svullna bakben, någon som känner igen detta?

C

Cutie

hej!

ikväll när jag kom ut till min häst och skulle borsta benen inför ridning så upptäckte jag att min häst var toksvullen i båda bakbenen, jämntjock i båda två, hon var varm i karlederna osv. och detta har aldrig hänt under dessa nästan 6 år som jag har haft henne.
jag tog ut henne till ridhuset och sprang med henne och longera henne och hon är inte halt över huvudtaget, men dock lite stel (vilket jag tror då beror på att hon är så svullen)

Det intressanta är att för ett par veckor sedan så var hennes hagkompis svullen på precis samma sätt utan hälta, och det gick över på ett par dagar.
det vi tror är att dom antingen har fått i sig nåt konstigt i hagen (dom gräver i snön hela dagarna) eller så har de tuggat på några trästolpar med elledningar som finns i hagen, så stallägaren ska sätta upp staket runt dem imorgon.

är det nån här som känner igen sig? eller någon som vet vad dom isåfall skulle kunnat få i sig? känns liksom som att det är lite för slumpartat att just dom två hästarna som går själva i sin hage, skulle bli svullna när ingen annan i stallet har blivit det (vi har 17 hästar i stallet)

Sv: svullna bakben, någon som känner igen detta?

ingen som vet nåt :(

Tror det inte är någon fara, ta det lugnt några dagar och håll koll på värme och svullnad och vart svullnaden sitter. Inte så bra om den är vid böjsenan eller gaffelbandet osv.

ne jag tror inte heller att det är så farligt, fick rådet att eftersom hon inte är halt, så skulle jag skritta och jogga henne lite lätt för att hålla igång blodcirkulationen lite och så, sen så har jag lindat bakbenen inatt.

men är fundersam på vad det kan vara som dom ätit? nån växt kanske?

Kan ju vara vad som helst. Kan vara så enkelt att hon slagit på sig ute i hagen och blivit svullen av det, växt på vintern har jag svårt för att tro. Foderbyten och överskott av protein kan ju ge gallor men känns inte heller troligt.

andledningen till att jag tror att det kan vara nån växt är juh att både hon och hästen hon går med har grävt överallt i hagen och på sätt fått fram gräset under , och varför jag inte tror att hon har slagit på sig är för att hon är jämt svullen i båda benen och det är inga synliga sår eller så nånstanns, och sen så var juh hagkompisen svullen i båda bakbenen på exakt samma sätt bara för ett par veckor sen..

tänkte lite på de där stolparna i hagen, dom är juh jättegamla och förr i tiden så pregmerade (hur det nu stavas?) man juh dem med medel som idag är förbjudna, så tanken finns juh om de skulle ha gnagt lite på dem? och på så vis fått i sig nåt?

Senast ändrad av en moderator:

håller även med om att foderbyte inte känns som problemet då jag inte nyligen bytt foderstat och har samma hö och så.

Samma sak hände en av våra hästar fast han blev jämntjock i alla fyra benen och de var som telestolpar :crazy:

Veterinären trodde då att han ätit något olämpligt i hagen. Vi lindade benen, han fick smärtstillande för han hade ONT och sen gav vi proviva en vecka för magen. Prova bakjäst? :)

Nåt liknande var jag med om för några år sedan. Då var det alla tre hästarna i stallet som var drabbade och benen såg ut som telefonstolpar, fast bara ett ben var (höger fram på alla tre). Veterinären sa att det var "nåt virus som gick". :confused: Eftersom ingen var halt så höll vi igång dem i skritt och efter en vecka försvann svullnaden igen.

Det hände ytterligare två gånger. Alltid ett ben var på hästarna och alltid samma ben. Men det gick som sagt över på en vecka. Märkligt var det i alla fall.

ja det är juh precis samma här, fast båda bak, dom är precis jämnstora ingen hälta alls. och den andra hästan var oxå precis samma sak, båda bak jämnsvullna ingen hälta. och dom andra hästarna som går i dom andra hagarna - ingenting.

den andra hästen var bra på 2 dagar, och hon skrittade henne och lindade henne så jag ska göra samma sak såvida hon inte blir halt. min gamla dressyrtränare kommer ut till stallet idag och ska ha träningar så jag tänkte be henne titta lite...

Mitrolle: ja den ända skillnaden på Chanel är juh då att hon inte är ett dugg halt...

Min kompis häst fick också detta virus, helt plötsligt var båda bakbenen som telefonstolpar. Veterinären sa att det var virus och skulle gå över av sig själv. Hennes häst fick dock ont och fick smärtstillande i en vecka.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar