Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag tycker det låter som gallor. Min häst har gallor. På morgonen är han tjockare om benen. Sen på kvällen när han varit ute och ska in är han helt ok.
ang veterinärer, så tycker jag att man borde få reklamera sånt där.
det är ju inte gratis precis
Är det gallor eller är benen mera "jämntjocka" runt och ovan kotlederna?
På min häst visade de sej att han hade mugg å ja känner mej jätte taskig som inte såg de. Har aldrig vart med om mugg förut.
Har han sår kan det ju vara lymfangit. Då blir de rejält svullna. Lite ologiskt med bägge benen samtidigt iosf.
I vinter har flera hästar i vårt stora stall haft svullna bakben helt plötsligt. Jag tror personligen att det beror på proteinöverskott. Vårt hösilage har extrema värden denna säsong.
Jag tror mer på ngn kolhydrat.
Visst kan det vara lymfsvullnad som någon skriver men då borde du hitta småsår.
Vi har haft en uppstallad häst hos oss som svullnade i bakbenen (morgon-värst) vid foderökningar och byten. Hon kunde äta 11 kg hösilage, men övade vi blev hon tjock i bakbenen direkt. Om det berodde på kolhydrater eller protein låter jag vara osagt.
Har ni mycket lerigt i hagarna? Kan vara överansträning pga leran i hagen också. Att svullnaden kommer när hästen vilar i box och så går den omkring i leran som också kyler och då går svullnaden ner.
En del hästar kan bli svullna av korn och havre också.