror det inte på några för snabba byten så mycket kan jag säga. Har studerat hennes ben o knölar i två år snart men det går bara inte att hitta ett mönster som skulle ge en vink om varför gallorna dyker upp. Ett flertal vet. har dock sagt oss att så länge gallorna försvinner när hon rör på sig så är det inget att oroa sig för.:laugh: Räcker med att leda ut pållan till hagen så är dom vanligtvis borta.

:) hej hur gammal är din kompis, vad ger du henne eller honom.kram cina

Ja att det finns hästar som svullnari benen har jag förstått :grin:
Men frågan kvarstår: Varför, VAD är det som för att benen svullnar.
Alltså vad händer i kroppen som framkallar den reaktionen?
Kass i magen kan jag förstå, men jag ser inte kopplingen till att benen svullnar:confused:

tessan

det blir störningar, ungefär som en allergisk reaktion. Jag är själv allergisk mot jordnötter och äter jag jordnötter sväller min hals igen (inte så kul, så äter inte jordnötter). Hästen reagerar alltså på nånting när den blir svullen, är ofta inga farliga gallor eftersom de brukar försvinna när man rider. Men sen är väl vissa känsligare än andra för förändringar.

Jag vet inte säkert men jag tror det finns ett samband med foder och benen eller hovarna. Just ben och hovar är så viktiga för hästen och ofta ser man reaktion där när det egentligen beror på foder. Jämf. fång. Bara min egen helt icke-vetenskapliga teori. :D

Pratade med en foderrådgivare om protein idag och enligt henne leder ett överskott av protein till att det bildas slaggprodukter vilket kan vara förklaringen till de gallor som många hästar får av för mkt protein. Proteinet skiljde sig dock åt och det fanns även protein man kunde överdosera då det istället ombildades till energi.

Pratade med en foderrådgivare om protein idag och enligt henne leder ett överskott av protein till att det bildas slaggprodukter vilket kan vara förklaringen till de gallor som många hästar får av för mkt protein. Proteinet skiljde sig dock åt och det fanns även protein man kunde överdosera då det istället ombildades till energi.

Vad skulle det vara för speciella slaggprodukter?
Det enda som hästkroppen måste göra sig av med är kvävet. Det omvandlas till urinämne och utsöndras. Så har jag förstått det.

Ja du det har jag ingen aning om;). Kontaktade en foderrådgivare då min pålla tappat muskler efter att ha fått ett hö med allt för lite protein och därav behövde extra proteinrikt foder utöver nytt hö. Hade då lite funderingar kring om det inte fanns några nackdelar med att ge mer protein än hästens normala behov då man vill att de ska bygga på sig. Men enligt henne berodde det helt på vilket protein man använde. I vissa fall kunde överskottet leda till att slaggprodukter bildades och ansamlades i muskulaturen och även att de fick proteinknölar och sk proteingallor, men med rätt sorts protein ombildades överskottet till energi. Sen har jag själv ingen aning om hur det här fungerar utan tänkte bara att det kunde vara en förklaring om det stämmer.

Ja du det har jag ingen aning om;). Kontaktade en foderrådgivare då min pålla tappat muskler efter att ha fått ett hö med allt för lite protein och därav behövde extra proteinrikt foder utöver nytt hö. Hade då lite funderingar kring om det inte fanns några nackdelar med att ge mer protein än hästens normala behov då man vill att de ska bygga på sig. Men enligt henne berodde det helt på vilket protein man använde. I vissa fall kunde överskottet leda till att slaggprodukter bildades och ansamlades i muskulaturen och även att de fick proteinknölar och sk proteingallor, men med rätt sorts protein ombildades överskottet till energi. Sen har jag själv ingen aning om hur det här fungerar utan tänkte bara att det kunde vara en förklaring om det stämmer.

Jag tycker att det verkar mysko med slaggprodukter som samlas i musklerna och blir knölar och gallor på andra ställen. Det vet jag inte om jag tror på. Proteiner består ju bara av aminosyror. Det verkar konstigt. Om man ger ett protein av sämre kvalite så kan inte hästen ta vara på alla aminosyrorna och då kommer kvävet att utsöndras och resten att omvandlas till energi på samma sätt som om man ger för mkt proteiner. Jag får det till att bli samma sak.

Däremot spelar det naturligtvis roll vilket foder det är. Ett proteinöverskott från ett koncentrat ska man vara försiktig med. Det kan rinna över till grovtarmen och hästen kan bli sjuk.

Det är möjligt att jag har missuppfattat ngt eller också så har foderrådgivaren inte riktigt klart för sig hur det går till, inte vet jag.

Jag är helt inne på din linje, det är därför jag blir frustrerad när folk direkt skriker protein :grin:
Utav den anledningen vill jag veta VAD i kroppen som ger reaktionen svullna ben av proteinet.

tessan

Jag tror nog på annat än proteinet.
Min ponny får gallor i början av sommaren och likadant nu den senaste tiden. De är jämt fördelade på benen och jag tror att det har med gräset att göra. Lusern äter hon året om och jag tror inte att det har ngt samband med det. Jag undrar om det har ngt med foderändringar att göra. Det är möjligt men då borde de försvinna. Hon har dem ganska länge. Det borde kanske lika gärna vara ngn kolhydrat i gräset som hon reagerar på. Det är ju nästan omöjligt att veta.

(Men själv förstår jag inte denna rädsla för proteiner. Jag tycker snarare att det är jätteviktigt att hästen får tillräckligt med proteiner. De är den näst största beståndsdelen i kroppen, efter vattnet.)

(Men själv förstår jag inte denna rädsla för proteiner. Jag tycker snarare att det är jätteviktigt att hästen får tillräckligt med proteiner. De är den näst största beståndsdelen i kroppen, efter vattnet.)

precis!

tessan

intressant fråga det här.
Min häst har gallor. Den får det vid betessläpp, när han äter lusern,korn, eller kli eller soja. (alla var för sig) dvs allt som är proteinrikt verkar det som :(

Ett tag åt han bara hö och mineraler eftersom jag ville pröva. Då försvann gallorna. Men eftersom höet innehåller lite protein så behövs det ju nått med protein i.
suck :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 778
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 303
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka