Svullna bakben!

Sv: Svullna bakben!

På min häst visade de sej att han hade mugg :crazy: å ja känner mej jätte taskig som inte såg de. Har aldrig vart med om mugg förut.

jag tycker det låter som gallor. Min häst har gallor. På morgonen är han tjockare om benen. Sen på kvällen när han varit ute och ska in är han helt ok.

ang veterinärer, så tycker jag att man borde få reklamera sånt där.
det är ju inte gratis precis

Ja jag tycker också det! Kan ju vara gallor, märkte att han var lite svullen idag längst ner vid kotorna, han är även varm en "fläck" vid hovskägget. Var ute och skrittade han idag i ca 20 min och det försvann. Men på det vänstra benet har han fått som en "knuta" längre upp på benet precis innan knät, den har varit stor och svullen men har nu gått ner som till en puttekula ungefär, den är heller inte varm längre men han verkar ömma lite grann då jag känner på den. Tycker att just vänster ben känns lite knottrigt även om det inte är svullet eller varmt, känns nästan som om att det är "bucklor" på griffelbenet, någon ide på vad det kan vara? Kan ju inte säga att det kommer i samband med detta, har ju känt mycket mer på benen nu det sista än jag brukar, så han kanske har haft så hela tiden.

Senast ändrad av en moderator:

Är det gallor eller är benen mera "jämntjocka" runt och ovan kotlederna?

De är mer jämntjocka, på baksidan av kotorna precis vid hovskägget. Han är även lite varm just i det området, när benen väl är lite svullna.

På min häst visade de sej att han hade mugg :crazy: å ja känner mej jätte taskig som inte såg de. Har aldrig vart med om mugg förut.

Sedär ja! Min häst har ingen mugg, har känt varje dag i stort sett. Däremot har han alltid sår runt kotorna (längre upp) och knäna. Jag fattar inte hur han lyckas faktiskt. Har fått hänga upp ett gammalt täcke i boxen där han står och sover för att han inte ska stå och skava upp dem. Han har alltid haft sår som man har fått smörja och tvätta. Han har ett ganska stort sår på höger kota men inget på vänster vad jag kan känna och det är ju där han brukar vara mest svullen.

Har han sår kan det ju vara lymfangit. Då blir de rejält svullna. Lite ologiskt med bägge benen samtidigt iosf.
I vinter har flera hästar i vårt stora stall haft svullna bakben helt plötsligt. Jag tror personligen att det beror på proteinöverskott. Vårt hösilage har extrema värden denna säsong.

Har han sår kan det ju vara lymfangit. Då blir de rejält svullna. Lite ologiskt med bägge benen samtidigt iosf.
I vinter har flera hästar i vårt stora stall haft svullna bakben helt plötsligt. Jag tror personligen att det beror på proteinöverskott. Vårt hösilage har extrema värden denna säsong.

Okej, ja det kan ju bero på det. Tror inte att det är lymfangit, med tanke på att det svullnat i båda benen, dessutom samtidigt.

Jag tror mer på ngn kolhydrat.

Kolhydrat i fodret? Kan det bli så av kolhydrater? Det kom ju som sagt efter att jag hade hoppat med han, och jag kan ha kört lite för hårt:crazy: Men nu är han bara lite svullen på morgonen och försvinner under dagen när han rör på sig, har även ridit lite grann och gått promenader och då är det helt borta.

Visst kan det vara lymfsvullnad som någon skriver men då borde du hitta småsår.
Vi har haft en uppstallad häst hos oss som svullnade i bakbenen (morgon-värst) vid foderökningar och byten. Hon kunde äta 11 kg hösilage, men övade vi blev hon tjock i bakbenen direkt. Om det berodde på kolhydrater eller protein låter jag vara osagt.

Visst kan det vara lymfsvullnad som någon skriver men då borde du hitta småsår.
Vi har haft en uppstallad häst hos oss som svullnade i bakbenen (morgon-värst) vid foderökningar och byten. Hon kunde äta 11 kg hösilage, men övade vi blev hon tjock i bakbenen direkt. Om det berodde på kolhydrater eller protein låter jag vara osagt.

Ja det kan ju vara lymfangit, men då borde ju bena bli väldigt svullna, det är så jag uppfattat symtomen på lymfangit. Kan ju vara höet som innehåller mycket protein, men låter konstigt att han helt plötsligt skulle få det av fodret när han haft samma foder + samma hö hela tiden. Men jag vet som sagt inte, kan ju bero på vad som helst nästan. Idag var han inget svullen alls, lite gallor på ett litet område vid kotorna, men betydligt bättre än vad det har varit:laugh: Vad ska man göra om det är pga av fodret? Kan ju inte direkt sluta ge han mat och låta han svälta hela vintern:crazy:

Givetvis måste han få mat!
Jag bara funderar lite på anledningen till svullnaden.

Visst kan de vara svullna pga lymfvätska utan att få feber och utvecklad lymfangit.

Har ni mycket lerigt i hagarna? Kan vara överansträning pga leran i hagen också. Att svullnaden kommer när hästen vilar i box och så går den omkring i leran som också kyler och då går svullnaden ner.

En del hästar kan bli svullna av korn och havre också.

Har ni mycket lerigt i hagarna? Kan vara överansträning pga leran i hagen också. Att svullnaden kommer när hästen vilar i box och så går den omkring i leran som också kyler och då går svullnaden ner.

En del hästar kan bli svullna av korn och havre också.

Ok. Nej vi har inte leriga hagar, är lite lerigt utanför just stalldörren (dom har tillgång till att gå ut och in som dom vill), sen har vi lagt på sand, resten av hagarna är stora och inte alls leriga. Jag har börjat lägga till lite havrefri musli i fodret så jag har tänkt att ta bort havren helt och hållet så småningom och något korn får han inte. Var ute och red idag på morgonen och han är inte alls svullen eller varm längre och det blir inte sämre av att jag rider heller, har snarare blivit bättre. Däremot kan jag känna små gallor vid kotlederna men det är inte alls varmt längre. Däremot har han fortfarande kvar en liten "knöl" som jag beskrivit innan. Den verkar inte vilja gå bort helt och känns hårt som ben, innan var den svullen och mycket varm men inte nu längre! Tack för alla svar! :)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka