Svullet skap!?!

T

traloppan

I perioder kommer det lite gegga från skapet på min häst. Inget jag oroat mig för tidigare då det inte verkar vara farligt, bara gojs som sitter på snoppen som ramlar av.

Men i förrgår när jag borstade lucktade det lite sånt gojjs o när jag borstade benen såg jag att det satt lite sånt där men även framför skapet o jag tyckte då han verkade lite svullen. Försökte till hans stora irritation pilla bort lite. Blev lite orolig.

Igår tyckte jag han var mer svullen o även lite varm. Försökte pilla bort mer men han blir väääldigt oroad o irriterad. Tempade honom men han har ingen feber. Är pigg o glad för övrigt. Pigg att rida. Kissar normalt. Blev ändå mer orolig..

Vad hade ni gjort? Har ni några erfarenheter, tipps? Blir han värre tillkallar jag så klart veterinär men vill avvakta lite först o se vad som händer, men som sagt är jag oroligt så därför frågar jag er här om ni varit med om liknande? :crazy:

Sv: Svullet skap!?!

Hej!!!
DE kan ju få infalmmationer där om amn inte gör rent tillräckligt ofta..det samlas ofta gegga och skräp i fickan de förvarar skapet(låter helt knäppt när man skriver) Ta en plasthandske stå på sidan och kör in handen uppifrån längst med magen in i fickan och dra sedan ut lera o smuts..du kommer förvånas över hur mkt smuts som samlas..:crazy:
Men har han skapet ute får man passa på då genom att helt enkelt ta tag och hålla fast medan man gör rent..Vissa tycker det låter groteskt osv.. men har man häst måste man även göra rent skapet..även om det inte är trevligt!!!
Lycka till!!!:bump:

Tack för ditt svar! Har faktiskt aldrig gjort rent i skapet på honom så det borde väl vara en del skräp där efter 10 år... :angel: Men eftersom han inte verkat ha problem med det så har jag inte velat pilla där i onödan. Förvisso var han hingst tills han var 6 o verkade sköta det mycket bra själv då men nu verkar det vara nånn vajsing. Får se hur han mår ikväll, stackaren.. :crazy:

Han är ju snäll men igår kom det några kosparkar när jag pillade där så vi får väl se vad han säger om jag blir mer ingående... :smirk:

Hm....exakt var ska de sitta då?
Min häst, dock ej skimmel, har en konstig "knöl" strax framför skapet....vet inte om han EGENTLIGEN har ont där, men han visar irritatiion när man pillar på den....men det gör han allmänt när man är där baki....

Nu verkar han *peppar, peppar* ok igen! :) Tror inte det var cancer ;) Och det var inte mycket skit där heller. Han hade kanske fått ett litet sår eller nått?

Hoppas så klart det inte kommer tillbaks o ska ta upp det med vet när han kommer o vaccinerar nästa gång men nu är han sval o osvullen igen. Snäll som han är lät han mig med en uppgiven suck pilla där med men han såg ut som att han tänkte "jaha, nu får man inte ens ha "den" ifred längre"...

Tack för era svar i alla fall o håll tummarna för att det inte kommer tillbaks. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 827
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård