Svullet skap

_moa_

Trådstartare
Min vallacks skap har blivit väldigt svullet. Jag har tvättat det ordentligt för någon dag sedan, men svullnaden har inte gått ner. Han verkar inte ha ont, men det är lite svårt att veta eftersom han tycker det är obehagligt när jag rengör. Han kan kissa och sånt så det är inte igen svullet. Hur kan jag hjälpa min kille att få ner svullnaden? Ska jag tvätta med nått speciellt? Veterinär? Eller bara låta det vara?
 
Sv: Svullet skap

Min vallack blev svullen i skapet förra sommaren. Trodde först att det kunde bero på alla knott och flugor, så jag tog mest på skillingaryd salvan för att hålla knotten borta. Men när hösten/vintern kom var han fortfarande svullen. Han var aldrig öm och kunde kissa normalt. Men svullnaden gick aldrig ner så jag tog ut vet som gav honom lugnande så hon kunde kolla ordentligt runt skapet och snoppen. Hon hittade inget fel utan sa att han antagligen bara har dålig cirkulation dit och varför visste hon inte..

Så hon rek att jag skulle massera honom regelb så svullnaden hålls nere och det hjälper. Brukar ta på en olja med vegetabiliska och eteriska oljor i som hjälper till mot svullnader och mycket mer kan jag inte göra enligt vet. Han har inte blivit sämre nu trots knott som kommit och han verkar inte ha ont av det. Men är alltid väldigt kall där han är svullen så nog är cirkulationen sämre. Men så länge han mår bra får han väl gå med det. Och så massage ofta förstås!

Skulle nog snart ta ut vet om jag var du om det inte blir bättre. Kan ju vara något helt annat än det min har som också går att behandla!

MVH Marie
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 415
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp