Svullna bakben!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Precious
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 310
P

Precious

Jag har tidigare skrivit om min travare som jag upptäckte svullna bakben på för ungefär 2 veckor sedan. Lindade och det försvann..Kom tillbaka 2 dagar senare och ringde då vet. Han trodde det kunde vara kotledsinflammation..Fick tuppkam i blodet. Ringde hovslagaren och han trodde inte att det var kotledsinflammation, han rätade upp foten och slog på skor. Nu har svullnaden varit helt borta tors, fre o lör..Men i morse när jag kom ut var det tillbaka. Någon som vet vad detta kan bero på? Någon som vart med om liknande? Kan det komma och gå så från dag till dag? Börjar fundera på hur detta ska sluta... Får ta han till en klinik om det inte blir bättre såklart, men vet sa att det ska ha gått bort inom 2 veckor och det har nu gått 1 vecka, så jag får väl avvakta en vecka till åtminstone.

Sv: Svullna bakben!

Halt? Böjprov gjort?
Låter inte direkt som kotledsinfl.
Kan det var någon reaktion på något han ätit?

Hur ställdes diagnosen kotledsinflammation? Är hästen halt?

På din beskrivning låter det helt hipp som happ, men jag antar att veterinären hade kött på benen när han "trodde" att det var en kotledsinflammation?

Ledinflammationer kräver för det första att man identifierar orsaken bakom och åtgärdar denna. Annars återkommer problemet. Orsaken kan vara allt från broskskador till dålig verkning och felaktigt underlag.

Därefter krävs behandling, ibland mer än en gång och allra helst i leden, vila och konvalescens.

Halt? Böjprov gjort?
Låter inte direkt som kotledsinfl.
Kan det var någon reaktion på något han ätit?

Han är inte halt, och inget böjprov är gjort. Ska göra detta om det inte är borta innan fredag. Vet sa att det skulle vara borta inom 2 veckor(på fre) och det är fortfarande svullet till och från. Tycker inte heller att det verkar som kotledsinflammation och det tyckte inte hovis heller. Tror inte att han ätit något som han inte är van vid, han har gått i samma hage och fått det vanliga fodret.

Hur ställdes diagnosen kotledsinflammation? Är hästen halt?

På din beskrivning låter det helt hipp som happ, men jag antar att veterinären hade kött på benen när han "trodde" att det var en kotledsinflammation?

Ledinflammationer kräver för det första att man identifierar orsaken bakom och åtgärdar denna. Annars återkommer problemet. Orsaken kan vara allt från broskskador till dålig verkning och felaktigt underlag.

Därefter krävs behandling, ibland mer än en gång och allra helst i leden, vila och konvalescens.

Vet. kom ut och kände på benen lite lätt, sen sa han att det måste vara en kota som är inflammerad. Han lät inte säker och jag gillar inte denna veterinär heller, han är jämt stressad och mumlar och har sig! Han är som sagt inte halt, något öm kanske när man klämmer på benen. Veterinären sprutade tuppkam i blodet + metacam. Det har inte hjälpt. Han sa också att han kunde gå ute och sa inget om jag skulle linda benen eller inte. Känns så jä*vla meningslöst att ha slängt ut 2775 :- på kanske fel diagnos + att försäkringen täcker inte dessa inflammationer då han är travare :( Kan man på något sätt "överklaga" om det nu skulle vara fel diagnos? Vi har inte betalt ännu, vi fick på faktura som skulle betalas inom 20 dagar. Han sa även att jag kunde börja rida efter 3-4 veckor, hur kan han bedöma det? Han vet ju inte hur benen känns/ser ut då? Det har ju snart gått 2 veckor och svullnaden är inte borta än! Och det sa han att det skulle vara!

Vet. kom ut och kände på benen lite lätt, sen sa han att det måste vara en kota som är inflammerad. Han lät inte säker och jag gillar inte denna veterinär heller, han är jämt stressad och mumlar och har sig! Han är som sagt inte halt, något öm kanske när man klämmer på benen. Veterinären sprutade tuppkam i blodet + metacam. Det har inte hjälpt. Han sa också att han kunde gå ute och sa inget om jag skulle linda benen eller inte. Känns så jä*vla meningslöst att ha slängt ut 2775 :- på kanske fel diagnos + att försäkringen täcker inte dessa inflammationer då han är travare :( Kan man på något sätt "överklaga" om det nu skulle vara fel diagnos? Vi har inte betalt ännu, vi fick på faktura som skulle betalas inom 20 dagar. Han sa även att jag kunde börja rida efter 3-4 veckor, hur kan han bedöma det? Han vet ju inte hur benen känns/ser ut då? Det har ju snart gått 2 veckor och svullnaden är inte borta än! Och det sa han att det skulle vara!

Ett tips är att kolla upp om hästen är allergisk mot något, då kan de få svullna ben(foder gallor) I bland kan de även ha dålig cirkulation. Är det så att han blir svullen på natten och att det går bort efter en dag i hagen el efter ridning är det oftast ödem och det hör till cirkulationen i kroppen. Gallor hör oftast till irritationer i led eller är en överbelastad på något vis. Kan ju även ha med en snedhet i kroppen att göra. Hoppas du finner ut vad det är. :)

Ett tips är att kolla upp om hästen är allergisk mot något, då kan de få svullna ben(foder gallor) I bland kan de även ha dålig cirkulation. Är det så att han blir svullen på natten och att det går bort efter en dag i hagen el efter ridning är det oftast ödem och det hör till cirkulationen i kroppen. Gallor hör oftast till irritationer i led eller är en överbelastad på något vis. Kan ju även ha med en snedhet i kroppen att göra. Hoppas du finner ut vad det är. :)

Ja, jag försöker klura ut vad det kan vara som han är alergisk mot i så fall. Jag har inte bytt foder eller liknande, däremot har han fått lite halm nu de sista veckorna för att ha nått att tugga på, men det tror jag inte att det är. Ja, han är mer svullen på morgonen, och svullnaden går bort när han går ute en hel dag i hagen. Veterinären sa till mig att inte rida på 4 veckor, så jag antar att jag får följa hans råd. Igår tog jag med han ut på en promenad iaf, och svullnaden var helt borta efter det, så det har nog mycket med cirkulationen att göra. Han är inte sne i kroppen vad jag vet, däremot sliter han fötterna snett, på yttersidan, men hovis har varit här och slått på ett par skor som riktar upp fötterna något. Tror kanske att det skulle bli bättre om jag red/motionerade honom då ciskulationen kommer igång, men eftersom vet har sagt annat så vet jag inte om jag vågar. Vet ju heller inte var svullnaden kommer ifrån, vet sa överansträgning efter att jag hae hoppat med honom, men det har jag gjort regelbundet så jag tycker det låter konstigt. Om man inte vet riktigt vad det är, är det ju svårt att veta om jag ska linda eller inte..En del "inflammaitoner" kräver ju vara omslag menas andra kräver kalla så jag har struntat i att linda, vet sa inget om det heller.

Spontant, via din berättelse, tror jag inte ett dyft på vare sig övenansträngning eller kotledsinflammation.

Jag gissar på en reaktion pga något han får i sig.
Du får försöka klura ut vad, vilket kan vara mkt svårt ibland. Halmen trots allt?
Det går även att prata med vet och se om de kan skriva ut tex opticorten som dämpar allergiska reaktioner.

Så länge hästen inte är halt och benen ser ut att må bra av rörelse skulle jag skritta.

Spontant, via din berättelse, tror jag inte ett dyft på vare sig övenansträngning eller kotledsinflammation.

Jag gissar på en reaktion pga något han får i sig.
Du får försöka klura ut vad, vilket kan vara mkt svårt ibland. Halmen trots allt?
Det går även att prata med vet och se om de kan skriva ut tex opticorten som dämpar allergiska reaktioner.

Så länge hästen inte är halt och benen ser ut att må bra av rörelse skulle jag skritta.

Jag tror inte heller riktigt på kotledsinflammation..Trodde ju som sagt inte min hovslagare heller. Kan ju vara någon allergisk reaktion, får försöka klura ut vad det kan vara i så fall.. :crazy: Jag ska nog prova att skritta han lite frammåt lördag eller nåt och kolla om det blir sämre eller ej. Annars får jag kontakta veterinären igen. Jag märker inte att han har ont, han står lite mer och hänger i hagen nu för tiden, men tror att det beror på snön som har kommit och lagt sig så det finns inte så mycket att göra nu. Tack för tipsen!

Min travare har också sådär, linda ja va de bra inga svullna ben. Han stog i lösdrift ett tag men ja ansåg han stog bättre inne, å inne förut har han haft spån men nu har han halm. Kan de va halmen då? För när han vart å motionerat så är han inte svullen alls å haltar ingenting, eller om han bara dålig cirkulation. Han har dessturom fått lite känsligare ben överlag, iofösej har hela hästen vart känslig:grin:

be vet. ge en butta kur om hästen har någon inflammation i kroppen!

kan ju lika gärna bero på att han stått mycket stilla / rört mycket på sig.

Min travare har också sådär, linda ja va de bra inga svullna ben. Han stog i lösdrift ett tag men ja ansåg han stog bättre inne, å inne förut har han haft spån men nu har han halm. Kan de va halmen då? För när han vart å motionerat så är han inte svullen alls å haltar ingenting, eller om han bara dålig cirkulation. Han har dessturom fått lite känsligare ben överlag, iofösej har hela hästen vart känslig:grin:

Kanske har med halmen att göra, det är just det jag funderar på om det kan vara ang min häst. Han har inte fått halm tidigare år, men har en shettis med fångproblem+övervikt så hon har fått mycket halm och då har också fått lite att tugga på. Men nu har jag tagit bort det helt o hållet. Min häst blir också bättre när man lindar benen, men så fort jag tar av det blir det lite svullet igen. Vill bara lägga till att min häst inte har stora och tjocka ben som en elefant, utan alltså bara lite grann längs med kotorna. Börjar dock bli bättre.

Låter som min gamle man! (halvblod).
Inte halt ömmar inte direkt heller.
I hans fall är det gallor. De är förskräckliga på morgonen men till kvällen när han rört på sig i hagen eller ridits osv så är det borta.

Innan när han stått på stall har jag lindat o de har funkat bra, nu lindar jag inte längre men funderar på att börja.

Om det försvinner när blodcirkulationen kommer igång skulle jg gissa på gallor. Faktiskt. Inget som min pålle lidit av någonsin merän att benen är lite mer svullna (hade detta när han köptes så vet inte vad det kommit upp utav).

be vet. ge en butta kur om hästen har någon inflammation i kroppen!

kan ju lika gärna bero på att han stått mycket stilla / rört mycket på sig.

Ja jag får väl göra detta, börjar bli bättre nu iofs. Vet inte om det kan bero på om han har stått mycket stilla/ rört mycket på sig, han har inte stått stilla, däremot hoppade jag med han dagen innan jag märkte detta, jag hoppar inte med han jätteofta så kanske är det orsaken, men det påfrestar ju frambenen+att han hoppas minst 1-3 ggr/månaden så jag tycker det är väl överdrivet om det skulle komma efter det :crazy: Men jag vet inte...

Låter som min gamle man! (halvblod).
Inte halt ömmar inte direkt heller.
I hans fall är det gallor. De är förskräckliga på morgonen men till kvällen när han rört på sig i hagen eller ridits osv så är det borta.

Innan när han stått på stall har jag lindat o de har funkat bra, nu lindar jag inte längre men funderar på att börja.

Om det försvinner när blodcirkulationen kommer igång skulle jg gissa på gallor. Faktiskt. Inget som min pålle lidit av någonsin merän att benen är lite mer svullna (hade detta när han köptes så vet inte vad det kommit upp utav).

Ja det låter ju som om det kan vara något åt det hållet. Men vad beror det på? Din häst hade väl haft det länge? Min har ju fått det bara sådär, men det kanske gör så?!

Jag har fått för mig att det uppkommer utav ngn sorts allergi.
Men har faktiskt ingen aning.
Hoppas det löser sig iaf!

Jag har fått för mig att det uppkommer utav ngn sorts allergi.
Men har faktiskt ingen aning.
Hoppas det löser sig iaf!

Okej, jag får kolla närmare på det, svullnaden är nästan helt borta nu så jag funderar på att ta ut honom på en liten skrittur. Får kolla om det blir bättre nu när jag tagit bort halmen helt o hållet.

Jag tycker det låter som vanliga gallor. Vissa hästar har mer än andra men det behöver inte vara nåt farligt. Se till att hästen går ute så mkt som möjligt i stor hage och rör på sig i form av promenader (om du inte vågar rida för att det känns osäkert). Linda med värmande stallbandage på natten eller prova back on track.
Jag tycker det var ansvarsfullt av dig att ta ut veterinär men snacka om oseriös en!! Spruta utan ens böjprov bara "sådär". Visst borde man kunna reklamera!

Jag tycker det låter som vanliga gallor. Vissa hästar har mer än andra men det behöver inte vara nåt farligt. Se till att hästen går ute så mkt som möjligt i stor hage och rör på sig i form av promenader (om du inte vågar rida för att det känns osäkert). Linda med värmande stallbandage på natten eller prova back on track.
Jag tycker det var ansvarsfullt av dig att ta ut veterinär men snacka om oseriös en!! Spruta utan ens böjprov bara "sådär". Visst borde man kunna reklamera!

Ja, jag förstår. Ja veterinären är en riktig j*ävel rent ut sagt! Jag fick han förra gången då min häst hade senskideinflammation, men det kanske det inte var, man vet ju aldrig med han liksom :S Det första min hovslagare sa var: "Har han böjt igenom hästen ordentligt?" så det är ju ganska självklart att man tar det för givet. Vet. var här i ca 20 min, då tog sprutorna 5 min och recept 5-7 min, resten tittade han på frambenen (utan att känna), sedan böjde han sig ner lite och kollade på bakbenen, han kände bara på ena benet fast jag sa att det var på bägge men han tyckte inte alls att det såg så farligt ut. Sen gick han till sin "låda" och rev upp en förpackning och sa: "nu får du välja hur vi ska göra!" Vadå?, sa jag (fattade inget va han menade), om vi ska gen han den här sprutan eller inte den kostar 1200 kr..Då sa jag: "Du får avgöra det, tycker du att det är nödvändigt så gör det, gör det som är bäst för hästen" och så gjorde han..Om det blir någon nästa gång ang det här ska jag se till att inte få hit samma veterinär! Usch! Säger jag bara, betala så mkt kanske helt i onödan! Ursäkta, blev lite irriterad nu när jag väl skrev ner hur det verkligen gick till! Sorry :/

jag tycker det låter som gallor. Min häst har gallor. På morgonen är han tjockare om benen. Sen på kvällen när han varit ute och ska in är han helt ok.

ang veterinärer, så tycker jag att man borde få reklamera sånt där.
det är ju inte gratis precis

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 110
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 930
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
717
Senast: ylvali2
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka