Svullet skap!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gabriella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 7 794
G

Gabriella

Hej allihopa!

Min 17-åriga vallack har fått svullet skap helt plötsligt. Han har aldrig haft det tidigare och han har funnits hos mig sedan han var 10. Han har ingen feber och verkar inte öm heller, eftersom jag får känna utan problem. Han går på lösdrift så det är lite svårt att hålla koll på om han kissat eller inte, men jag tror nog att han gjort det. Han verkar nämligen heller inte sjuk på något annat sätt. Han är inte hängig eller matt och han äter, dricker och hälsar som vanligt.
Han ser nästan ut som han hade pung trots att han är vallack och svullnaden är kall och lite "stel". Dålig cirkultaion? Blivit kall?
Någon som råkat ut för något liknande?
Det har varit på detta sätt nu ett par dagar. Avvaktar ännu för att se hur det utvecklas...
Kan försöka ta en bild idag att lägga upp!

Tacksam för svar!!

Sv: Svullet skap!!

Vår ene vallack fick det när vi hade honom på box i tre dagar vid ett tillfälle. Det var antagligen dålig cirkulation som var orsaken, men då var han vääldigt irriterad när vi försökte känna. Gjorde antagligen ordentligt ont.

Sedan blev han likadant väldigt svullen under snöperioden förra vintern - men då hade han inte ont. Han var som vanligt, pigg och glad, kissade ordentligt (riktig stråle, skaftar ut, bra färg). Han blev också väldigt svullen och liksom knölig på kroppen (fettansamlingar tydligen). Vi trodde det var som förut och berodde på att de inte rörde sig lika mycket när det var snö upp till magen (vi hade iofs skottat ett spår runt hagen, men iaf). Svullnaden i skapet gick ner lite efter ett tag, men inte helt, och kroppen blev mindre bullig. Efter några månader när vi bytte hovslagare upptäcktes att hovarna var skeva, ena sidan var mycket högre än den andra (syntes när man lyfte upp hoven och tittade så att säga underifrån). Nu fattade jag inte allt som sades om detta, men han menade att det var belastningsfång, alltså en rotation i hovbenet som kommit av snedbelastningen i hoven.

Han verkades om och vi var till veterinären, men varken hovis eller veterinären kunde säkert säga ATT det var fång, vet kunde inte se på bilderna att det skett någon förändring i hovbenets läge sedan senast vi röntgade fötterna (pålle hade mycket problem med sina leder). Men som jag fattade detta så kunde svullnaden i skapet och knölarna på kroppen höra ihop med fången.

Jag vill inte skrämma upp dig, förhoppningsvis är det bara cirkulationen; att han rört sig mindre när det varit djup snö (det har vi nu iaf ;D ), men det är inte helt fel att be din hovis kolla, eller en veterinär. Tydligen så är det inte alltid som ett fånganfall visar sig så jättetydligt, med alla "klassiska" symptom.

Här kommer ett par bilder på hur det ser ut..
(Det andra fotot blev lite suddigt..)

63578_472789817731_624672731_5706996_964202_n.jpg
164329_472790367731_624672731_5706997_5587676_n.jpg

Tack för ditt svar! :)

Vi har inte så mycket snö här i hagen ännu, så han slipper nog att röra på sig en del. Men eftersom svullnaden är kall måste det ju nästan vara att det är dålig cirkulation... Hmm..
Att det skulle bero på hovarna har jag lite svårt att tro i vårt fall, men det var en intressant tanke! Bra att veta ifall det skulle hända något mer! :)

Har precis putsat skapet så får se nu hur det blir..

Så såg INTE vår valack ut, det var liksom hela "påsen", inte bara längst ner vid öppningen som var svullet.

Men vaddå "putsat" skapet? Menar du att du klippt honom där? Kanske han fryser :rofl::rofl: Liite ser det ju ut som vår andre valack på sommaren, när alla flugor och knott varit och bitit, då brukar han bli lite tjock och nästan valkig längst ner, fast inte så stoort som din...

kl

Jag förstod det som att du gjort rent inuti.
Reagerar han ngt på det?

Jag skulle nog iaf ringt och rådfrågat veterinär och se vad han/hon säger

ÄR det inte ett sår där, på den nedersta bilden? Då skulle det kunna vara något liknande det som vår "mygghäst" får. Smörj med helosan eller något isf.

Självklart har jag inte klippt honom! Menade nog att jag har renjgort ... :)

Han reagerar inte på när man känner och klämmer, alltså har han inte ont. Fick också utan problem rengöra...
Något sår har han inte heller. Det som syntes på bilden är ett ärr.. antagligen från kastreringen...

Ring och prata med veterinär, ofta kan de få en hyfsad uppfattning om man förklarar bra (utförligt) om det är något du kan avvakta med eller om du behöver åka in till klinik för.
Kostar inget men kan vara otroligt värdefullt för sinnesfriden om inte annat ;).

När min ena valack blev svullen i skapet, fast var då svullen i hela skapet inte bara längst ner, så trodde vet det kunde bero på proteinöverskott och kunde hjälpas med mer motion, vilket stämde.

Det ser ut som funikulit! En inflammation i sädessträngen och förmodligen en rest från kastreringen! Har haft en häst som av och till under hela sitt liv fick rejäla bölder i skapet. Det "ärr" som syns kommer troligen att spricka, det blir som en fistelgång, och så rinner varet ut där! Man får tvätta och hålla rent. Ibland hade min häst rejält ont men inte alltid! Man kan inte göra något åt det förutom operation vilket man inte rådde mig till då det kan bli ännu mer ärrvävnad. Jag är ingen veterinär förstås och kan ha fel men det ser misstänkt likt ut!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 144
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 799
Senast: Ramona
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 515
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter... 2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka